-
Data: 2006-01-10 19:31:36
Temat: Re: Artykul w GP - pytanie o wynajem
Od: "Greg" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dysponuję obszernym streszczeniem:
Jak ewidencjonować wydatki na meble
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup mebli, które
znajdują się w wynajmowanym pomieszczeniu, jest możliwe na dwa sposoby.
Wydatki te można jednorazowo zaliczyć w koszty lub okresowo poprzez odpisy
amortyzacyjne.
(...) Osoby fizyczne mogą potraktować pojedyncze meble jako wyposażenie
firmy, a wydatki poniesione na ich zakup mogą być uznane bez amortyzacji za
koszt w miesiącu oddania do użytkowania, zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176
z późn. zm.). W takim przypadku należy pamiętać, że podatnicy muszą wpisać
pojedyncze meble lub ich zestawy o wartości powyżej 1500 zł do ewidencji
wyposażenia, zgodnie z par. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia ministra finansów z
dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów
i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).
I tak, ponieważ poszczególne meble (krzesło, fotel, regał, lodówka,
kuchenka, okap, stół) mogą samodzielnie pełnić swoje funkcje, podatnicy mogą
nie zaliczać pojedynczych mebli o jednostkowej wartości do 3500 zł do
środków trwałych, a więc nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, a wydatki
poniesione na ich nabycie zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania
przychodów firmy w miesiącu oddania ich do używania. Trzeba jednak liczyć
się z koniecznością przekwalifikowania ich na środek trwały po roku od
zakupu.
Meble i inne składniki mieszkania mogą być też środkami trwałymi, które
podlegają amortyzacji, jako inne przedmioty stanowiące: własność lub
współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o ile podatnik
przewiduje ich użytkowanie dłużej niż rok, a są wykorzystywane przez
podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
gospodarczą. Klasyfikacja mebli jako środków trwałych, a w konsekwencji ich
amortyzacja możliwa jest na trzy sposoby.
(...)
Możliwe jest również uznanie wszystkich mebli w zestawach jako zbiorczych
środków trwałych i naliczanie od zestawów mebli ratalnych odpisów
amortyzacyjnych, tj. rozłożonych w czasie. Podatnicy mogą wówczas dokonywać
odpisów amortyzacyjnych od zestawu zakupionych mebli jako środków trwałych w
równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo
na koniec roku podatkowego od wartości początkowej środka trwałego.(...)
Pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Umowa o dzieło zlecenia służby mundurowe
- Useme
- Kasa fiskalna warunki zwolnienia
- Lokaty na nowe środki
- samodzielne prowadzenie księgowości
- Faktura z czech.
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
Najnowsze wątki
- 2025-02-28 Umowa o dzieło zlecenia służby mundurowe
- 2025-02-23 Useme
- 2025-02-20 Kasa fiskalna warunki zwolnienia
- 2025-02-08 Lokaty na nowe środki
- 2025-02-06 samodzielne prowadzenie księgowości
- 2025-01-30 Faktura z czech.
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT