  • Data: 2002-02-05 12:18:43
    Temat: Pytanie - ŚT, komputer, KUP...
    Od: <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wiem ze to juz bylo, pytam jeszcze raz, bo nie wiem czy dobrze wszystko kumam.
    A jestem na razie w tych rzeczach zoltodziobem.

    Po pierwsze, jaka jest definicja ŚT? Spotkalem sie z opinia, ze srodkiem
    trwalym moze byc tylko cos, co ma wartosc powyzej 3500zl. IMHO wartosc ta
    decyduje wylacznie o mozliwosci dokonania odpisu jednorazowego lub koniecznosci
    amortyzacji. I tyle. A moze sie myle... Jakas jednak definicja pewnie istnieje.

    Przechodzac zas do konkretow. Mam komputer. Prywatny. Kupiony dawno.
    Modernizowany wiele razy. W efekcie - nie dysponuje faktura, rachunkiem, czy
    innym dokumentem zakupu (nawet jesli mam to na poszczegolne skladniki, a i to
    nie wszystkie). Jego wartosc nie przekracza 3500. Chce go uzywac w zwiazku z
    dzialalnoscia (jednoosobowa), i w jakis sposob wliczyc w koszty. Jak tego
    dokonac?

    Ktos pisal ze sa dwie mozliwosci:

    1. wpisac do ewidencji srodkow trwalych (moje pytanie wyzej o def. ŚT - wartosc
    nie stoi na przeszkodzie?) i z uwagi na wartosc amortyzowac jednorazowo.

    2. Wrzucic w koszty biezace (bez wstawiania do ewidencji)

    Co do opcji pierwszej, czy oprocz oswiadczenia podatnika o wprowadzeniu ST
    (btw: skad mozna wziac wzor takiego oswiadczenia?) wymagane sa jeszcze jakies
    papiery? Slyszalem ze trzeba miec fakture - ja nie mam. Wiec dokonuje wyceny
    sam - zalozmy ze zadzwonie do komisu, rzuca mi jakas wartoscia, wpisuje ja w
    oswiadczenie i juz? Nikt sie nie przyczepi?

    Co do drugiego rozwiazania. Czy tez wymaga to oswiadczenia? Co z
    udokumentowaniem nabycia (nie trzeba jakiejs umowy kupna od, dajmy na to,
    bratanka)? Czym sie to wlasciwie rozni od amortyzacji jednorazowej?

    pzdr
    P.