  • 11. Data: 2003-06-04 11:43:23
    Temat: Re: Pytanie o fakture Vat powraca
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Jun 2003, Kyniu wrote:
    [...]
    >+ A czy przypadkiem faktury nie wystawia sie wtedy w kwotach brutto,[...]
    >+ I nie krzyczcie ze to to samo bo to nie to samo. Przyklad [...]

    Oczywiście że nie krzyczymy, bo z rzadka pada pytanie dlaczego
    komuś "VAT nie chce się zgodzić" :) (znaczy: na rynku jest nowy
    program albo stary program z nowym błedem bo "programista nie
    wiedział" :) i sprawdza VAT "na sztywno" tylko jedną metodą)
    [...]
    >+ Przy wiekszej ilosci pozycji na fakturze i roznych sposobach
    >+ liczenia (np. suma netto, od niej VAT i suma brutto, albo sumowanie osobno
    >+ kolumn) wychodza rozne dziwactwa.

    Wychodzą. W wartości wyrażonej w groszach nie większej niż ilość
    pozycji na fakturze :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-06-04 12:43:44
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Wed, 4 Jun 2003 13:43:23 +0200, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    wrote:

    > Wychodzą. W wartości wyrażonej w groszach nie większej niż ilość
    >pozycji na fakturze :)

    Kwiatki to sa jak mi sie co druga pozycja na PZ nie zgadza z otrzymana faktura i
    wychodzi mi roznica miedzy zakupem a przyjeciem. Aha, z doswiadczenia wiem ze
    uzytkowany przeze mnie program liczy OK, to taka jedna hurtownia liczy uparcie
    po swojemu.

    Kyniu

    --
    * _ __ _ *
    * | |/ / _ _ _ (_)_ _ *

  • 13. Data: 2003-06-04 15:27:22
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Wed, 4 Jun 2003 13:36:22 +0200, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    wrote:

    >BTW: jakby w rozumowaniu były błedy to proszę o ich wykazanie,
    > bo wyżej zebraną wiedzę czasami rozpowszechniam ;) (ostatnio
    > na *.prawo, AFAIR)

    Tak kolega zamotal ze wycinam co bylo i wyjasniam raz jeszcze - dyskusja
    dotyczyla nie czy wyliczac VAT od pozycji z osobna i sumowac, czy od sumy
    pozycji, tylko czy wyliczac VAT od netto czy od brutto. Kolerzanka Maddy w
    odpowiedzi na moj list napisala:

    >Kyniu, dziecko drogie, a kto Ci naopowiadał że faktury dla osoby
    >fizycznej nie mozna policzyc od netto a dla przedsiębiorcy od brutto?

    A ja na to zacytowalem Art. 35 ustep 1 pkt 10 w ktorym jak wol stoi ze od kwoty
    netto. I nie zamierzam polemizowac z ustepem 2 bo pozostaje jasny, ale nadal
    dotyczy podatku VAT liczonego od kwot netto.

    Konkluzja - czy liczymy VAT od sumy pozycji, czy tez sumujemy VAT kazdej z
    pozycji, jest bez znaczenia, natomiast zawsze VAT musi byc wyliczany z kwoty
    netto (z sumy lub ceny jednostkowej).

    Wyjatek podaje art 37 ustep 1 punkty 1 i 2, ale dotyczy on przypadku
    szczegolnego gdy sprzedawca obowiazany jest do stosowania cen urzedowyh
    zawierajacych podatek (o ile sie nie myle taka sytuacja zachodzi np. w przypadku
    wybranych lekow).

    Kyniu

    --
    * _ __ _ *
    * | |/ / _ _ _ (_)_ _ *

  • 14. Data: 2003-06-04 15:47:38
    Od: maruda <m...@g...mm.pl>

    04.06.2003 14:43, persona, tytułująca się 'Kyniu', napisała:

> [...]
    > uzytkowany przeze mnie program liczy OK, to taka jedna hurtownia liczy uparcie

    To o czym pisze Godfryd, to wynik zasady matematycznej: suma przybliżeń
    nie musi się równać przybliżeniu sumy.

    Większość programów ma programy korygujące obliczenia podatków VAT dla
    poszczególnych stawek.

    Błąd hurtowni, o której piszesz, może wynikać z typowego błędu
    większości początkujących programistów. Cena jednostkowa nie jest
    zaokrąglana. Baza danych operuje na wartościach z 6. pozycjami po
    przecinku. To, że widoczne są tylko dwa miejsca po przecinku wynika z
    formatowania, a nie faktycznego zaokrąglenia. Błędy mogą być spore.

