  • Data: 2011-03-26 07:25:13
    Temat: Re: Auto prywatne i koszty
    Od: "cef" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Faktury na samochód bierzesz na "prywatny" - nie DG - samochód i
    > tylko w celu
    > udokumentowania ponoszonych kosztów wykorzystania tego "prywatnego"
    > samochodu
    > do DG.

    Gdyby brał tak jak piszesz, to wogóle nie miałby podstaw do odliczeń
    z braku dokumentów.

    > Więc zakup "prywatnych" opon nie ma nic wspólnego bezpośrednimi z
    > kosztami w DG
    > bo możesz kupić opony ale nie jeździć autem.

    Opony to taki sam koszt eksploatacyjny jak płyn do spryskiwaczy czy paliwo,
    tylko trochę droższy w jednorazowym zakupie i wolniej się zużywający.

    > Jeśli natomiast kupisz opony na f. DG i będziesz je chciał zaliczyć w
    > koszty DG to musisz
    > udowodnić, że opony były niezbędne do generowania przychodu w DG,
    > same opony bez
    > samochodu!

    Chrzanisz. Skoro użycie samochodu było niezbędne - co jest poza dyskusją, to
    i opon też.

    > Nie wiem natomiast czy można sobie napisać umowę użyczenia samochodu
    > do DG ale
    > zaznaczając że użycza się samochód bez opon? Czy wtedy taki zakup
    > byłby uzasadnionym kosztem?

    Jakie uzyczenie? Samemu sobie?
    Jest w updof odpowiedni przepis, to korzystaj.
    VAT odliczaj od wszystkiego od czego można,
    a koszty w dochodowym są limitowane w takim rozwiązaniu.
    Żeby potem nie było zgrzytu, że do kosztów idą kwoty brutto z faktur, ale z
    takich faktur
    gdzie VAT jest odliczalny (płyny, przeglądy, naprawy, mycie, opony itp)
    "Prostowanie" tego (odliczenie VAT i zmniejszenie kosztów) jest
    niekorzystne
    dla budżetu, więc pewnie urząd nie naciska i nie będzie to finasowo jakaś
    tragedia
    (nie wiem czy odsetki nie zapracują na korzyść budżetu), ale
    jak przyjdzie to zrobić, to jest trochę pracy, bo wywalić z kosztów ptu jest
    łatwo,
    ale odliczyć ten podatek za wcześniejsze okresy, to już wymaga korekt.