  • 1. Data: 2005-02-07 13:37:16
    Temat: Państwa 3-cie + VAT ... (ponowienie)
    Od: "ink" <i...@k...pl>

    Szukam w Internecie informacji nt. rozliczeń, faktur i podatków związanych z
    wykonywaniem usług drogą elektroniczną (np. projektów) dla krajów nie
    będących w wspólnocie Europejskiej. Interesuje mnie przede wszystkim
    sposób rozliczenia VAT i charakterystyka faktury (najlepiej jakiś przykład).
    Ponoć na tego typu usługi wykonywane w Polsce dla np. USA
    nakładamy 0-wy podatek Vat, wówczas na fakturze widnieje tylko kwota netto.

    Obecnie doszukałem się takich informacji:

    Art.27 - ustawa o VAT z dnia 11 Marca 2004:
    "W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
    1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających
    osobowości
    prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium
    państwa trzeciego lub
    2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium
    Wspólnoty,
    ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
    - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada
    siedzibę,
    stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest
    świadczona, a w
    przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub
    miejsce zamieszkania."

    a w ust.4 czytamy:

    "Przepis ust. 3 stosuje się do usług:
    ... tutaj szereg usług....
    9) elektronicznych;
    ... tutaj szereg usług...."

    Mnie rozchodzi sie o 'usługi elektroniczne', a więc:

    ust.5:
    "W przypadku gdy usługi elektroniczne są świadczone przez osobę prawną ...
    ...miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca posiada
    siedzibę
    lub miejsce zamieszkania."

    i dalej mamy:

    ust.6
    "Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do usług, o których mowa w ust. 4
    pkt 7 i 8, jeżeli
    rzeczywiste użytkowanie i korzystanie z tych usług ma miejsce na terytorium
    państwa
    członkowskiego, gdzie nabywca posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania."

    Czy ja dobrze rozumuję iz usługi swiadczone drogą elektroniczną traktowane
    sa jak
    u zleceniodawcy i tym samym podlegają podatkowi VAT zgodnemu z miejscem
    jego siedziby ?
    Czyli obrazkowo mówiąc ja wystawiam fakturę VAT z kwota netto i bez podatku
    VAT ?

    z góry dziękuję za informacje.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-02-07 17:01:56
    Temat: Re: Państwa 3-cie + VAT ... (ponowienie)
    Od: "my way" <n...@o...pl>

    Użytkownik "ink" <i...@k...pl> napisał w
    wiadomości news:cu7qud$gu8$1@opal.icpnet.pl...
> [...]
    > jego siedziby ?
    > Czyli obrazkowo mówiąc ja wystawiam fakturę VAT z kwota netto i bez

    Rodzaj dokumentu
    informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego

    Sygnatura
    D-3/443/89/04

    Data
    2004.09.22

    Autor
    Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

    Temat
    Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce
    świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług (art. 27)
    Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

    Słowa kluczowe
    faktura
    miejsce wykonywania czynności
    usługi elektroniczne

    Pytanie podatnika
    Gdzie powinny być opodatkowane usługi elektroniczne, świadczone na
    rzecz podatnika w Szwajcarii ?
    Jak dokumentować wartości usług na fakturze dokumentującej wykonanie
    ww. usług ?

    Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie na podstawie art.
    14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137
    poz. 926 z 1997 r. z póżn. zm.), w odpowiedzi na złożone w dniu 25.08.2004
    r. zapytanie informuje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w
    odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego następująco:
    zapytanie dotyczy: miejsca świadczenia i sposobu udokumentowania na
    fakturze wartości usług przy świadczeniu usług elektronicznych.

    Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr
    54 poz. 535 z 2004 r.) w art. 2 pkt. 26 definiuje usługi elektroniczne jako
    usługi świadczone za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej,
    których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z
    reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji
    człowieka, oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii
    informatycznej, w szczególności usługami elektronicznymi są:
    a.tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie
    programami i sprzętem,
    b.dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień,
    c.dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz
    danych,
    d.dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i
    hazardowych, jak również przekazów o charakterze politycznym, kulturalnym,
    artystycznym, sportowym, naukowym i rozrywkowym oraz informacji o
    wydarzeniach,
    e.usługi kształcenia korespondencyjnego
    - do usług elektronicznych nie zalicza się usług nadawczych radiowych
    i telewizyjnych, chyba, że program radiowy lub telewizyjny jest nadawany
    wyłącznie za pośrednictwem internetu lub podobnej sieci elektronicznej, oraz
    usług telekomunikacyjnych.

    Zgodnie z art. 27 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku świadczenia usług
    miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę,
    a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego
    świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce
    prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego
    miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z
    zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

    W myśl art. 27 ust. 3 pkt. 1 w/w aktu prawnego w przypadku gdy usługi,
    o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób
    prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,
    posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa
    trzeciego miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi
    posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana
    usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia
    działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

    Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług
    przepis ust. 3 stosuje się do usług elektronicznych.

    Jeżeli zatem świadczy Pan usługi wymienione w art. 2 pkt. 26 ustawy na
    rzecz usługobiorcy wymienionego w art. 27 ust. 3 pkt. 1 (spoza Unii
    Europejskiej tj. Szwajcarii) to w takim przypadku miejscem świadczenia usług
    jest kraj usługobiorcy.

    Natomiast wykonanie w/w usługi należy udokumentować zgodnie z art. 106
    ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 cyt. przepisu
    podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę
    stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży,
    cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę
    podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z
    zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
    Zgodnie z ust. 2 przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów
    lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako
    podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych
    czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju
    lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są
    zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium
    państwa trzeciego ? podatku o podobnym charakterze.

    Jednakże w myśl § 30 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27
    kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego
    zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz
    listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od
    podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 97 poz. 972) faktury, o
    których mowa w ust. 1 (a więc wystawiane przy świadczeniu w/w usług) powinny
    zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz
    kwoty należności wraz z podatkiem.

    Interpretacji udzielono według stanu prawnego na dzień wydania.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-02-08 08:35:49
    Od: "ink" <i...@k...pl>

    Użytkownik "my way" <n...@o...pl> napisał
    w wiadomości news:cu87f0$hid$1@nemesis.news.tpi.pl...
    [ciach]
    > Interpretacji udzielono według stanu prawnego na dzień wydania.

    dziekuje serdecznie - to wiele wyjasnia :)

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-02-09 08:13:39
    Od: "my way" <n...@o...pl>

    Użytkownik "ink" <i...@k...pl> napisał w
    wiadomości news:cu9tl6$tog$1@opal.icpnet.pl...

    > Użytkownik "my way" <n...@o...pl> napisał
    > w wiadomości news:cu87f0$hid$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > [ciach]
    >

    > dziekuje serdecznie - to wiele wyjasnia :)
    >
    > pozdrawiam
    masz punkt wyjsciowy - 22 września ub.r.
    wystarczy przejrzeć co się zmieniło od tej pory w rozp do ustawy i odpowiedź
    gotowa. o ile dobrze pamiętam - w twoim przypadku nic, ale może cos
    przeoczyłam?
    pozdrawiam