  • 15. Data: 2003-06-04 16:07:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2003, Kyniu wrote:
    [...]
> [...]
    >+ uzytkowany przeze mnie program liczy OK, to taka jedna hurtownia liczy uparcie

    Nie, panie majster.

    Właśnie twój program najwyraźniej *nie* liczy OK, bo powinien
    pozwolić wybrać jedną z co najmniej 2 kwot która jest prawidłowa
    w danym przypadku :)

    NIE DA SIĘ powiedzieć ile VATu powinno być na fakturze,
    przynajmniej dla niektórych list wartości netto :)

    Dla przykładu:
    f-ra1:
    ..... wartosc stawka
    127,15 22%
    43,56 22%
    412,11 22%
    RAZEM: 582,82

    Netto stawka kwota VAT
    528,82 22% 128,22
    0,00 7% 0
    RAZEM: 528,82 22% 128,22

    [i kwota VAT wykazana do odprowadzenia: 128,22]

    f-ra2:
    ..... wartosc stawka kwota VAT
    127,15 22% 27,97
    43,56 22% 9,58
    412,11 22% 90,66
    RAZEM: 582,82 128,21

    OCZYWIŚCIE w f-rze 2 tabelka z zestawieniem VAT musi być, ale
    wygląda tak:

    Netto stawka kwota VAT
    528,82 22% 128,21
    0,00 7% 0
    RAZEM: 528,82 22% 128,21

    ...i IMO & AFAIK to *jest dobrze* (patrz cytowane artykuły) !

    Nie marudź na hurtownika, ma rację :) - dziwne że nie pytałeś
    na grupie o te "faktury z dziwactwami" !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2003-06-04 20:26:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2003, Kyniu wrote:

> [...]
    >+ Tak kolega zamotal ze wycinam co bylo i wyjasniam raz jeszcze - dyskusja
    >+ dotyczyla nie czy wyliczac VAT od pozycji z osobna i sumowac,

    Dotyczyła, dotyczyła.
    Co najmniej w zakresie twojego narzekania na hurtownię która ci
    "dziwolągi" wpisuje :) - a IMHO po prostu właściwie liczy podatek.
    To znaczy: równie przepisowo niż ty, ale inaczej !

    [...o Maddy...]
    >+ A ja na to zacytowalem Art. 35 ustep 1 pkt 10 w ktorym jak wol stoi ze od kwoty
    >+ netto. I nie zamierzam polemizowac z ustepem 2 bo pozostaje jasny, ale nadal
    >+ dotyczy podatku VAT liczonego od kwot netto.

    No to chyba nie ten paragraf rozporządzenia (nie artykuł ustawy)
    przeczytałeś. Można liczyć od *brutto*. Jeszcze raz:
    +++++
    § 37. 1. W przypadku gdy podatnik [...]
    2) kwota podatku jest obliczana według następującego wzoru:

    WB x SP
    KP = ---------------
    100 + SP

    gdzie:
    [...]
    WB - oznacza sumę wartości sprzedaży
    brutto z podziałem
    ^^^^^^^^
    na poszczególne stawki podatkowe,
    -----

    >+ Konkluzja - czy liczymy VAT od sumy pozycji, czy tez sumujemy VAT kazdej z
    >+ pozycji, jest bez znaczenia, natomiast zawsze VAT musi byc wyliczany z kwoty
    >+ netto (z sumy lub ceny jednostkowej).

    Primo: nie "musi" skoro co najmniej jeden wyjątek podajesz:

    >+ Wyjatek podaje art 37 ustep 1 punkty 1 i 2, ale dotyczy on przypadku
    >+ szczegolnego gdy sprzedawca obowiazany jest do stosowania cen urzedowyh

    ...a teraz ad rem:

    +++++
    2. Przepis ust. 1 może być stosowany również w przypadku, gdy sprzedawca
    stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto.
    -----

    J.w. - chodzi o ceny *UMOWNE*. Jak dla mnie, oczywiście; czyli
    takie kiedy ty i ja się umówimy :) Tam są dwa poziomy podziału
    paragrafu (właśnie, właśnie, jak nazywało się toto ? akapit,
    paragraf, punkt i... no właśnie, nie chce mi się szukać :[ :>)

    >+ zawierajacych podatek (o ile sie nie myle taka sytuacja zachodzi
    >+ np. w przypadku wybranych lekow).

