  • Data: 2003-06-21 21:40:17
    Temat: Odp: VAT z biletu miesięcznego
    Od: "Grzesiek" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam Was ponownie,

    Przede wszystkim dziękuję Wam za tak szczegółowe zgłebienie tematu (to nie
    złośliwość, naprawdę tak uważam). I przepraszam za milczenie, w weekend
    siadam do komputera sporadycznie.

    Otóż gwoli ścisłości - rzeczywiście, nie pracuję, tylko prowadzę działalność
    gospodarczą. A wzięło się to stąd, że w ramach tzw. restrukturyzacji
    zostałem zwolniony z firmy, gdzie byłem zatrudniony w ramach umowy o pracę.
    Ponieważ mam taką sytuację życiową, że nie mogę pozostać bez dochodów, więc
    szybko znalazłem niewielką firemkę, która jednak nie była w stanie
    zaoferować warunków finansowych na poziomie niezbędnego minimum. Dogadałem
    się więc z właścicielami, że rozpocznę działalność gospodarczą i będę
    wystawiał faktury VAT na kwotę będącą całkowitymi kosztami, jakie by ta
    firma ponosiła gdyby mnie zatrudniła w ramach umowy o pracę. Te koszty to
    ZUS płacony przez pracownika (ok. 23% wynagrodzenia), jak również ZUS
    płacony przez pracodawcę (mniej więcej drugie tyle) i podatek dochodowy 19%.
    Oczywiście, na fakturze będzie dodawany stosowny podatek VAT.

    I teraz skąd się biorą oszczędności. Otóż po pierwsze płacę minimalny ZUS, a
    nie "normalny", jaki bym płacił ja i pracodawca, gdybym miał umowę o pracę.
    Po drugie, ponieważ zadeklarowałem się jako ryczałtowiec, więc płacę nie 19%
    podatku dochodowego, ale 8,5%. Koszty działalności mam praktycznie zerowe.

    Poza tym VAT rozliczam metodą kasową co trzy miesiące, dzięki czemu na
    koncie bankowym naliczane są od kwoty VAT-u odsetki. Niewiele wprawdzie, ale
    na piwo wystarczy :). I ponadto, biorę faktury na swoję "firmę" na wszystko,
    co się da, np. kupony Tak Tak do komórki. Dzięki temu mogę rozliczyć VAT, a
    więc tak naprawdę, to z kieszeni wyskakuje mi tylko kwota netto.

    Jeżeli dodać to wszystko, to uzbiera się całkiem pokaźna sumka.

    Oczywiście, jeżeli chodzi o zryczałtowany podatek dochodowy, to ma rację Ela
    (dzięki za zadane sobie trudu i wyszukanie stosownego zapisu w ustawie), że
    tak na prawdę nie można takiego manewru wykonać, jeżeli robi się dalej to, c
    o się robiło w ramach umowy o pracę. To jest jednak kwestia tego, co się
    napisze w zgłoszeniu do ewidencji. Ponadto, nic mnie nie łączyło i nie łączy
    z firmą, której wystawiam faktury.

    A moje pytanie o VAT z biletu miesięcznego wzięło się z opisanego wyżej
    przypadku z komórką. Chciałbym i ten VAT rozliczać. Jest go wprawdzie
    niewiele, ok. 10 zł niesięcznie, ale skoro można zaoszczędzić, to czemu nie?
    Podkreślam, że chodzi mi tu o VAT, a nie o wrzucenie kosztu biletu w koszty
    uzyskania przychodu, bo w przypadku ryczałtowca nie jest to możliwe.

    No więc jak to jest? Można rozliczać, czy nie? Moim zdaniem nie ma
    przeciwwskazań, ale wolę się upewnić.

    Pozdrawiam
    Grzesiek