    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Amortyzacja - dylemat
    Date: Thu, 11 Feb 2010 23:11:56 +0100

    On Tue, 9 Feb 2010, boletnig wrote:

    > Witam wszystkich. Mam takie pytanie:
    > Jedna firma przekazała nieodpłatnie drugiej firmie pewien obiekt. W skład
    > obiektu wchodzą grunty i budynki. Firma przekazująca w latach wcześniejszych
    > przeprowadziła podobno spore inwestycje w obiekcie, na co ma dokumenty
    > księgowe. Pytanie brzmi: czy ta druga firma która przyjęła obiekt za darmo,
    > nieodpłatnie powinna odliczać nadal amortyzację, która jest bardzo wysoka,
    > ze względu na spore środki zainwestowane przez firmę przekazującą?

    IMVHO "oczywiście".

    > Księgowa
    > firmy która obiekt otrzymała nalicza co roku ogromną amortyzację, wlicza ją
    > do kosztów, przez co obiekt cały czas znajduje się na minusie. Czy to jest
    > zgodne ze sztuką?

    1. Nie jest dla mnie jasne, czy mowa o amortyzacji rachunkowej
    czy podatkowej. O rachunkowości się nie wypowiadam.
    2. Nie jest dla mnie jasne, czy firma jest OF DG i podlega PIT,
    czy też SH i podlega CIT; nie chce mi się przekopywać przez
    CIT :O

    Dla PIT sprawa jest IMO prosta: art.22g.1.3:
    +++
    Art. 22g.
    1. Za wartoœć poczštkowš œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18,
    uważa się:
    [...]
    3) w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny
    nieodpłatny sposób - wartoœć rynkowš z dnia nabycia,
    chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym
    przekazaniu okreœla tę wartoœć w niższej wysokoœci,
    ---

    Jak dla mnie, oczywiste jest że firma przyjmująca określa
    wartość początkową *na dzień przyjęcia do eksploatacji*,
    *wraz* ze wszelkimi ulepszeniami.

    I *tę* wartość ("łączną aktualną na dzień przyjęcia wartość ST")
    poddaje amortyzacji.

    Żeby nie było:
    - w przypadku CIT przyjęcie całego ST (wraz z ulepszeniami!)
    było przychodem, prawda?
    - w przypadku PIT przychodu nie ma, ale poza wyjątkami jest
    w zamian podatek od darowizny.

    No to gdzie ten "minus" na obiekcie, skoro *najpierw* był
    (dla celów podatkowych!) "plus" na całą wartość?

    BTW:
    Tak, w przypadku zwolnienia (ojciec darował synowi) widziałem
    gdzieś pozytywną interpretację IS - można dwa razy amortyzować
    ten sam ST :> (chodziło o samochód osobowy, więc nie było
    w tym momencie "ciosu w plecy" poprzez VAT).
    Druga amortyzacja jest oczywiscie od "wartości rynkowej z dnia
    nabycia" (a więc mniejsza), ale jednak.

    pzdr, Gotfryd