  • 11. Data: 2007-09-07 11:02:40
    Temat: Re: Podatek?
    Od: "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał

    > Podatku i tak nie musisz od tego płacić
    > bo jesteś w kwocie wolnej,

    jak pisałem, 4 miesiące stażu po ca 483,30 na rekę (=1933,20 zł).

    > Do tego przy takich kwotach to są tylko wykroczenia które się po roku
    > przedawniają.

    O jakich kwotach max. mówimy?

    > czy olać te drobne kwoty i od teraz zacząć robić to jak należy,

    czyli co miesiąc płacić > 700 zł ZUS przy dochodach/przychodach około 200 zł
    miesięcznie?!

  • 12. Data: 2007-09-07 11:28:23
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 13:02:40 Fatrix <"fatrix[{"@}]poczta.neostrada.pl>
    napisał(a):

    > Użytkownik <t...@o...pl> napisał

    > jak pisałem, 4 miesiące stażu po ca 483,30 na rekę (=1933,20 zł).

    Ale ze stażu dostaniesz PITa raczej, chyba że to jest zwolnione z podatku,
    także o tym raczej nie mówimy tylko o tych kilku razach po kilka dyszek.
    Zgadza się?

    > O jakich kwotach max. mówimy?

    do 4500 uszczuplonego podatku jest wykroczenie.
    Co nie znaczy że należy uszczuplać - a jedynie tyle, że nie ma co się bać
    gdy przypadkowo coś naskrobiesz, tak jak Ty teraz.

    > czyli co miesiąc płacić > 700 zł ZUS przy dochodach/przychodach około
    > 200 zł miesięcznie?!

    Nie tak, ZUS się składa ze 180zł zdrowotnego + 100 lub500 zł społecznych
    zaleznieod wariantu. Zdrowotne idzie w większośc z podatku,a spoleczne idą
    w koszty.
    Ale tak czy siak przy 200zł miesięcznie nie ma bata żebys to pokrył.

    Przy czym ja się upieram że żadnej DG nie prowadziłeś, zawierałeś
    ustne zlecenia czy umowy o dzieło od których podatek miał obowiazek
    odprowadzić
    zleceniodawqca - chyba nie składałeś oswiadczenia że sam za siebie
    zapłacisz
    w ramach własnej DG?
    A jesli nie dostanuiesz PIT-11 za ten rok, to może się zdarzyć że
    zapomnisz,
    o jakiś tam 30zł.

  • 13. Data: 2007-09-07 11:29:01
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl> napisał w wiadomości

    > czyli co miesiąc płacić > 700 zł ZUS przy dochodach/przychodach około 200
    > zł miesięcznie?!

    Jeśli nie ma być umów o dzieło, tylko działalność, to tak.
    Dla zaczynających działalność jest ulga w ZUS, ale tak czy tak się to w 200
    zł nie zmieści.

  • 14. Data: 2007-09-07 11:36:24
    Od: "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał

    > Ale ze stażu dostaniesz PITa raczej, chyba że to jest zwolnione z podatku,
    > także o tym raczej nie mówimy tylko o tych kilku razach po kilka dyszek.
    > Zgadza się?

    Tak, ale to te dochody się rozdziela?

    Tzn za staż będzie koło 2k zł, za te inne drobne zlecenia koło 200 m-cznie
    przez 2-3 miesiące ~ 800 zl to oba sięosobno liczą, tzn staz stażem a reszta
    do kwoty wolnej czy jak?

  • 15. Data: 2007-09-07 11:43:10
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 13:36:24 Fatrix <"fatrix[{"@}]poczta.neostrada.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > m-cznie przez 2-3 miesiące ~ 800 zl to oba sięosobno liczą, tzn staz
    > stażem a reszta do kwoty wolnej czy jak?

    Powtarzam nie wiem czy staż wchodzi do podatku, czy jest zwolniony czy
    jeszcze inaczej.
    Ale z 2800 to jakby nie liczyć podatek wynosi 0, null.
    Czyli nic nie wisisz fiskusowi poza pitem 37, którego na 99,999% nikt nigdy
    nie skontroluje, a jak nawet skontroluje to bez PIT-11 nie będą wiedzieć
    że jakieś 40 zeta gdzieś dostałeś.

