  • Data: 2009-06-24 12:02:18
    Temat: Re: Darowizna mieszkania dzieciom - coś się zmieniło?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Mój ojciec chce przekazać mieszkanie (spółdzielcze własnościowe) mojej
    > siostrze i jej mężowi. Jeszcze niedawno było tak, że jeśli mieszkanie
    > spełniało odpowiednie warunki (powierzchnia mniejsza niż 100m2 czy jakoś
    > tak) i oboje obdarowywani nie posiadali swoich własnych mieszkań/domów,
    > podatek od darowizny był umarzany.
    >
    > Tymczasem wczoraj notariusz do którego ojciec się wybrał by dopytać o
    > szczegóły operacji stwierdził, że bez płacenia złodziejskiego podatku może
    > darować mieszkanie jedynie córce.

    Sa rozne rodzaje zwolnienia z podatku od darowizn.

    1. Calkowite zwolnienie w przypadku darowizny w scisle okreslonej
    grupie bliskich osob. Tutaj zalicza sie relacja ojciec-corka, ale juz
    nie tesc-ziec. Zwolnienie jest calkowite niezaleznie od wartosci
    darowizny, nie ma warunku mieszkania w tym lokalu ani zadnego
    innego.

    2. Zwolnienie "mieszkaniowe" w przypadku darowizny dla osob z tzw. I
    grupy. Tutaj zalicza sie relacja tesc-ziec. To zwolnienie jest
    obwarowane licznymi ograniczeniami co do powierzchni lokalu, wymogu
    zamieszkania, nieposiadania innego mieszkania, restrykcji do do
    sprzedazy lokalu etc. Ale jest.

    http://wyborcza.pl/1,76842,6657967,Podatki_od_spadko
    w.html

    Jest tez wariant taki, ze darowizna jest tylko dla corki, a corka
    przekazuje do majatku wspolnego malzonkow. Ale to juz sie trzeba
    prawnika zapytac, jak dokladnie to zrobic, zeby urzad skarbowy nie
    zinterpretowal tego jako podlegajacego podatkowi.

    MJ