    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 50% KUP a rodzaj umowy
    Date: Tue, 21 Mar 2006 00:57:49 +0100

    On Mon, 20 Mar 2006 r...@w...pl wrote:

    > Na logikę - dokładnie tak jest, czyli 50% nie 20, ale co z vat-em
    > (próbowałem dojść sam któryż to przepis do tego zobowiązuje w
    > ustawie nt. podatków od towarów o usług, ale poległem)?

    Uwaga: piszę jak BYŁO, nie przetrawiałem ostatniej nowelizacji
    dotyczącej tej sprawy.
    Idea była taka: "wszystko co przypomina DG poza umową o pracę"
    było zaliczone do podlegania pod VAT, za wyjątkiem "umów osobistych
    w których o jakieś więzy chodziło" :>
    No i z grubsza biorąc, dzięki temu umowy wykonywane osobiście
    *mogły* nie podlegać pod VAT.
    ALE....
    Ano właśnie, jak umowa jest "autorska", to przychód z takiej umowy
    nie powinien być zaliczany do umów osobistych.
    I większość zamawiających i zleceniodawców prawidłowo zalicza go
    do przychodów z praw majątkowych, art.10.1.7 a nie umów osobistych
    art.10.1.2, do PITa też to trafia na inną pozycję.
    Podkreślę: IMO *tak powinno być*.

    A skutek uboczny był taki, że wyłączenie z VAT dotyczy tylko
    umów osobistych *w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym*,
    czyli art.10.1.2, bez względy na cywilnoprawną postać umowy.

    Przepis w ustawie o VAT to ten, który w definicji umowy
    wykonywanej osobiście *nie* odwołuje się do Kodeksu Cywilnego
    ale do ustawy o podatku dochodowym.

    Piszę "był", bo jak czytam aktualną treść ustawy na podatki.pl
    to mi wychodzi że.... również są wyłączone!
    Bo:
    +++
    3. Za wykonywanš samodzielnie działalnoœć gospodarczš, o której mowa w
    ust. 1, nie uznaje się czynnoœci:

    1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z póŸn. zm.3));
    2) (uchylony);
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    jeżeli z tytułu wykonania tych czynnoœci osoby te sš zwišzane ze
    zlecajšcym wykonanie tych czynnoœci prawnymi więzami tworzšcymi stosunek
    prawny pomiędzy zlecajšcym wykonanie czynnoœci i wykonujšcym zlecane
    czynnoœci co do warunków wykonywania tych czynnoœci, wynagrodzenia i
    odpowiedzialnoœci zlecajšcego wykonanie tych czynnoœci wobec osób
    trzecich.

    3a. Przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i
    artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub
    udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania
    albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za poœrednictwem
    organizacji zbiorowego zarzšdzania prawami autorskimi lub prawami
    pokrewnymi.
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd