  • 1. Data: 2006-02-27 20:56:49
    Temat: PKWIU
    Od: "lewjulian" <l...@p...onet.pl>

    Witam!
    Może pytanie a w zasadzie temat, który chcę poruszyć nie dotyczy wprost
    podatków ale jest bardzo zbliżony a mianowicie chodzi o możliwość zwrotu
    części VAT-u za zakupione materiały budowlane po 1.05.2004 w ramach różnych
    ulg podatkowych. Otóż żeby otrzymać zwrot trzeba złożyć wniosek w którym można
    uwględnić tylko te materiały budowlane, które znajdują się w wykazie Ministra
    transportu i budownictwa. Mają one (w tym wykazie tzw. PKWIU) ale co zrobić
    lub jak zidentyfikowć te materiały dla których na fakturach wystawionych przez
    różne sklepy takiego identyfikatora nie ma. Dotychczas należało dbać o to aby
    wszelkie zakupy były potwierdzone fakturą VAT-owską teraz się okazuje, że
    trzeba jeszcze mieć PKWIU.
    Dopiero teraz moje pytanie: kto jest odpowiedzialny za brak na fakturze PKWIU?
    Co robić z fakturami na których brak PKWIU?
    Kto jest odpowiedzialny za ten bałagan, czy znowu my ta szara masa?
    Pozdrawiam!
    Lewjulian

  • 2. Data: 2006-02-28 09:54:14
    Temat: Re: PKWIU
    Od: "taxer" <taxer <NOSPAM>@krynica.net.pl>

    Użytkownik "lewjulian" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dopiero teraz moje pytanie: kto jest odpowiedzialny za brak na fakturze
    PKWIU?

    O ile pamieć mnie nie myli to sprzedawca nie musi ani nie musiał przy stawce
    22% vat wykazywać PKWiU. Zobowiązany natomiast jest do wykazywania przy
    stawkach nizszych niż 22%. Tak więc trzeba będzie iść do wrózki :-) bo
    niełatwe będzie samemu dopasowanie symboli PKWiU. Chyba "ktoś" wiedział co
    robi tworząc nową ulgę podatkową. Ale nie ma się co martwić , pani z US
    będzie miała takie same problemy.

    pozdrawiam
    taxer

  • 3. Data: 2006-02-28 10:08:39
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <taxer> napisal(a):

> [...]
    > robi tworząc nową ulgę podatkową. Ale nie ma się co martwić , pani z US

    Jeśli na fakturze będą towary z VATem innym niż 22% i bez PKWiU, to
    pani z US nie będzie miała problemu...
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 4. Data: 2006-02-28 11:48:37
    Od: l...@p...onet.pl

    > Jeśli na fakturze będą towary z VATem innym niż 22% i bez PKWiU, to
    > pani z US nie będzie miała problemu...
    > --
    > Samotnik
    > http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

    Czy masz na myśli, że potraktuje takie materiały jako te co do których zwrot
    nie dotyczy bo nie będzie mogła ich zidentyfikować?
    Powtarzam tylko pytanie czyim obowiązkiem było (jest bo nadal jest to
    aktualne) wpisanie na fakturze PKWIU a może takiego obowiązku nie było?
    Odnośnie odpowiedzi "taxera", jak mam to mam rozumieć?
    Pozdrawiam!
    Lewjulian

  • 5. Data: 2006-02-28 12:04:59
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <l...@p...onet.pl> napisal(a):
    > Czy masz na myśli, że potraktuje takie materiały jako te co do których zwrot
    > nie dotyczy bo nie będzie mogła ich zidentyfikować?

    Pod tym kątem to nie wiem, muszę przyznać.

    Natomiast sprzedawca będzie miał problem, najprawdopodobniej doliczą
    mu przy pierwszej kontroli różnicę między zastosowaną stawką a 22%...

    > Powtarzam tylko pytanie czyim obowiązkiem było (jest bo nadal jest to
    > aktualne) wpisanie na fakturze PKWIU a może takiego obowiązku nie było?

    Obowiązkiem sprzedawcy.

  • 6. Data: 2006-02-28 16:55:25
    Od: "m." <m...@W...pl>

> [...]
    aby
    > wszelkie zakupy były potwierdzone fakturą VAT-owską teraz się okazuje, że

    Powiem jak to wygląda ze strony US (w tej chwili tam pracuję, zajmuję się
    zwrotami podatku VAT, tyle że przy działalności gosp.). Sprawdzamy też PKWiU
    na fakturach i jest to masakra. Nie jestem ani wrózką, ani budowlańcem ani
    metalurgiem - tam gdzie nie ma piszę że brak możliwości weryfikacji. Co
    dalej z tym - nikt nie wie póki co. Zobaczymy za jakieś 2,3 miesiące jak się
    to rozwinie.

> [...]
    > Co robić z fakturami na których brak PKWIU?
    > Kto jest odpowiedzialny za ten bałagan, czy znowu my ta szara masa?

    Ta, my (ty i ja i inni) bo takich baranów wybraliśmy/pozwoliliśmy by zostali
    wybrani i te tłumoki uchwalają ustawy. Jaki jest efekt - każdy widzi.

    m.

  • 7. Data: 2006-02-28 17:02:37
    Od: "taxer" <taxer <NOSPAM>@krynica.net.pl>

    Użytkownik <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Odnośnie odpowiedzi "taxera", jak mam to mam > rozumieć?

    Obowiązkiem sprzedawcy było i jest wpisywanie symboli PKWiU wyłącznie w
    sytuacji kiedy towar czy usługa opodatkowane są stawkami niższymi niż 22%
    Z chwilą zmiany stawki vat z 7% na 22% sprzedawca przestał być zobowiązany
    do pokazywania na fakturach w/w symboli. Czyli było i jest obowiązkiem
    sprzedawcy ale w opisanej wyżej sytuacji. Czy teraz się jasniej zrobiło? Nie
    jest więc teraz obowiązkiem sprzedawcy ponieważ po wejsciu do UE większość
    materiałów budowlanych przeszła na 22%.
    A kto powiedział że aby skorzystać z "ulgi vat" na fakturze muszą być
    symbole PKWiU??? Ja tego nigdzie nie widzę. Jest tylko wykaz. Urząd skarbowy
    ma kupę czasu na zweryfikowanie dokumentacji oraz wydanie własciwej decyzji.
    Jeśli zaliczysz niewymieniony towar powinni to załapać i odrzucić. To czy Ty
    się z tym zgodzisz to inna bajka.

    pozdrawiam
    taxer

  • 8. Data: 2006-02-28 20:48:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Feb 2006, Samotnik wrote:

> [...]
    [...]
    > Jeśli na fakturze będą towary z VATem innym niż 22% i bez PKWiU, to
    > pani z US nie będzie miała problemu...

    Ale chyba ilości "nie" nie zbilansowałeś ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-02-28 21:12:31
    Od: l...@p...onet.pl

> [...]
    > wybrani i te tłumoki uchwalają ustawy. Jaki jest efekt - każdy widzi.

    Witam!
    Odpowiadam a w zasadzie tylko piszę swoje luźne refleksje:
    na szczęście dla sprzedawców VAT na fakturach to zawsze 22% więc nic im nie
    doliczą.
    Odnośnie obowiązku wpisywania na wnioskach PKWIU to rzeczywiście takiego nie
    ma ale ja zrozumiałem zasady w ten sposób (być może to nadgorliwość i
    nadinterpretacja), że we wniosku mogą być ujęte tylko te materiały, których
    wykaz przedstawił minister w swoim rozporządzeniu a PKWIU pozwala tylko w
    sposób jednoznaczny je zidentyfikować.
    Co pracowników urzędów skarbowych to nie wiem czy im współczuć znając
    jednocześnie formalistyczne podejście do wielu spraw(ludzi) z którymi mają do
    czynienia, a odnośnie baranów to moje wrażenia są takie, że na listach
    wyborczych tylko oni (tzn. barany) byli. W tym względzie pola manewru moim
    zdaniem nie mieliśmy żadnego. Poza tym zajmują się zupełnie czym innym
    (stołki, stołki i tylko stołki, no jedynie premier "coś robi", ja nazywam to
    karierą medialną, pewnie szykuje się do objęcia prezesury po p. Dworzaku).
    Reasumując zrozumiałem wszelkie sugestie w ten sposób, aby we wniosku wpisać
    wszystkie materiały z posiadanych faktur niech się pracownicy US martwią co z
    tym "pasztetem", który im zgotowali posłowie(przepraszam barany), bo żadnych
    konsekwencji w stosunku do podatników z tytułu wpisania również takich, które
    już wcześniej były obłożone VAT-em% nie będzie(czy dobrze rozumuje?).
    Pozdrawiam!
    Lewjulian

  • 10. Data: 2006-02-28 22:06:42
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@s...com.pl> napisal(a):

    > [...]
    >
    > Ale chyba ilości "nie" nie zbilansowałeś ;)

    Nie będzie miała problemu, to znaczy policzy 22% i jeszcze 30% od serca
    dorzuci. :)