  • 21. Data: 2005-09-29 20:10:40
    Temat: Re: Likwidaca dzialalnosci a samochod - jak postapic ?
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik gonia napisał:

    > przez ciekawosc, mooge jakiegos linka do GP?albo kiedy to bylo,znajde w
    > archiwum

    juz nie chce linkow, wiem o co chodzi
    jakies 2 godziny temu stoczylam batalie na ten temat z innym doradca,
    ktory podziela Twoje zdanie i kilku innych doradcow:>
    ale w zwiazku z ta batalia, bylam zmuszona poskakac po ustawie
    i dalej nie widze przepisu, ktory kaze mi korygowac taki zakup
    szczegolnie,ze ta korekta ma wykazac faktyczne wykorzystanie danego ST
    dla sprzedazy zwolnionej i opodatkowanej, ale sprzedazy towarow! (tutaj
    wyjatkowo pod towar nie podchodzi wszystko jak leci)

    pomijajac fakt, ze po raz kolejny moglam stwierdzic, jak niechlujnie
    powyzsza ustawa zostala napisana

  • 22. Data: 2005-09-30 22:52:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2005, gonia wrote:

    > przez ciekawosc, mooge jakiegos linka do GP?albo kiedy to bylo,
    > znajde w archiwum

    ...mam trochę grochu z kapustą w moich zapiskach - ale coś
    znalazłem :)
    RP: 09.09.2004, artykuł Anny Koleśnik, obiecywała "czytaj
    też za tydzień"
    RP: 16.09.2004, Karol Różycki, "Temat tygodnia"
    Jeśli do tego ostatniego uda ci się dotrzeć to będę czuł się
    zwolniony od prezentacji "jak policzyć tę xxxxx korektę" :)
    Bo na doczytanie się czy w końcu ma być "po całych latach"
    czy "po miesiącach" (czym zasugerowałem się po twojej odpowiedzi,
    ale IMO sprawdzić trzeba bo z faktu że taki pogląd był w RP
    nie wynika jeszcze że się z nim zgodzę ;)) na razie nie
    znalazłem czasu.
    Napisz jak ci się spodoba argumentacja autorów...
    (i czym cie przekonali czym ja cię nie przekonałem ;))
    Jeszcze potknąłem się o RP 06.01.2005 - jest uwaga
    o zaplątaniu się ustawodawcy w kwestii wpływu korekty
    VAT na wartość początkową ST niejednolicie przy podwyższaniu
    i obniżaniu współczynnika - ale to już mało ma z tematem
    wspólnego.
    Wydaje mi się że inne artykuły tez były... ale nie widzę.

    ...O, mam coś dla ciebie ! :)
    - Przegląd Podatkowy:
    http://www.gofin.pl/podp.php/211/1134/58965/
    "Ważne jest przy tym, czy samochód, o którym mowa, będzie
    sprzedawany w tzw. "okresie korekty", czyli w okresie 5 lat,
    liczšc poczšwszy od roku, w którym został oddany do
    użytkowania w firmie. Jeżeli sprzedaż następuje po
    upływie 5 lat - sprzedaż ta pozostaje bez skutków
    dla rozliczenia podatku VAT."
    [...kolejna strona...]
    "Roczna korekta dotyczy jednej pištej kwoty podatku
    naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu."

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 23. Data: 2005-09-30 23:12:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2005, gonia wrote:

    > jakies 2 godziny temu stoczylam batalie na ten temat z innym doradca, ktory
    > podziela Twoje zdanie i kilku innych doradcow:>

    ...hłe, hłe, hłe :)
    Znaczy nie tylko ja mam "bujną wyobraźnię" ;)
    A ja tu się wysilałem i jakiś link nawet po nocy znalazłem :] ;)

    > ale w zwiazku z ta batalia, bylam zmuszona poskakac po ustawie
    > i dalej nie widze przepisu, ktory kaze mi korygowac taki zakup
    > szczegolnie,ze ta korekta ma wykazac faktyczne wykorzystanie danego ST

    Powoli, spokojnie...
    Czym jest sprzedaż ST ?
    - przychodem.
    Czym jest sprzedaż używanego samochodu samochodowego ?
    - przychodem zwolnionym z VAT
    Jakiemu celowi służy wobec tego sprzedaż używanego samochodu osobowego
    i czy jest przepis WPROST nakazujący uznać iż TO (ów przychód)
    stanowi podstawę korekty ?
    - sprzedaży zwolnionej, jest taki przepis.

