    From: "MaciejK" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy jest sens wystawiać fakturę VAT na kwotę 0 zł ?
    Date: 15 Jul 2004 12:26:48 +0200

    > Ok ale to wynika z przesłanek tak czy inaczej ekonomicznych, a w tym
    > wypadku mamy, cytuję: "...mam dobry humor, mogę mu sprzedać coś za 2 zł".

    Dobrze, rozumiem Cię. Masz oczywiście rację. Tylko teraz ustalmy co rozumiemy
    pod pojęciem "uzasadnienie ekonomiczne". Pozwól, że posłużę się przykładem.
    Wprawdzie zupełnie odbiegającym od mojego problemu, ale dobrze ilustrującym tą
    dyskusję. Wyobraź sobie sytuację, w której firma A ma 100 klientów i każdy
    płaci jakiś tam, powiedzmy, abonament ustalany indywidualnie oczywiście na
    podstawie przesłanek ekonomicznych (np. ilości zużytego paliwa potrzebnego na
    dojazd do klienta). I nagle do firmy A zgłasza się firma B i informuje, że
    firma A dostanie coś tanio lub za darmo jeżeli podeśle firmie B klienta. Firma
    A kalkuluje sobie, szuka i znajduje klienta i informuje go o takiej
    możliwości. Klient jest zadowolony i zgadza się podjąć nową współpracę gdyż
    jest dla niego opłacalna. W tym momencie każda z 3 stron tej scenki jest
    zadowolona, w związku z tym firma A może dać temu klientowi pewną
    gratyfikację. I tu przecież występuje "uzasadnienie ekonomiczne" w przypadku
    wszystkich stron. Nie będzie to dotyczyć naturalnie wszystkich klientów (być
    może tylko jednego), ale takie są obecnie realia. Co więcej - mogą one
    stymulować rozwój gospodarczy, gdyż firma A może zająć się pośrednictwem na
    rzecz firmy B, w wyniku czego obie firmy być może będą musiały zatrudnić
    nowych ludzi... Posunąłem się dość daleko myślowo, ale taka sytuacja jest
    możliwa.

    Pozdrawiam,
    MaciejK