    Wpisanie tych kwot na PIT-a niesie ze sobą potencjlane zagrozenie:
    - ktoś stwierdzi ze zaniżyłeś to, bo nie masz papierków, a przelewy to
    tylko dowód
    że *co najmniej* te 800zł zarobiłeś, a może i 8k zarobiłeś tylko że z ręki
    do reki?
    - ktoś stweirdzi że to była działalnośc i dostaniesz ZUSa w bonusa.
    - nawet jak w końcu się wycofają z tych stwierdzeń to stracisz czas i nerwy
    na tłumaczenie że nie jesteś wielbłądem.

    Bo widzisz, ten kraj nie premiuje ludzi którzy chcieliby naprawić jakieś
    tam błędy.

  • 16. Data: 2007-09-07 11:43:48
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    napisał(a):

> [...]
    > m-cznie przez 2-3 miesiące ~ 800 zl to oba sięosobno liczą, tzn staz
    > stażem a reszta do kwoty wolnej czy jak?

    Dlatego IHO najbezpieczniej jest założyć DG i wszytsko puszczać przez tą
    DG,
    ale to trzeba mieć odpowiedni poziom dochodów...

  • 17. Data: 2007-09-07 12:02:03
    Od: "Fatrix" <fatrix[{@}]poczta.neostrada.pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał

    > Powtarzam nie wiem czy staż wchodzi do podatku, czy jest zwolniony czy

    Staż to stypendium, a z tego o czytałem stypendia są zwolnione...czyli mam
    do wykorzystania całą kwotę wolną?

  • 18. Data: 2007-09-07 12:08:43
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 14:02:03 Fatrix <"fatrix[{"@}]poczta.neostrada.pl>
    napisał(a):

    > Użytkownik <t...@o...pl> napisał

    > Staż to stypendium, a z tego o czytałem stypendia są zwolnione...czyli
    > mam do wykorzystania całą kwotę wolną?

    Jeśli jest jak mówisz to tak. Z tym że podatek od zleceń i dzieł jest
    pobierany ryczłtowo
    - czyli wypłacający powinien odciągnąć 20% tak czy siak, a Ty odzyskujesz
    to po złożeniu pit-37 na którym wykazujesz nadpłatę.

  • 19. Data: 2007-09-07 12:12:49
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Użytkownik <t...@o...pl> napisał

    > Tak, ale to te dochody się rozdziela?

    Nie.

  • 20. Data: 2007-09-07 16:21:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Sep 2007, t...@o...pl wrote:

    > W praktyce to niech ktoś mi odpowie, jakim cude umowy o dzieło są
    > zwolnione z ZUS,

    Dawno się nie czepiałem kwestii formalnych, to skorzystam ;)

    Nie podlegają pod ZUS, nigdzie nie są wymienione jako podstawa
    do płacenia ZUS.
    Zwolnienie jest wtedy, jak się *podlega* ale nie trzeba płacić,
    powiedzmy jak ktoś opłaca chorobowe i jest na chorobowym :)

    Ad rem:

    > skoro DG jest ozusowana, a DG w ustawie o sus
    > jest zdefiniowana jako DG w rozumieniu innych ustaw,

    ...i tu wpadłeś :)
    W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, sprawdź!

    > a w rozumieniu
    > innych kilku innych ustaw umowa o dzieło to DG?

    Nie wszystkich (nawet spod "rozumienia VAT" spora część jest
    wyłączonych, poprzez odwołanie się do PDoOF właśnie!),
    a w szczególności *niektóre* umowy o dzieło mają w PDoOF
    odrębny status - jako "umowy wykonywane osobiście", i to
    właśnie powoduje że *nie* podpadają pod definicję "DG w rozumieniu
    PDoOF".
    Ale muszą być spełnione pewne warunki oczywiście:
    - tylko niektóre czynności mogą być wykonywane "dla ludzi" (i tak
    się składa, że właśnie one bywają wymienione w ZUS jako odrębne
    przyczyny oZUSowania :))
    - a "normalne" usługi" korzystają z tego wyłączenia jeśli są wykonywane
    na rzecz DG oraz innych płatników PDoOF: ustawodawca widać przyjął
    a priori, że jeśli zamawiającym jest DG, to owa DG również będzie
    w tak istotnej większości "organizatorem" (a de facto właśnie to
    przesądza o potocznym rozumieniu DG), że ów warunek przy czynnościach
    wykonywanych osobiście wystarcza.

    Jak ktoś sobie *sam* organizuje świadczenie usługi, to prawdę mówiąc
    prowadzi DG - ale to "na rozum", nie na przepisy podatkowe :)

    pzdr, Gotfryd