    Żeby była jasność:
    moim zdaniem w POPRZEDNIEJ ustawie, kiedy przepisy kierowały
    podatnika w stronę rozwiązań BARDZIEJ skomplikowanych oddawały
    one BARDZIEJ (zaraz oberwę...) ideę VATu.
    Otóż liczenie JEDNEJ proporcji sprzedaży - a taką sugestię
    zawiera art. 90.3 jest nieporozumieniem. Oczywiście tylko
    w rzadkich przypadkach, ale to o niczym nie świadczy :]

    > dla sprzedazy zwolnionej i opodatkowanej, ale sprzedazy towarow!

    Źle IMO na to patrzysz.
    Z p. widzenia korekty VAT liczy się wykorzystanie DANEGO ST.
    I nie jest istotne czy będzie on "sprzedażą towaru" - jeśli
    JAKKOLWIEK będzie on służył wyłącznie celom zwolnionym lub nie
    podlegającym VAT to VAT trzeba w okresie korekty (w 1/5 na rok)
    zwrócić !
    I fakt że *przypadkiem* ów ST w momencie sprzedaży sam w sobie
    stanowi "wykorzystanie w celu" (sama sprzedaż jest źródłem
    przychodu) to jest taki sobie przypadek szczególny :)

    > pomijajac fakt, ze po raz kolejny moglam stwierdzic, jak niechlujnie
    > powyzsza ustawa zostala napisana

    E tam.
    Wniosek o konieczności korekty VAT naliczonego jest "jedynie"
    mało rzucający się w oczy, ale (IMO) oczywisty.
    Zdążam do tego iż powoływanie przykładu korekty ST za dowód
    "niechlujności" zdecydowanie zbytnio podnosi ocenę ustawy o VAT :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 24. Data: 2005-10-01 05:53:38
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ...hłe, hłe, hłe :)
    > Znaczy nie tylko ja mam "bujną wyobraźnię" ;)

    jak ktos na mnietupie nozka i mowi, ze tak ma byc, po tak napisali, to
    ja sie nigdy nie zgodze

> [...]

    > zawiera art. 90.3 jest nieporozumieniem. Oczywiście tylko
    > w rzadkich przypadkach, ale to o niczym nie świadczy :]

    jest tylko 1 problem, prawie dalam sie przekonac temu zwolnieniu....
    ale nie udalo mi sie!
    art.91
    7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik
    miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku
    naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał
    takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się
    to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego od tego towaru lub usługi.

    a tu nie miales prawa do odliczenia calej kwoty, tylko 50 badz 60
    %.Zeby bylo ciekawiej, wszelkie interpretacje tego art.ida w calkiem
    innym kierunku, innych sytuacji, ale przeciez 1-5 mowi o korekcie
    odliczonego VAT, w tym rowniez ST

> [...]
    > stanowi "wykorzystanie w celu" (sama sprzedaż jest źródłem
    > przychodu) to jest taki sobie przypadek szczególny :)

    to nie ja zle na to patrze, to ustawodawca sie zakrecil i przez bzdetny
    przepis doprowadza do czynnosci pozornych. Jezeli koncze dzialalnosc
    przed uplywem 5 lat, to dlaczego mam robic korekte, zamiast tak, jak za
    poprzedniej ustawy okreslic wartosc rynkowa?lepiej sprzedaz,
    pfffffffffff. A poza tym co ze srodkami trwalymi, na szczescie teraz
    juz kest ograniczenie do tych 15 tys-, ktore zamortyzowaly sie w 3 lata
    korzystajac z indywidulanych stawek?

