    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy wysyłać PIT 5 za styczeń jak nie ma podatku?
    Date: Thu, 20 Feb 2003 02:51:14 +0100

    On Thu, 20 Feb 2003, BaLab wrote:
    [...]
    >+ > >+ A nie dopiero jak jest podatek do zapłacenia???
    >+ >
    >+ > Są różne opinie:
    >+ > - literalna - prawo stanowi że jeśli został przekroczony próg, kiedyś
    >+ > było wałkowane na grupie
    [...]
    >+ Ja jestem za wykladnią gramatyczną, a nie dociekaniem, co ustawodawca miał
    >+ na myśli ;-). Ale poproszę o wskazanie miejsca, gdzie prawo stanowi w
    >+ przedmiotowej sprawie.

    Ustawa o podatku dochodowym oOF:
    +++++
    Art. 44. 1. Podatnicy osiągający dochody:

    1) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,
    3. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki
    miesięczne.
    1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym
    dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
    -----

    Nie ma mowy o tym, co zrobić jeśli kwota "powodująca" jest przekroczona
    (i należało*by* zapłacić) ale na skutek odliczeń od podatku (zdrowotne !)
    wykazany podatek zostaje "skonsumowany" :)
    Nie mogli napisać że "od miesiąca kiedy po raz pierwszy wystąpi
    podatek do zapłacenia" :[

    pzdr, Gotfryd