  • 1. Data: 2007-01-15 14:13:04
    Temat: [PRESS] Faktury sprzed rejestracji można rozliczać
    Od: "Piotrek." <p...@t...pl>

    Ciekawa wykladnia izby skarbowej na temat mozliwosci odlczenia VAT z faktury
    przed rejestracja jako platnik VAT:

    za Rzeczpospolita:

    "Przedsiębiorca ma prawo odliczyć VAT wynikający z faktur otrzymanych przed
    zarejestrowaniem się jako podatnik VAT czynny.

    Potwierdziła to Izba Skarbowa w Białymstoku w decyzji z 19 grudnia 2006 r.
    (nr PPII/4430-681/RL/06), zmieniającej wcześniejszą, niekorzystną dla
    podatnika interpretację urzędu skarbowego.

    Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lokali
    użytkowych znajdujących się w budynku, którego jest współwłaścicielem. Jest
    to działalność opodatkowana VAT. Przedsiębiorca złożył więc 11 stycznia 2006
    r. zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, rezygnując ze zwolnienia podmiotowego.
    Wybrał kwartalny sposób rozliczeń. Wcześniej, w latach 2004 - 2005, ponosił
    wydatki związane m.in. z adaptacją i wykończeniem budynku oraz licznych
    lokali użytkowych. Podatek naliczony wynikający z tych faktur wykazał w
    deklaracji VAT-7 złożonej za I kwartał 2006 r. Jednocześnie zwrócił się do
    urzędu skarbowego z pytaniem, czy VAT wynikający z faktur otrzymanych przed
    złożeniem zgłoszenia VAT-R został prawidłowo odliczony.

    Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku w postanowieniu z 28 września 2006 r.
    (nr RO-XV/443/VAT-347/452/BDŚ/06) uznał deklarację za błędną. Stwierdził, że
    podatek wynikający z faktur dokumentującychwydatki sprzed rejestracji na
    potrzeby VAT nie pomniejsza podatku należnego. Przedsiębiorca nie zgodził
    się z tym twierdzeniem i złożył zażalenie do izby skarbowej.

    Ta uznała, że rozliczenie podatnika było prawidłowe. Wskazała, że w tym
    wypadku podstawowe znaczenie ma art. 86 ustawy o VAT. Wmyśl ust.1 tego
    przepisu podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
    wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo to wynika z samej konstrukcji
    VAT i zapewnia jego neutralność. Zasada potrącalności podatku naliczonego
    powinna więc być pojmowana jak najszerzej, a wszelkie jej ograniczenia mogą
    wynikać jedynie z wyraźnych przepisów ustawy. Artykuł 88 ust.4 ustawy o
    VAT -na który powoływał się urząd skarbowy -jedynie dookreśla status
    podatnika, umożliwiający realizowanie prawa do odliczenia. Stanowi on, że
    obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do
    przedsiębiorców, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Nie
    wynika jednak z niego, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego konieczne było posiadanie tego statusu
    w momencie otrzymania faktury. Jest on wymagany dopiero do realizacji prawa
    do odliczenia VAT."

  • 2. Data: 2007-01-16 08:19:22
    Od: "turczy" <t...@i...kermit.pl>

    Użytkownik "Piotrek." <p...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podatku należnego o kwotę podatku naliczonego konieczne było posiadanie
    > tego statusu w momencie otrzymania faktury. Jest on wymagany dopiero do

    Hmm
    Mój urząd skarbowy twierdził tak już rawie rok temu, ale oni dlatego że:
    1. Polskie przepisy nie zezwalaja na odlicznie VAT sprzed rejestracji.
    2. Prawo unijne zezwala
    3 w zwiazku z tym interpretacja jest taka, żeby tego temtu podczas kontroli
    "nie dotykać" (kilka przegranych procesów)
    :) Co kraj to obyczaj
    Arek