> [...]
    > Zdążam do tego iż powoływanie przykładu korekty ST za dowód
    > "niechlujności" zdecydowanie zbytnio podnosi ocenę ustawy o VAT :)

    a tutauj pozwolisz, ze typowo sie nie zgodze. Art.91 wyraznie
    rozgranicza ST od towaru, to tylko w definicje towaru wpakowano, ze
    wzystko co mozna przemiescic jest towarem, a dla mnie dalej z ustawy nie
    wynika zwolnienie

    i zeby nie bylo watpliwosci;-)) ustawe to ma zrozumiec kazdy, kto ja
    czyta, tu nie ma miejsca na domysly
    natomiast wielu doradcow podatkowych podziela moje zdanie co do naszej
    ustawy VAT
    nie cjce mi sie wymieniac wszystkich art,gdzie komus sie zle cos
    przepisalo ze starej ustawy czy zle docielo z dyrektywy, dla mnie art.91
    jak na razie jest dalej malo czytelny

  • 25. Data: 2005-10-01 20:33:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Oct 2005, gonia wrote:

    > jak ktos na mnietupie nozka i mowi, ze tak ma byc, po tak napisali,
    > to ja sie nigdy nie zgodze

    ...e, no, ja chyba nie tupałem ?
    Mogłem powarczeć ;)
    Osobiście nie opierałem się na tym iż "napisali" - w pierwszym
    rzędzie strwierdzam że SAM po poczytaniu przepisów widzę że
    "tak ma być". Że sam na to bym nie wpadł to inna sprawa
    i zasługi prasie się należą :) - ale jakbym sam miał wątpliwości
    to bym inaczej pisał.
    A jak nie masz zamiar się zgadzać "ze tak ma byc, bo tak napisali"
    mając na myśli Sejm, Senat i Prezydenta - to na to nic nie poradzę.
    Oni jeszcze napisali na ile wsadzić takich co uważają że ma być
    inaczej ;)

    > jest tylko 1 problem, prawie dalam sie przekonac temu zwolnieniu....
    > ale nie udalo mi sie!

    ...a to doceniam.
    "Konserwatystka właściwa" :] !

    > art.91
    > 7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał
    > prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego

    ...doceniam (słowo "całą"), ale:

    > od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego
    > obniżenia, albo nie miał takiego prawa,
    > a następnie zmieniło się to prawo do
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru
    > lub usługi.

    IMVHO ustęp 7 dotyczy wyłącznie przypadku kiedy "zmieniło się prawo",
    a nie przypadków ogólnych i NADTO "miał prawo do obniżenia o całą
    kwotę".
    Po polsku to jeśli podatnikowi:
    - zmieniło się prawo kiedy miał prawo odliczenia "całego podatku"
    ALBO
    - nie miał prawa do odliczenia całego podatku i to prawo się zmieniło
    ...to ustęp 7 go dotyczy.
    TYLKO wtedy. I stanowi że wtedy *również* stosuje się poprzednie
    przepisu.

    Moje rozumienie przepisu ust. 7 po przetłumaczeniu na polski:
    "jak prawo do odliczenia się nie zmienia to ust. 7 nie ma
    zastosowania i stosuje się przepisy poprzednie; w szczególności
    takim przypadkiem jest sprzedaż ST, bo prawo do odliczania
    VAT jest takie samop jakie było - jak używał do 'zw' to go
    nie miał a jak do oVATowanej to miał, więc jak UŻYJE (czas
    przyszły) to zasada się nie zmienia.
    ALE ustęp 7 ma zastosowanie jak np. jakiś geniusz zmieni wzór
    Lisaka na co innego :) to zarówno prawo jak i obowiązek
    korekty POZOSTAJĄ, owo prawo i obowizek pozostaną również
    jeśli *prawo do odliczania* zmieni się w ten sposób że
    w końcu ktoś w UE trzaśnie w stół i powie że zasada odliczania
    VAT jest bezwzględna i już czyli od samochodu będzie również
    przysługiwało odliczenie".

    Nie wiem czy wyjaśniem czy zaplątałem... ale IMO taka
    jest idea tego przepisu.
    Że kiedy zmiany przepisów albo jakiś inny wynalazek (?)
    *zmieniają prawo do odliczania* to zasada stosowania korekty
    VAT naliczonego pozostaje.

> [...]
    > innych sytuacji, ale przeciez 1-5 mowi o korekcie odliczonego VAT, w tym

    Weź pod uwagę:
    - ust 7 ma zastosowanie tylko wtedy kiedy w nim opisano, w szczególności
    ma zastosowanie "odpowiednio" (dzięki czemu nie trzeba było pisać
    w ustawie że jak odliczanie było częsciowe i zmieni się na zupełne
    itepeidete to korekta odliczenia jest robiona tak jak BYŁA, czyli
    dotyczy kwoty VAT przy zakupie a nie kwoty liczonej wg aktualnych
    przepisów)
    - owo "odpowiednio" jest po "stosuje się", z czego wniosek że
    jeśli do czegoś nie ma zastosowania ust. 7 to on ("7") tego czegoś
    nie dotyczy - więc NIGDY nie może działać "pod prąd" przepisów
    ust. 1 do 6 przez ich wyłączenie.
    Może co najwyżej spowodować że przepisy ust. 1-5 w niektórych
    przypadkach mają zastosowanie DODATKOWO

