  • 1. Data: 2003-06-09 09:45:18
    Temat: Ponownie zawieszenie DG
    Od: "NorbertD" <n...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich,

    Przeglądając posty o podobnej tematyce, nie znalazłem odpowiedzi na moje
    wątpliwości, więc zwracam się do Was z pytaniem dotyczącym zawieszenia
    jednoosobowej działalności gospodarczej. Chciałbym na jakiś czas zawiesić DG
    (brak ofert, zleceń - nie będę wystawiał żadnych faktur). Przedewszystkim
    zależy mi na uniknięciu w tym momencie opłat związanych z ZUS'em. Jeśli się
    wyrejestruję z ZUS i będę składał comiesięczne deklaracje PIT-5 i VAT-7
    (zerowy przychód), czy będzie to zgodne z przepisami i jednoznaczne z
    "zawieszeniem czasowym" DG? Co zrobić z firmowym kontem w tym okresie, gdy
    następuje kapitalizacja odsetek jest to pewien rodzaj przychodu, a
    działalność zawieszona raczej takowego nie powinna przynosić?

    Czy mógłby mnie ktoś oświecić w powyższej sprawie? Za wszelką pomoc z góry
    dziękuję.

    Pozdrawiam,
    --
    Norbert

  • 2. Data: 2003-06-09 10:21:01
    Temat: Re: Ponownie zawieszenie DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Jun 2003, NorbertD wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wyrejestruję z ZUS i będę składał comiesięczne deklaracje PIT-5 i VAT-7
    >+ (zerowy przychód), czy będzie to zgodne z przepisami i jednoznaczne

    W ZUSie Zabrze wisi kartka z komentarzem dotyczącym interpretacji
    "zawieszenia DG" - iż jako jeden z wyznaczników ZUS uważa konieczność
    zgłoszenia owego zawieszenia do US właśnie.

    >+ Co zrobić z firmowym kontem w tym okresie

    Nie mam pojęcia :(
    Natomast uwaga "na boku": dochód "z działalności" wcale nie
    musi być osiągany *w okresie prowadzenia działalności*, o czym
    przekonuje już uregulowana sprawa sprzedaży ŚT po zakończeniu;
    znaczy: *nie wiem* czy można tak samo traktować rachunek bankowy,
    ale wykluczone to nie jest.
    Przecież jakbym np. zamykał działalność a miał u kontrahentów
    zaległe płatności (na fakturach z podanym numerem r-ku) to
    przecież nie zamknę tego rachunku ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-06-09 11:51:18
    Od: "NorbertD" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > Przecież jakbym np. zamykał działalność a miał u kontrahentów
    > zaległe płatności (na fakturach z podanym numerem r-ku) to

    Faktycznie, coś podobnego powiedziano mi w referacie US. Po pierwsze należy
    złożyć NIP1 o zawieszenie działalności gospodarczej. Po drugie w przypadku
    płatnika VAT trzeba co miesiąc składać zerowe formularze (VAT-7). A po
    trzecie, jeżeli na firmowym koncie kapitalizują się odsetki, to pomimo
    zawieszonej działalności należy je opodatkować (PIT-5). Zawieszenie DG
    powoduje m.in., że prowadzący DG nie może wystawiać, księgować jakichkolwiek
    faktur w okresie zawieszenia. Więc wychodzi na to że mógłym trzymać
    pieniądze na koncie i rejestrować przychód z tytułu kapitalizacji odsetek
    pomimo zawieszenia działalności.
    No i pozostaje jeszcze wyrejestrować się z ZUS'u.

    Pozdrawiam,
    --
    Norbert