  • 1. Data: 2009-04-06 14:08:29
    Temat: Przychód zza granicy z tytułu praw autorskich - jak rozliczyć?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Moja żona oraz teściowa mają niewielkie dochody z tytułu
    odziedziczonych praw autorskich po zmarłym ojcu/mężu. Polskie
    wydawnictwa wystawiają normalnego PITa 11 i tu nie ma problemu, ale
    w tym roku pojawił się również przychód zza granicy (konkretnie z
    Czech). Tamże nie został on opodatkowany, po prostu przysłali
    stosowną kwotę i już.

    PITy tworzę za pośrednictwem najpopularniejszego chyba programu z
    www.pity.pl Robiąc wspólnego PITa dla siebie i żony, rozliczenie
    tego zagranicznego przychodu zrobiłem wpisując go w formularz
    PIT-ZG, w pole 22, podatek zapłacony zagranicą - zero i tyle.
    Stosowna kwota do opodatkowania się automatycznie przeniosła i
    dodała do pola 117 (przychód z tytułu praw autorskich małżonka) w
    PIT-36 (żona ma DG) i wszystko pięknie.

    Robię jednak również PITa teściowej. Tu już jest PIT37 i
    niespodzianka. Program pitologiczny nie pozwala na utworzenie do
    takiego PITa załącznika PIT-ZG. Możliwośc wyboru tego załącznika
    jest wyszarzona i szlus. Oczywiście mogę sobie ten przychód dodać do
    pozycji "przychód z tytułu praw autorskich" ręcznie, ale czy to
    będzie prawidłowe postępowanie? PIT-ZG nie jest potrzebny? Może w
    takim razie przy tym moim i żony PITcie 36 też nie jest potrzebny?
    Po co on w takim razie jest?

    J.

  • 2. Data: 2009-04-06 14:10:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 06-04-2009 o 16:08:29 Jarek P. <"jarek[kropka]p"@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > będzie prawidłowe postępowanie? PIT-ZG nie jest potrzebny? Może w
    > takim razie przy tym moim i żony PITcie 36 też nie jest potrzebny?

    A może odwrotnie - teściowa potrzbuje PIT-36 ?
    (Nie wiem, gdybam)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-04-06 14:26:56
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > A może odwrotnie - teściowa potrzbuje PIT-36 ?
    > (Nie wiem, gdybam)

    Teściowa nie potrzebuje PITa 36 bo nie prowadzi działalności
    gospodarczej, żonina DG jest niezwiązana z tematem tych
    zagranicznych przychodów.

    J.

  • 4. Data: 2009-04-06 14:52:53
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 06-04-2009 o 16:26:56 Jarek P. <"jarek[kropka]p"@gazeta.pl> napisał(a):

    > Teściowa nie potrzebuje PITa 36 bo nie prowadzi działalności
    > gospodarczej, żonina DG jest niezwiązana z tematem tych
    > zagranicznych przychodów.

    PIT-36 nie służy do rozliczania DG, tylko do rozliczania
    dochodów które się nie łapią na PIT-37. Także zupełnie
    możliwe że teściowa potrzebuje PIT-36 + PIT-ZG.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-04-06 14:59:33
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    > Teściowa nie potrzebuje PITa 36 bo nie prowadzi działalności
    > gospodarczej, żonina DG jest niezwiązana z tematem tych
    > zagranicznych przychodów.

    Chyba jednak potrzebuje....

    Formularz PIT-36 jest przeznaczony dla podatników, którzy niezależnie
    od liczby źródeł przychodów spełniali również choć jedno kryterium:
    .. uzyskali przychody:
    a.. od których byli obowiązani samodzielnie opłacać zaliczki na
    podatek,
    b.. ze źródeł przychodów położonych za granicą,

    PIT-37 się nie nadaje bo:

    Formularz PIT-37 jest przeznaczony dla podatników, którzy w roku
    podatkowym:
    .. wyłącznie za pośrednictwem płatnika uzyskali przychody ze źródeł
    położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające
    opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej

    Mam podoną sytuacje - dostaje z zagranicy przychody w tytułu umów
    zlecenia / o dzieło, sam odprowadzam zaliczki i rozliczam się na
    PIT-36 (od kilku lat, więc US sie nie czepia). Poza tym mam etat i
    brak DG.

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 6. Data: 2009-04-06 15:11:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jarek P. wrote:

    > Teściowa nie potrzebuje PITa 36 bo nie prowadzi działalności
    > gospodarczej, żonina DG jest niezwiązana z tematem tych zagranicznych
    > przychodów.
    >
    > J.

    Pit-36 nie jest tylko dla osób prowadzących DG.

  • 7. Data: 2009-04-06 15:31:16
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Telesfor Baudot <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl> wrote:

> [...]
    > niezależnie
    > od liczby źródeł przychodów spełniali również choć jedno
    [...]
    > b.. ze źródeł przychodów położonych za granicą,

    I wszystko jasne, piękne dzięki za pomoc :-)

    J.