    Jeszcze inaczej: jakby nie było ust. 7 to mogłoby się obejść
    w jakichś tam przypadkach bez korekty, a jak on jest to
    korekty i tak trzeba - ale NIGDY nie powoduje że jak korekta
    była potrzebna to z niej zwalnia.
    Bo "stosuje się w przypadku"... to samo co zawsze :)

> [...]
    > uplywem 5 lat, to dlaczego mam robic korekte, zamiast tak, jak za
    > poprzedniej ustawy okreslic wartosc rynkowa?

    ...bo ustawodawca nakopał podnikowi do wiadomego organu :[ posługując
    się do tego wrednym argumentem że to dla dobra podatnika (niby że
    jak komuś towar handlowy zostaje to marży doliczać do oVATowania
    nie trzeba :>) faktycznie wyłuskując parę groszy do budżetu.

    Rację masz bezsporną, ale cóż poradzić...
    Już pisałaś że "tak ma być bo tak napisali" ci się nie widzi,
    mi też. Co z tego :]

    > lepiej sprzedaz, pfffffffffff.

    ....łapaj posła ;)

    > a tutauj pozwolisz, ze typowo sie nie zgodze.

    Ależ pozwolę, a co by nie ! ;)

    > Art.91 wyraznie rozgranicza ST
    > od towaru, to tylko w definicje towaru wpakowano, ze wzystko co mozna
    > przemiescic jest towarem, a dla mnie dalej z ustawy nie wynika zwolnienie

    Powiem zwięźle: rozumiem że nie rozumiesz tego miejsca, bo mi od
    czytania innych miejsc łysina rośnie :[

    > i zeby nie bylo watpliwosci;-)) ustawe to ma zrozumiec kazdy, kto ja czyta,

    Z całą przyjemnością zacytuję moje słowa:
    [1 Paź. 2003 22:12]
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/8c5aabeea802b1eb
    +++
    "Od zawsze" wspominam cesarza autrowęgieskiego (tylko mi znowu
    wyparowało który to był), który stosował IMO *perfekcyjną*
    metodę dopuszczania ustawy do użycia (miał "prawo podpisu",
    tak jak u nas prezydent[1]) brał z łapanki 10 osób stanu
    średniego (nie da się ukryć że robotników niewykwalifikowanych
    pomijał), kazał przeczytać - i odpytywał.
    Jak zrozumieli - to podpisywał.
    Jak nie zrozumieli albo gadali bzdury - to odsyłał parlamentowi
    do poprawki...
    ---
    [1]
    tyle że zdaje się parlament nie mógł go przymusić 'na 2/3'

    > tu nie ma miejsca na domysly
    > natomiast wielu doradcow podatkowych podziela moje zdanie
    > co do naszej ustawy VAT

    ...to ja je też w ciemno podzielam ;)
    Myślałem że postawienie tezy iż korekta VATu naliczonego
    przy sprzedaży samochodu jest w miarę jasno napisana będzie
    się samo czytało że "jest w miarę jasno JAK NA TĘ USTAWĘ"
    napisana.... i prowadzi do wniosku co myślę o reszcie :]

    > dla mnie art.91 jak na razie jest dalej malo czytelny

    ...no przesadziłem z tą czytelnością art. 91 :)
    Ale przy kfiatkach w stylu "więzami prawnymi" to rzeczywiście
    nie jest źle: przynajmniej poszczególne wyrażenia zapisane
    w art. 91 są (z osobna) zrozumiałe :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 26. Data: 2005-10-01 20:39:28
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    <...>

    na chwile obecna nie dyskutuje, poniewaz musialabym sie poddac
    a nie ma takiego planu;>

    art.91 jest nieczytelny, a nie ja go nie rozumiem
    moge co najwyzej inaczej go interpretowac
    i mam do tego prawo, skoro jak na razie nie musialam sie do niego stosowac

    ale temat 3 letniej amortyzacji zostal z boku?;> co wtedy z korekta??

    poza tym akurat art,7 to dzialac ma chyba w troche innym kierunku niz
    ten jak piszesz, chociaz niekoniecznie--->geniuszem w tlumaczeniu nie
    zostaniesz;D

    na razie oddaje Ci pole z braku nowych dowodow w sprawie;D

  • 27. Data: 2005-10-03 10:49:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Oct 2005, gonia wrote:

    > ale temat 3 letniej amortyzacji zostal z boku?;> co wtedy z korekta??

