eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCo najkorzystniejsze jako umowa o pierwsza prace (student) + kilka wyjasnien › Re: Co najkorzystniejsze jako umowa o pierwsza prace (student) + kilka wyjasnien
    From: Kocureq <a...@...stopce.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co najkorzystniejsze jako umowa o pierwsza prace (student) + kilka
    wyjasnien
    Date: Mon, 13 Jun 2005 17:58:41 +0200

    badzio wrote:

    > student studiow dziennych do 26 roku zycia nie musi miec oplacanych
    > skladek emerytalnych.

    Gdzie to jest napisane?

    Czyli nie musze miec placonych skladek, ale pozniejsza (duzo pozniejsza
    :) emerytura bedzie liczona tak, jakby za te lata byly placone skladki?

    Emerytura ta tylko z ZUSu czy z II filaru tez? ZUS za mnie wylozy kase
    na II filar czy jak?

    > umowa o prace ma nastepujace zalety:
    > - urlop

    Hm... jako pierwsza praca to pewnie za duzo tego urlopu nie bede mial :)

    > - liczy sie do stazu pracy

    A ten staz pracy liczy sie tylko do urlopu czy do czegos jeszcze?

    > - lapiesz sie na wszelkie premie/bonusy jakie firma prezentuje

    To mi odpada, i tak bede kontraktowany klientowi tej firmy :)

    A wszelkie nadgodziny, zdrowotne etc. sa tylko w umowie o prace?

    > Niestety umowa o prace ma chyba najwiekszy stosunek kosztow
    > pozaplacowych (znaczy sie z kwoty brutto dostaniesz mniej do reki niz w
    > przypadku U-Z czy U-D).

    A jakie one sa?

    w UP (Umowa o Prace) mamy
    ZUS
    podatek
    zdrowotne
    (w jakich wysokosciach?)

    w UZ
    ZUS
    podatek

    w UD
    podatek

    tak? podatek 19% (po koncu roku nadwyzki zgodnie z progiem place), ZUS i
    zdrowotne ile? JEszcze jakies koszty?

    > stypendium nie jest brane pod uwage jako dochod (przez US). podatek
    > zaplacisz od kwoty wynagrodzenia za umowe o dzielo + pozostale dochody
    > na podstawie umow o prace/zlecenie/o dzielo.

    A stypendium w ogole bede musial w zeznaniu wykazywac? Od uczelni nie
    dostalem zadnej decyzji dot. stypendium :)

    > wysokosci Ci nie wyliczy nikt - nikt nie jest wrozka ;P

    Wyliczy - ja sam (pocwicze se, troche sie od technikum zapomnialo :),
    potem jakis program, potem ksiegowa jakas zeby sprawdzila gdzie sie
    machnalem :)

    Ale mi chodzilo o wysokosci procentowe.

    > (na koniec roku 2005 policzysz sobie caly
    > dochod, zobaczysz w ktory prog podatkowy wpadles, policzysz podatek,
    > odliczysz kwote wolna od podatku itp... a na koniec uzyjesz programu
    > dlaczanego do ktorejs z gazet i on policzy to za Ciebie:) )

    Spox :) Ale i tak wole sam.

    Btw. gdzie sa publikowane wszystkie wskazniki, progi podatkowe, kwoty
    wolne etc.? To sie zmienia, a newsom na onecie nie wierze :)

    I gdzie moge poczytac o odliczeniach od podatku? Chcialbym dwa zrodla:
    1) Ogolnikowo, wyjasniajace zasady
    2) Dokladne, konkretne i bez pol litra nie podchodz :)

    =^;^= [ [xywa][małpa][xywa].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \