eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCo i jak z tym zrobić ? (długie ale dla mnie bardzo ważne) › Re: Co i jak z tym zrobić ? (długie ale dla mnie bardzo ważne)
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co i jak z tym zrobić ? (długie ale dla mnie bardzo ważne)
    Date: Wed, 29 Sep 2004 23:31:10 +0200

    On Wed, 29 Sep 2004, Mariusz (Maniek) Milobedzki wrote:
    [...]
    >+ W niedzielę mamy zamiar przeprowadzić remenent likwidacyjny.

    US już o nim wie ?

    >+ Teraz pytania :
    >+ chcę mieć w swojej DG część ŚT i wyposażenia firmy żony m.in:
    >+ - samochod osobowy zajerestrowany na mnie był/jest wciągnięty w ŚT firmy
    >+ żony - amortyzacja, paliwo

    Osobowy czyli nie ma "problemu VAT".
    Zamortyzowany już ?
    IMHO trzeba przekazać razem z EST.
    +++
    12. W razie zmiany formy prawnej, [...] - wartość początkową
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala
    się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji
    (wykazie) podmiotu o zmienionej formie prawnej, podzielonego
    albo połączonego.
    13. Przepis ust. 12 stosuje się odpowiednio w razie:
    [...]
    5) zmiany działalności wykonywanej samodzielnie przez jednego
    z małżonków na działalność wykonywaną samodzielnie przez drugiego
    z małżonków
    - jeżeli przed przerwą lub zmianą składniki majątku były
    wprowadzone do ewidencji (wykazu).
    ---

    >+ - wyposażenie zakładu produkcyjnego

    Zgryz. VAT (przy zakupie) odliczano ?
    No i najwyraźniej nie ma podstaw do zaliczenia w koszt "wyposażenia
    w rozumieniu przepisów" (czyli traktowanego jako "zwykły koszt" a nie
    ST)....

    >+ - zapasy magazynowe - tego na szczęście jest niedużo i zastanawiam się czy
    >+ ich nie "wyzerować"

    IMHO szukać (groups.google.pl -> zaawansowane, grupe *.podatki) hasła
    "do gołej ziemi" ;)

    >+ - co z odliczonym VATem ?

    IMO inaczej: "co z VATem od 'towarów w rozumieniu VAT' czyli np.
    ST i wyposażenie" od którego odliczono VAT.
    Najwyraźniej: "zapłacić".

    >+ - co z kasą fiskalną

    Nie wiem. Obawiam się że za pomocą NIPu "przywiązana" do podatnika.
    Jak nowsza niż 3 lata i korzystano z "odliczenia" - to zwrot "odebranego"
    VATu. IM*H*O !

    >+ Jak "przejąć" DG żony bezpoleśnie i nie wtopić na dzień dobry ?

    Chyba NIE MA dobrej metody.
    Ten sam problem - w ostrzejszej formie - występuje w razie śmierci
    prowadzącego DG.
    Mógłby nasz szanowny ustawodawca jakoś POZWOLIĆ na przejęcie DG
    "w locie".... jest tak dla podatku od darowizn, są jakieś regulacje
    w dochodowym - ale VAT "nie przewiduje"... AFAIK... :[

    >+ Kolejna sprawa - firma żony prowadziła sprzedaż detaliczną. Moja będzie
    >+ prowadziła wyłącznie hurtową tych samych wyrobów oraz dodatkowo będę
    >+ świadczył usługi informatyczne. Czy będę potrzebował kasę fiskalną czy
    >+ wystarczy dokumentacja w postaci FV ?

    A skąd my wiemy czy "usługi" będą dla "ludności" czy "firm" ?? :)

    >+ W dniu wykonania remanentu likwidacyjnego ja muszę wykonać remanent otwarcia
    >+ ?

    Na mój gust - nijak.
    Remanent likwidacyjny żony w dniu kiedy *ona* kończy DG, remanent
    początkowy kiedy *ty* zaczynasz.
    Do rozważenia opcje:
    - żona "zostawia na majątku osobistym" towary handlowe oraz ST
    i wyposażenie, od tego od czego "odliczono" płaci VAT (!),
    ty "przyjmujesz do DG" towary handlowei i ST - na wyposażenie
    *nie ma podstawy prawnej* (inaczej: *wprowadzić* możesz,
    ale KUP to raczej nie jest :].
    Nie mam jasności czy *ty* będziesz mógł to sprzedać jako zwolnione
    z VAT (żona tak - to jest "własność osobista"...)
    - otwierasz DG *przed* likwidacją i żona ci to i owo *sprzedaje*.
    Oczywiście masz na głowie "transakcję z podmiotem powiązanym"
    i rzetelność "wyceny rynkowej".

    Z ciekawością poczytam innych (opcji) :)

    >+ Wystarczy "przeklepać" ten sam dokument ?

    ...tylko jeśli "przypadkiem" to będą te same dane ;)

    >+ Dodatkowe pytanie (dla chętnych :D)
    >+ Załóżmy, że mam klienta chcącego kupić samochód będący na dziś w ŚT DG żony
    >+ w tym tygodniu - zrobić to teraz czy już po przerzuceniu go do mojej DG ?

    IMHO "przerzucanie" korzyści nie przynosi.

    >+ Czy może wycofać z firmy i dopiero sprzedać ?

    A co to zmieni ??? Tak przychód z DG i tak też z DG...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)