eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy wszystko trzeba wrzucać w KUP?Re: Czy wszystko trzeba wrzucać w KUP?
  • Data: 2009-10-19 11:07:32
    Temat: Re: Czy wszystko trzeba wrzucać w KUP?
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Użytkownik "Nixe" <n...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:hbhful$fiq$1@news.onet.pl...
    > "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl> napisał
    >
    >> Pytający trochę miesza pojęcia z jednej strony pisząc o konieczności
    >> zwiększenia podstawy opodatkowania CIT, z drugiej pisząc o rachunku
    >> zysków i strat.
    >
    > A skąd się bierze podstawa opodatkowania jeśli nie z rachunku zysku i
    > strat właśnie? :)
    > Nie wiem, może się na tym nie znam, ale wydawało mi się zawsze, że właśnie
    > w taki sposób wylicza się zysk/stratę, czyli w bardzo dużym uproszczeniu
    > bierze pod uwagę wszelkie przychody, odejmuje od nich koszty uzyskania
    > przychodu i wychodzi wynik brutto, który jest właśnie podstawą do
    > opodatkowania. Nie ujmuje się natomiast w tym rachunku kosztów nie
    > będących KUP, bo w przeciwnym razie mijałoby się to z celem.
    Na te różnice (przejściowe) należy utwożyc rezerwy.
    >
    > Na przejściowe owszem, ale na coś, co z zasady nie jest KUP'em też?
    > Przykład - koszty reprezentacji nie są od jakiegoś czasu KUP'em, ale jak
    > najbardziej mogą być przez firmę ponoszone. Nie są to więc koszty
    > podatkowe, pomimo tego, że jakiś wydatek został poniesiony i ubytek
    > środków pieniężnych zaksięgowany na odpowiednich kontach. Tego kosztu nie
    > ujmuje się jednak w rachunku zysku i strat, więc teoretycznie nieujęcie
    > ich podwyższa wynik działalności.
    > No chyba, że się mylę i źle rozumuję (nie jestem księgową).

    No właśnie :)
    Sęk w tym ze się ujmuje. WSZYSTKIE koszty obciąjące przychody. Rachunek
    zysków i strat nie jest deklaracją podatkową a dokumentem rachunkowym tak
    jak bilans.

    >> moze więc być mowy o zwiększaniu dowolnie podstawy opodatkowania.
    >
    > Czyli NIE WOLNO ujmować w KUP takich kosztów, których zabrania ustawa, ale
    > NALEŻY BEZWARUNKOWO ujmować wszystkie pozostałe, tak? Nie ma dowolności
    > decyzji podmiotu w tym drugim przypadku? Dość ciekawe, powiem szczerze :)
    >
    > A co w sytuacji, gdy podmiot zakupi coś i wrzuci fakturę w KUP (no nie
    > wiem, np. telewizor ;-), podczas kontroli wyjdzie na to, że to nie może
    > być KUP, więc trzeba będzie złożyć korektę CIT i być może dopłacić
    > podatek? Co wówczas dzieje się z takim kosztem? Pieniądze j
    uż wydane, faktura
    > wprowadzona (wycofać jej nie można, bo jak?), więc zmienia się tylko
    > informacja w rach. zysk. i strat. Tak to działa?

    Rachunku zysków i strat zatwierdzonego tez się nie zmienia. Drobne korekty
    nie będące skutkiem tzw błędów podstawowowych ujmuje się w księgach
    kolejnych okresów. Pozostale tez, w innch pozycjach (zysk/strata lat
    ubiegłych)i oczywiście koryguje się deklarację CIT
    Andrew


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1