    Nie załapałem... możesz jaśniej ?
    Co ma korekta VAT do amortyzacji - poza tym oczywiście że również
    odnosi się do ST "amortyzowanych inaczej niż jednorazowo" ?

    > piszesz, chociaz niekoniecznie--->geniuszem w tlumaczeniu nie zostaniesz;D

    ...a to możliwe ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 28. Data: 2005-10-03 13:42:17
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 03-10-2005 12:49, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Nie załapałem... możesz jaśniej ?

    Postaram sie. Chodzi mi o to, ze z zalozenia, korekta ta ma korygowac
    odliczenie VATu z faktycznie wykonywana dzialanoscia op/zw. Dlaczego
    okres jest 5 letni? Zakladam,ze chodzi o to,ze wiekszosci odpisow
    dokonywanych jest przez 5 lat, nie liczac jakis udogodnien.
    Jak masz 5 lat np komputer czy samochod, korygujesz to w zaleznosci od
    tego czy masz czy nie masz dany ST. W najgorszym wypadku mamy ust 6,
    ktory mowi,ze jak traktowac jaka sprzedaz ST ( pozaostaja nieszczesne
    samochody, ale to zostawiamy z boku na razie jednak).
    Jezeli ten komputer zwroci sie 60 % odpisem, a go mamy, jest OK- jak go
    nie mamy, niewazne, nikogo nie musimy o tym fakcie informowac, pozostaje
    nam do konca 5 letniego okresu jako opodatkowane.
    Ale jezeli mamy do czynienia z licencja udzielana na 2 lata? Po tym
    czasie ( uopdop 16 m mowi, ze amortyzuje sie taka licencje nie krocej
    jak 2 lata , chyba ze czas na ktory udzielono jej jest krotszy) licencja
    wygasa. Nie ma jej: nie zostala sprzedana - wiec 91.4-6 nie wchodzi w
    gre. Jak ja traktowac? jak sprzedaz opodatkowana zgodnie z ust.4? Nie ma
    podstaw niby do traktowania tego jako zwolnione, ale....
    na ten temat nie ma nic w ustawie rowniez.
    A komputer tez moze sie przewrocic i zrobic sobie kuku;> i jak wtedy
    korygowac? przeciez nie zostal sprzedany, w sumie powinien byc nawet
    zastapiony przez nowszy model, bo po jakas cholere przyjeto 60 % stawke?
    co wtedy?

  • 29. Data: 2005-10-03 19:57:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Oct 2005, gonia wrote:

> [...]
    > jest 5 letni? Zakladam,ze chodzi o to,ze wiekszosci odpisow dokonywanych jest
    > przez 5 lat, nie liczac jakis udogodnien.

    Przyjmijmy.

> [...]
    > jak traktowac jaka sprzedaz ST ( pozaostaja nieszczesne samochody, ale to

    OK.

    > Jezeli ten komputer zwroci sie 60 % odpisem, a go mamy, jest OK- jak go nie
    > mamy, niewazne, nikogo nie musimy o tym fakcie informowac, pozostaje nam do
    > konca 5 letniego okresu jako opodatkowane.

    Czekaj.
    Jak "komputer mamy" to nie mam pytań.
    Jak komputera nie mamy to poproszę o objaśnienie co oznacza
    "nieinformowanie nikogo" - przecież do ST trzeba wpisać
    przyczynę lub sposób zbycia/likwidacji. Tak ?

    Dla poniższych rozważań zróbmy sobie komplatną (?) listę jak SToWNiP
    może zakończyć życie "przyczyną opisaną w ESToWNiP"

    Owa przyczyna lub sposób może:
    - powodować przychód opodatkowany
    - powodować przychód zwolniony
    - powodować przychód niepodlegający
    ...i powyższe przypadki powoduję korektę...
    *albo* jeszcze:
    - nie powodować przychodu i podlegać pod VAT na zasadzie
    "czynności zrównanych ze sprzedażą" (podarowanie, przekazanie
    na cele osobiste, pracownikowi...) odpowieznio zw/oVATowane
    - nie powodować przychodu i jednocześnie nie powodować
    podlegania danego zdarzenia pod VAT

    Coś pominąłem ? :)

> [...]
    > jej: nie zostala sprzedana - wiec 91.4-6 nie wchodzi w gre. Jak ja traktowac?

