  • 1. Data: 2006-12-05 21:00:02
    Temat: Naprawa samochodu z OC sprawcy
    Od: "Szymon Polok" <szymon(at)fls.pl>

    Witam.
    Chciałbym poruszyć temat prawidłowego księgowania kwot wynikających z wypłat
    odszkodowania z OC sprawcy.
    Oto sytuacja w jakiej się znalazłem:
    Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na zasadach ogólnych
    (KPIR, płatnik VAT)
    Samochód osobowy kupiony i od razu wprowadzony do ST.
    Szkoda: facio nie wyhamował i uderzył w tył auta.
    Zgłoszona szkoda, naprawa bezgotówkowa w ASO.
    Przy odbiorze naprawionego auta dostałem fakturę (wystawioną na moją firmę)
    i zapłaciłem tylko VAT.
    Zapoznałem się z wątkiem "Odszkodowanie a koszty" z końca października
    jednak temat nie rozwiał moich wątpliwości (temat dotyczył AC i leasingu)
    IMHO: Wydatki związane z naprawą samochodu wrzucam w KUP, odliczam VAT.
    Rzecz w tym z jaką datą wrzucić przychód związany z wypłatą odszkodowania.
    Generalnie nie wiem kiedy ona (wypłata) nastąpi ponieważ pójdzie na konto
    ASO.
    1.Czy mam czekać na jakieś pismo z Towarzystwa Ubezpieczeniowego o
    wypłaconej kwocie i na tej podstawie wrzucić to jako pozostały przychód, czy
    też z automatu zaksięgować tę kwotę nie czekając na pismo z TU? Rzecz w tym,
    że naprawa miała miejsce w listopadzie i jeśli wrzucę w koszty naprawę będę
    miał z tego powodu duży profit w postaci niepłacenia podwójnego podatku.

    Pozdrawiam, Szymon.

  • 2. Data: 2006-12-14 06:06:39
    Temat: Re: Naprawa samochodu z OC sprawcy
    Od: Tomasz Staszewski <t...@p...fm>

    Szymon Polok napisał(a):

> [...]
    > miał z tego powodu duży profit w postaci niepłacenia podwójnego podatku.

    Czekać. Nikt nie powiedział, że w piśmie z TU będzie dokładnie ta sama
    kwota co netto na fakturze. TU może np. uznać, że żarówka lewego
    kierunkowskazu była spalona bez związku z przedmiotową szkodą i wypłacą
    o 5,32 PLN mniej:-) Ty ich oczywiście możesz pozwać do sądu, ale chyba
    szybciej wpłacisz w ASO te 5,32 i zakończysz sprawę.

    pzdr

    Tomek

    P.S. Tu nie ma nic śmiesznego; sam widziałem decyzję o przyznaniu
    odszkodowania z obciętymi 20 PLNami za płyn chłodniczy (argumentacja:
    zużyty był i i tak musiałby zostać wymieniony) w sytuacji kompletnej
    kasacji przodu. Klientowi oczywiście nie chciało się iść do sądu za 20 PLN.