  • Data: 2013-04-26 00:22:07
    Temat: Re: Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 25 Apr 2013, Monika wrote:

    > Witajcie -
    >
    > czy osoba dorosła (dziecko), która ukończyła 25 rok życia, a nadal otrzymuje
    > alimenty (od rodzica poprzez komornika) w wysokości 250 złotych miesięcznie,
    > musi z tego tytułu płacić podatki i składać zeznania podatkowe?
    >
    > Z słów mojej koleżanki wynika, że w tym konkretnym przypadku taka osoba nie
    > musi robić ani jednego ani drugiego. Koleżanka tłumaczyła mi, że jest tak,
    > ponieważ wysokość alimentów nie przekracza 700 złotych miesięcznie.
    >
    > Koleżanka koleżanką, ale chcę poznać też Waszą opinię.

    A nie lepiej przepis?
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    057,20130101,zwolnienia-przedmiotowe.html
    +++
    127) alimenty:
    a) na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez
    względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymujš zasiłek
    (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalnš,
    b) na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na
    podstawie wyroku sšdu lub ugody sšdowej, do wysokoœci nieprzekra-
    czajšcej miesięcznie 700 zł;
    ---

    Mi wychodzi że 700zł to warunek konieczny ale nie wystarczający,
    nie może to być "kwota umowna" lecz potwierdzona wyrokiem
    lub ugodą *sądową*.

    > Problem: A jeśli byłoby tak, że komornik przez 3 miesiące nie miałby
    > możliwości zajęcia wynagrodzenia dłużnika i dopiero w 4 miesiącu wypłaciłby
    > świadczenie za 3 zaległe miesiące (czyli 750 złotych) + świadczenie za
    > miesiąc bieżący (250 złotych)? Razem 1000 złotych. Jak to trzeba by było
    > potraktować?

    Ciekawe, bo w ustawie nie ma w tym miejscu wyjaśnienia czy "należne"
    czy "wypłacone", trzeba by szukać po zasadach ogólnych, pasuję :)

    pzdr, Gotfryd