    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy to jest wolny zawód?
    Date: Fri, 20 Jan 2006 11:40:14 +0100

    On Wed, 18 Jan 2006, Chris wrote:

    > Problem rozbija sie o określenie, czy to co żona robi jest działalnością
    > gospodarczą, czy wolnym zawodem.
    > W przypadku działalności gospodarczej podatek ryczałtowy wynosi 8,5% od
    > przychodu, natomiast w przypadku wolnego zawodu - 20%!
    > Różnica kolosalna!!!

    Źle myślisz.
    Stawka ryczałtu zależy od klasyfikacji czynności i nie ma "jednej
    stawki dla danej DG" - jak ktoś prowadzi DG, to dla każdej z czynności
    musi określić WŁAŚCIWĄ stawkę.
    I tak przykładowo:
    - dla handlu to jest 3%
    - dla większości "prostych" usług jest to 8,5%
    - dla usług informatycznych jest to 17%
    - jak sam piszesz dla usług związanych z wolnym zawodem wyjdzie 20%...

    > Tymczasem w moim Urzędzie Skarbowym twierdzą, ze nie ma możliwości
    > opodatkowania lekarza ryczałtem innym, niż w wysokości 20%.

    Myślę że również twierdzą iż nie ma możliwości opodatkowania informatyka
    inną stawką niż 17%, mimo iż on przyłazi i się kłoci że chce 8,5% ;)

    Zacytuję ci wielkimi literami:
    +++
    Art. 12. 1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
    1) 20% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,
    ---

    *W ZAKRESIE*. A nie "w formie".

    To nie zależy od formy wykonywania tej działalności.
    Jak ktoś prowadzi kuźnię i przy okazji podkuwania konia *sprzeda*
    jakiś towar którego *nie wyprodukował* w ramach usługi to policzy
    od niego 3%, a jak przy okazji wyklepywania obudowy do kompa
    zainstaluje system :) to od tej czynności policzy 17%...!
    Uwaga: to jest moje zdania a doradcą nie jestem i na ryczałcie
    znam się jak kot na kwaśnym mleku - rozliczam KPiR :)

    > Czy to ja nie rozumiem tekstu ustawy, czy pracownicy Urzędu Skarbowego?

    Obstawiam że ... wyjątkowo nie masz racji :)

    > Dodatkowy stres wywołuje u mnie użycie słowa "oraz" w podanej definicji
    > wolnego zawodu; zawsze się uczyłem, że jeśli dwa warunki są połączone
    > operatorem ORAZ, wówczas oznacza to iloczyn logiczny tych warunków.
    > W naszym ustawodawstwie - jak widać - ORAZ może również oznaczać sumę
    > logiczną :(

    Moim zdaniem niepotrzebnie kładziesz nacisk na to miejsce, bo "haczyk"
    leży gdzie indziej.
    Co do samej zasady wysławiania się zgadzam się z tobą w zupełności - ze
    względu na pojawiające się nieraz rozbieżności do co interpretacji
    wyrażeń powinien istnieć załącznik do Konstytucji zawierający listę
    przyimków i łączników wraz z ich jednoznaczną wykładnią (najlepiej
    wyrażoną za pomocą operatorów matematycznych, w tym logicznych :>).

    Bo sam już dyskutowałem z cywilistami na temat "lub"... pytając
    ich po dobroci czy jeśli ich zdaniem "lub" może być rozumiany
    jako "albo"[1] to mam wyciągnąć wniosek że ktoś prowadzący produkcję
    zwierzęcą *i* roślinną nie jest rolnikiem :]

    [1] argumentacja: KC w kilku miejscach używa "A lub B lub A i B"
    co jest logicznie poprawne, ale niektorych prowadzi do wniosku
    że wobec tego "A i B" nie zawiera się w "A lub B" bo zapis
    byłby zbędny - co wynika z próby interpretacji ratio legis.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)