  • Data: 2005-04-20 23:25:55
    Temat: Podatek od spadku i interpretacja pracownika US
    Od: "Wilq" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Pdzedstawie sprawe w miare jasno i krotko i prosze o rade, wkoncu kasa
    piechota nie chodzi a student i tak biedny :(

    Dziadkowie maja 2 mieszkania o pow 52 i 82 o roznych standarach oddalone od
    siebie o 100km

    zostawiaja po sobie testament. W ktorym jasno jest wyszczegolnione co komu
    przypada.

    Na 1 sadowej rozprawie nastepuje stwierdzenie nabycia spadku gdzie prawa do
    wymienionych mieszkan przypadaja mnie oraz bratu. (wedlug interpretacji US i
    nie tylko 1/2 jednego i 1/2 drugiego mieszkania na jedna osobe)

    W wyniku tego nie przysluguje nam zwolnienie z art16 punkt 2 ustawy o
    podatku od spadkow i darowizn poniewaz ja i brat jestesmy wlascicielami
    jednoczesnie 2 mieszkan

    Totez odbywa sie rozprawa sadowa o dzial spadku i zniesienie wspolwlasnosci
    (tj wniosek zgodny bez wiekszych oplat sadowych)

    Po przedstawieniu w.w. dokumentow US ciagle intepretuje ta sprawe jak po
    pierwzej rozprawie.

    Wylicza podatek od calosci sumujac oba mieszkania co daje ponad 110m2 i kaze
    placic za metry ponad 110m2

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego

    odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    mieszkalnego oraz wynikających z

    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu

    mieszkalnym:

    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej,

    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,

    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące
    przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą,
    na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy,

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości
    nieprzekraczającej 110 m2

    powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

    niema tu nic o sumowaniu odrebnych lokali i lokal wystepuje liczbie
    pojedynczej (tak mi sie wydaje chodzi tu o łaczno wysokosc udzialow jednego
    lokalu)

    Dalej US wyliczajac podatek uwzgledniajac art 16 tj zwolnienie kieruje sie
    zasada ze ja jaestem zwolniony z podatku w jednym mieszkaniu (1/2 udzialu i
    1/2 zwolnienia) a płace podatek za drugie 1/2 udzialu w drugim mieszkaniu.

    W wyniku tych wyliczen mimo posiadania praw do jednego lokalu place za
    drugi oraz przysluguje mi tylko 1/2 zwolnienia.

    Co w takim przypadku robic skoro US nie chce brac pod uwage dzialu spadku,
    mimo iz nawet pracownik zajmujacy sie ta sprawa nie jest do konca pewien jak
    to powinno byc przeprowadzone!!!! i uparcie trzyma sie jakiegos tam
    schematu. i twierdzi ze dzial spadku wezna pod uwage po zaplaceniu
    wyliczonego podatku.