    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy zwolnienie z podatku od darowizny?
    Date: Fri, 15 May 2009 04:19:24 -0500

    A wrote:

    > Łoj, i tu jest problem, bo kredyt był brany jakieś półtora roku temu tj.
    > wkład został zapłacony i od tamtego momentu raty.

    troche pozno

    > No właśnie. Też to znalazłem, że 6m-c tylko od jakiej daty to liczyć, bo
    > generalnie dziecko jest wciąż obdarowywane.

    Od daty darowizn(y).

    No wlasnie nie do konca wiadomo czy jest.
    Bo nie mam pojecia jak ugryźć ten kredyt na troje.
    Jeśli jest ot kredyt solidarny, to ma byc spłacony i nie jest istotne
    kto go spłaca (z punktu widzenia banku). Nie wiem czy US ta samo na to
    popatrzy.
    Wiec nie wiem, czy darowaliscie mu kase na mieszkanie 1.5 roku temu, czy
    wlasnie darowjecie mu co miesia rate.
    Ja bym popytal jednak fachowcow.

    > W sumie można by to potraktować np. tak: rodzice są zobowiązani do
    > płacenia swojej części (2/3) i w tej części darowują mieszkanie? a w 1/3
    > pieniądze na część rat które powinno płacić dziecko.
    > Drugi wariant to traktować wszystko jako kasę.

    j.w. popytac fachowcow.

> [...]
    > lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego
    > łącznie od tej samej osoby w okresie *5 lat*, poprzedzających rok, w
    > którym nastąpiło *ostatnie nabycie*, doliczona do wartości rzeczy i praw
    > majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust.
    > 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy
    > albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę
    > oszczędnościowokredytową lub przekazem pocztowym.
    >
    > A w tej sytuacji jeszcze daleko do ostatniego nabycia.

    Nie.
    Podatek liczy sie tak.
    ----
    Ostatnie nabycie, to ostatnio darowana kwota.
    Od ostanio darowanej kwoty liczy sie wszystkie darowizny wstecz z
    ostatnich 5 lat, sumuje sie i jesli przekroczylo kowte zwolnioną to
    placi sie podatek.

    Przykald raz do roku darowujecie synowi 4 tys zl.

    W pierwszym roku suma darowizn wynosi 4 tys złe nic wczesniej nie bylo)
    W drugim roku w dniu darowizny bierzecie 5 lat wstecz i sumujecie. Razem
    wyjdzie 8 tys darowane. (poprzednie i ta biezaca czyli ostatnia)
    W trzecim roku bedzie tego juz 12 tys, i to juz jest ponad limit, czyli
    wypada rozlcizyc sie z fiskusem.
    12 tys - 9 tys zwolnione = 3 tys do opodatkowania * 3% podatku = 90 zl
    do zaplacenia

    W czwartym roku 16 tys wszystkich darowizn z osstatnich 5 lat. Znowu
    wypada zaplacic podatek

    16 tys - 9 tys zwolnione = 5 tys do opodatkowania * 3% podatku = 150 zl
    podatku - 90 zł zaplacone w poprzednim roku = 60 zł do doplacenia.

    W piatym roku.... i tak dalej.

    W szostym odpadnie jzu pierwsza darowizna, czyli przez nastepne lata
    bedzie sie juz ciagnela stala kwota 20 tys zlotych od koterj liczy sie
    podatek i odlicza podatek zaplacony wczesniej

    ---------
    tak sie wlasnie liczy ten podatek wg art 9.1

    i teraz zeby go nie zaplacic nalezalo najpozniej w trecim roku takich
    darowizn zglosic te 4 tys do US na druku sd-z2 zeby nei zaplacic podatku

    Mozna bylo zglaszac juz od samego poczatku, tylko, ze wy tego w terminie
    nie zrobiliscie.

    I teraz popis dla fachowocow, czy darowizna miala miejsce kiedy
    wzieliscie kredyt, czy darowujecie mu raty teraz.

    Co do wkladu budowlanego na pozatku to tu sprawa jest jasna. Rozumiem,
    ze to mu daliscie przed kredytem.

    Mogl dostac 18 tys zwolnione na cele mieszkaniowe, oraz mogl dostac od
    kazdego z was po 9 tys.
    jesli ten wklad przekroczyl 36 tys, to wisicie US podatek juz od
    poltora roku. I w ten sposob wyczerpaliscie limit zwolniony .
    Wiec kredyt w calosci (lub raty) podpadaja pod podatek.
    Jesli US potraktuje, ze darowizna miala miejsce w momencie zakupu
    mieszkania, to jest juz po rybkach.
    Jesli uzna, ze darowujecie u raty to w zasadzie ten rok da sie jeszcze
    uratowac, bo stycznionwa rata miesci sie w tych 6 miesiacach do zgloszenia.
    To co blo w 2008 roku w zasadzie wtopione.

    Stowe w kieszen i do doradcy podatkowego, on glowa odpowiada za to co
    wam doradzi.