  • Data: 2008-12-04 17:00:48
    Temat: [NTG] bankructwo, było: Społka Z O.O. - wkład niepieniężny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 2 Dec 2008, Liwiusz wrote:

    > Nie wiem jak tam jest rozwiązana sprawa niespłaconych długów, ale nie widzę
    > większego sensu w obecnym stanie prawnym zakładania w PL spółki z kapitałem
    > 2zł, skoro z definicji spółka za swoje zobowiązania odpowiada tylko swoim
    > kapitałem, a jeśli długi przekroczą jego wysokość,

    Przedobrzyłeś.
    We własnym dobrze pojętym interesie zarząd może rozważać taki wniosek,
    jeśli długi przekroczą *wartość majątku spółki*.
    To kryterium wcale nie jest łatwo i online dostępne np. dla wierzycieli.

    > trzeba zgłosić wniosek o upadłość.

    :)

    > Zatem po założeniu takiej spółki mógłbym kupić na kredyt coś za 5zł, a po
    > tym miałbym obowiązek (w ciągu 14 dni) złożyć wniosek o upadłość (no, chyba
    > że wcześniej bym spłacił).

    Nie.
    Jeśli za te 5 zł coś *kupiłeś* i to *masz*, to spółka nadal dysponuje
    *wartością majątkową* 5 zł.
    No może 4 zł albo 3,50, jeśli to co kupiłeś zostało rozpakowane
    i jako "nie nówka nieśmigana" jest warte na rynku mniej :)
    Ale nawet 3,5+2 = 5,5, więc ciągle spółkę stać na oddanie długu.
    I ma czas do oddania do momentu wymagalnosci kredytu.

    Problem pojawiłby się w momencie, jakbyś:
    - nie mógł spłacić tych 5 zł kredytu
    - bo musiałeś komuś wypłacić 4 zł wynagrodzenia.

    Cytuję z ustawy:
    "Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli nie wykonuje swoich
    wymagalnych zobowiązań"

    1. Nie wykonuje
    2. Wymagalnych

    Drugie, odrębne kryterium, to właśnie "zejście in minus" z wartością
    majątku spółki. *Majątku*, nie gotówki w kasie!

    pzdr, Gotfryd