    IMHO nie ma przeciwwskazań żeby to np. były harddyski do PCta !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 17. Data: 2003-06-04 20:37:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2003, maruda wrote:

> [...]
    >+ To o czym pisze Godfryd, to wynik zasady matematycznej: suma przybliżeń
    >+ nie musi się równać przybliżeniu sumy.

    Oczywiście. Ale sugerowałem inne miejsce niż ty sugerujesz :)

    [...]
    >+ Błąd hurtowni, o której piszesz, może wynikać z typowego błędu
    >+ większości początkujących programistów. Cena jednostkowa nie jest
    >+ zaokrąglana.

    A ja sądzę że to nie jest *ten* błąd :) (choć wykluczyć nie
    mogę), tylko zwyczajnie inny sposób sumowania VATu.
    Równie prawidłowy jak ten "częściej spotykany" :)
    *Prawdopodobnie* hurtownia liczy dobrze (acz inaczej niż
    reszta dostawców Kynia) a program Kynia metodą nahamowa :]
    usiłuje wyznaczyć VAT z ceny netto.

    A IMO (bez "H") błedem jest nieprzewidzenie w programie
    tego że VAT może być obliczany na różne sposoby... :)
    VATu który wynika z f-ry przyjmowanej nie wolno wyliczać
    i tyle - choć można sprawdzać czy jest to jedna z poprawnych
    wartości. Na moje oko - w niektórych przypadkach jedna
    z *trzech* możliwych wartości (sprzedając innej DG wolno
    zarówno wystawić f-rę "wprost" jak i "przepuścić przez
    kasę", więc przypadek "od brutta" też IMO należy uwzględnić).

    Zastrzegam, że w razie jeśli masz rację należy ci się
    gratulacja :) - a sprawdzić możemy to prosto: Kyniu
    zapoda kilka takich "niezgadzających mu się" faktur
    (ale *kompletnych*) i sprawdzamy zaokrąglenia :]
    Musi być "kilka" aby wykluczyć przypadek że "różnica
    od VAT" i "błąd od zaokrąglenia netto" przypadkiem
    dają taki sam grosz :)

    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 18. Data: 2003-06-04 23:22:51
    Od: maruda <m...@g...mm.pl>

    04.06.2003 22:37, persona, tytułująca się 'Gotfryd Smolik news', napisała:

> [...]
    > *Prawdopodobnie* hurtownia liczy dobrze (acz inaczej niż
    > reszta dostawców Kynia) a program Kynia metodą nahamowa :]

    Równie prawdopodobne.

> [...]
    > Musi być "kilka" aby wykluczyć przypadek że "różnica
    > od VAT" i "błąd od zaokrąglenia netto" przypadkiem

    Jak najbardziej.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2003-06-04 23:35:35
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Wed, 4 Jun 2003 22:26:24 +0200, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    wrote:

> [...]
    >paragrafu (właśnie, właśnie, jak nazywało się toto ? akapit,
    >paragraf, punkt i... no właśnie, nie chce mi się szukać :[ :>)

    Nazywa sie toto "ustep". A w rzeczonej sprawie obliczen - no coz - nie po raz
    pierwszy dochodze do wniosku ze ustawodawce i reszte genialnych urzednikow po
    prostu pojeb........ Sam tytul art 37 wskazuje ze dotyczyc on powinien jedynie
    cen urzedowych jako ze brzmi "Tresc faktury a ceny urzedowe". Wiec skad tam sie
    wzial kwiatek w postaci ustepu 2 - pewnie jak w ustawie o telewizji i radiofonii
    - ktos (znaczy sie krasnoludki) dopisal i tak juz zostalo.

    Kyniu

    --
    * _ __ _ *
    * | |/ / _ _ _ (_)_ _ *

  • 20. Data: 2003-06-04 23:41:30
    Od: Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    On Wed, 4 Jun 2003 22:37:51 +0200, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    wrote:

> [...]
    >zarówno wystawić f-rę "wprost" jak i "przepuścić przez
    >kasę", więc przypadek "od brutta" też IMO należy uwzględnić).

    A ja jak tak sobie patrze na te faktury, to nabieram coraz wiekszego przekonania
    o tym ze tworca tego genialnego rozwiazania zapomnial o trzecim miejscu po
    przecinku i zamiast odrzucac koncowki ponizej 0,5 grosza, a zaokraglac w gore
    jesli 0,5 grosza i wiecej, to jak leci wszystkie obliczone pozycje VAT'u obcina
    do dwoch miejsc, po czym sumuje te jednostkowe obarczone bledem VAT'y, bo
    najwieksze kwiatki zawsze wychodza w sumie.

    Kyniu

    --