  • Data: 2003-01-28 04:26:03
    Temat: Podatek od nieruchomości-pytanie.
    Od: "salander" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam. Ponieważ nie jestem prawnikiem a po ostatniej wizycie w kancelarii
    mam pewne zastrzeżenia co do prawidłowego naliczania podatku od
    nieruchomości i gruntów, pozwoliłem sobie napisać ten oto list aby podzielić
    się swoimi wątpliwościami. Za wszelkie uwagi, komentarze, sugestie będę
    wdzięczny.
    Ale do rzeczy.

    Pismo kancelarii prawnej:

    "W myśl art. 5 ust. 1 pkt. 6 oraz ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach
    lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U nr 9 poz. 31 z zm.) wszelkie
    grunty będące w posiadaniu przedsiębiorcy, traktowane są jako grunty
    związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i bez względu na ich
    rodzaj należy obliczać stawkę jak za grunty związane
    z prowadzeniem działalności gospodarczej"

    Powiedzmy że w obrębie nieruchomości x znajdują się dwie działki: A (grunty
    opisane
    w księdze wieczystej jako budowlano-rolne) i B (grunty opisane w księdze
    wieczystej jako grunty rolne). Właścicielem jest "przedsiębiorca". Na
    działce A znajduje się budynek mieszkalno-użytkowy, dojazd, parking ale
    także ogródki działkowe z których korzystają lokatorzy budynku (mają zawarte
    umowy). Na działce B (rolnej) rosną chwasty.

    Mam pytanie. Czy faktycznie całą powierzchnię gruntów należy zakwalifikować
    (chodzi mi
    o podatki od nieruchomości i gruntów) do "gruntów związanych z prowadzeniem
    działalności gospodarczej"? Czy nie jest wymagana wcześniejsza zmiana
    sposobu użytkowania, zmiana klasyfikacji gruntów itp.? Czy Urząd Gminy może
    wymagać innego klasyfikowania gruntów gdy chodzi o podatek, niezgodnego ze
    stanem faktycznym i zapisem w KW? Czy każdy "przedsiębiorca" nabywając
    grunty rolne których nie wykorzystuje na cele gospodarcze musi płacić taką
    stawkę jakby faktycznie to robił?

    Pozdrawiam.