    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy moge wystawic fakture za uslugi wlasnej spolki
    Date: Fri, 6 Oct 2006 18:51:35 +0200

    On Thu, 5 Oct 2006, Arturro wrote:

    > A teraz o co chodzi.
    > Jestem w s.c. po 50% i mam wlasna DG.
    > Uklad mamy taki, ze kto ile przyniesie do spolki tyle zarobil (kosztami
    > biura itp. dzielimy sie na pol). Nie pouczajcie, ze powinnismy sie
    > rozdzielic

    Nie mam zamiaru pouczać.
    Cały problem polega na tym, że struktura organizacyjna która pozwala
    taki "układ" rozliczyć *istnieje* w przepisach, tyle że nie wiedzieć
    czemu dopuszczalna jest tylko dla wybranych zawodów: prawników, lekarzy...
    Nazywa się toto spółka partnerska.

    Spółka cywilna *z założenia* działa tak, że zysk ze spółki dzieli się
    wg *udziałów* a nie wg innych zasług :) i... trudno.

    Kiedyś już gdybałem nad takim układem:
    - osobne DG wspólników
    - S.C. służąca *wyłącznie* celom rozliczania umów, w sumie trzeba by do
    niej wyłącznie "wkładać" :) na koszty "biurowe".

    Chciałbym podkreślić że S.C. wcale nie musi być zorientowana na zysk,
    w K.C. jest wyraźny zapis że ma tylko służyć "celom gospodarczym".
    Obsługa DG wspólników niewątpliwie takim celem *jest*.
    Nie wiem czy ustawodawca przewidywał taką konstrukcję jak wyżej :),
    ale... kilka razy widziałem już uwagi że np. K.C. jest wzorem
    prostoty (kto nie wierzy może sobie wziąć VAT do porównania :>)
    więc niewykluczone że jest to jak najbardziej przemyślany zapis.

    Oczywiście zawieranie umów *za pośrednictwem* tej S.C. powodo-
    wałoby komplikacje - podejrzewam że ten kto by to pierwszy zrobił
    mimo zapisania czarno na białym celu istnienia tej "biurowej"
    S.C. naraziłby się na "wycenę transakcji z podmiotem powiązanym",
    prawdopodonie wygrywając po kilku latach sprawę karnoskarbową :(

    Inaczej mówiąc: ustawodawca wyraźnie *NIE CHCIAŁ* aby zwykli
    przedsiębiorcy mogli zawrzeć umowę będącą ekwiwalentem spółki
    partnerskiej. Czyli tego, czego chcesz.
    Dlaczego? - nie wiem.

    I to jest główna komplikacja...

    > szybciej przeskoczy progi podatkowe).

    Było wybrać "liniowy" :|

    > JAK TO ZAŁATWIĆ ABY US SIE NIE CZEPIL A PODATKI BYLY TAKIE JAK POWINNY BYC
    > PLACONE GDYBYSMY MIELI ODDZIELNE FIRMY?

    Przyznam że nie wiem, czy mając taki dylemat, sam skorzystałbym
    z konstrukcji przedstawionej powyżej :)

    pzdr, Gotfryd