  • Data: 2011-06-11 13:39:30
    Temat: Re: DG a sprzedaż
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 11 Jun 2011, mohamed wrote:

    > Czyli podsumowując, ja osoba prowadząca jednoosobową DG, będąca VAT-owcem
    > DG. Dokonuję sprzedaży osobistych autorskich praw majątkowych i dokumentując
    > tą sprzedaż wystawiam fakturę VAT, która nie jest objęta podatkiem
    > dochodowym, lecz PCC.

    A ten pomysł skąd??
    VAT jest (w sporym zakresie, bo nie w 100%) "wymienny" z PCC właśnie,
    więc jeśli jest VAT to (w przypadku ruchomości z zasady) nie ma PCC.
    Dochodowy swoją drogą. Jest niezależny od tego czy sprzedaż podlega
    pod VAT czy pod PCC.

    > Oczywiście podatek VAT z tego tytułu jest do zapłaty
    > :)

    I dochodowy również.

    > Czy wszystko się zgadza? No i jeżeli to nie jest sprzedaż *firmy* to
    > faktycznie co mam wpisać w polu "Sprzedający" na fakturze VAT? Mnie jako
    > *firmę* czy mnie jako osobę fizyczną (bez dopisku nazwy firmy).

    1. nie ma "nazwy firmy". Firma w rozumieniu przepisów (a o tym
    dyskutujemy) to *jest* nazwa!
    2. bez dopisku. Dopisek mógłby wprowadzać klienta w błąd.
    Ponadto, faktura VAT z założenia nie wymaga podawania firmy(!)
    Wymóg w rozporządzeniu jest jasny (sprawdź): dane *sprzedawcy*.
    Imię, nazwisko, NIP, adres. Starczy :)
    Podawanie firmy (a ściślej: dopisywanie "oznaczenia") nie jest
    zabronione, a przy okazji może wypełniać inne wymogi prawa
    o ile takie mogą dotyczyć danej transakcji, no i jest
    "przyjętym zwyczajem" (patrz Kodeks Cywilny).

    > Jak podejść do US z taką fakturą VAT? Gdzie to księgować, w jakich
    > zaznaniach (VAT-7, PIT-36, inne?) to ujmować?

    A od kiedy to faktury ujmujesz w zeznaniach? :)
    Do zeznań idą wyniki ewidencji.
    VAT jak VAT - po prostu się dopisuje, przy czym przypomnę,
    że jako iż nie ma "urzędowej" formy ewidencji (na szczęście),
    nie ma również zakazu sporządzania ewidencji częściowych
    (np. sprzedaż "autorska" osobno, aby nie trzeba było
    jej szukać w razie czego) i podsumowania na potrzeby
    ewidencji.

    PIT... no jest tam rubryka na "przychody z praw majątkowych",
    prawda?

    pzdr, Gotfryd