    IMHO - jako *zużytą*.
    Tak jak środek trwały, który wziął i rozpadł się na drobne
    wskutek intensywnej eksploatacji.
    Dlaczego by nie ?
    "Zużycie" nie podlega rozliczeniu: w ESToWNiP będzie wpis o końcu
    amortyzacji i już.
    A o tym iż "zużycie" nie podlega opodatkowaniu to sążniste artykuły
    były z okazji rozważań czy jak postawisz przed nosem kontrahenta
    herbatkę to należy ją opodatkować (albo nie) :)
    W końcu impulsy telefoniczne zuzywasz - i VATem się z tego powodu
    nie obciążasz; nie powoduje przychodu i nie podlega pod VAT.
    Dlaczego z ST miałoby być inaczej ?

    > jak sprzedaz opodatkowana zgodnie z ust.4? Nie ma podstaw niby do traktowania
    > tego jako zwolnione, ale....

    IMO nie ma.

    > na ten temat nie ma nic w ustawie rowniez.

    Usiłuję doczytać się :) czegoś co mogłoby posłużyć jako wsparcie
    dla mojej tezy:
    "W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów
    o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających
    amortyzacji"[...]

    *Są* zaliczane.
    A jak jakieś składniki majątku:
    - zużyły się
    - zepsuły się i zostały zlikwidowane
    - zostały skradzione
    -...
    ...to już *nie są* (IMHO :)) "zaliczane do SToWNiP", były
    (ale się zmyły) :)
    Korekta zaś dotyczy jedynie czynności które pod VAT podlegają
    *lub* wynikają z "przeznaczenia".
    Zaś podatnik na ogół nie przeznacza SToWNiP do kradzieży, zepsucia
    się lub zużycia: samo się zużywa...

    > A komputer tez moze sie przewrocic i zrobic sobie kuku;> i jak wtedy
    > korygowac? przeciez nie zostal sprzedany

    Natrafiłem kiedyś tu na osobę (już nie pamiętam kto) kto mocno
    przyparł mnie do muru twierdząc w odniesieniu do podatku
    dochodowego że jak w razie zepsucia się ST który nie został
    zamortyzowany nie nastąpi jego sprzedaż (choćby w formie złomu !)
    to nie ma podstaw do zaliczenia niezamortozywanej częsci WP
    w KUP.
    Przyznam że mało mi się taki pogląd widział, niemniej jakby
    go zastosować również do VAT... jest sprzedaż tego (zepsutego)
    ST ? - jest. Jest opodatkowana VAT ? - jest.
    A że za 1,50+33 gr VAT... no coż, taka wartość rynkowa...
    Niemniej - uważam iż można nie przyjmować poglądu o "konieczności
    sprzedaży" i wtedy skoro każda sensowana postać likwidacji SToWNiP
    (w tym "zużycie się") kwalifikuje środek do wykreślenia ze stanu
    EST - a tm samym zaprzestania "zaliczania przez podatnika".

    ...a zaopiniuj... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 30. Data: 2005-10-04 08:44:32
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 03-10-2005 21:57, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > "nieinformowanie nikogo" - przecież do ST trzeba wpisać
    > przyczynę lub sposób zbycia/likwidacji. Tak ?

    Ty mowisz od strony bardzo porzadnego podatnika, ja mowie od strony
    praktycznej, na zasadzie, co mi sie lepiej oplaci:>
    rownie dobrze dla potrzeb ustawy VAT moge to wycofac po latach 5
    oczywiscie problemem pozostaje ustawa o dochodowce, bo tu dla odmiany
    powinno sie dokonac korekty amortyzacji na chlopski rozum, szczegolnie
    tam, gdzie zastosowano stawki indywidualne

> [...]
    > na cele osobiste, pracownikowi...) odpowieznio zw/oVATowane
    > - nie powodować przychodu i jednocześnie nie powodować

    zgadzam sie

    > IMHO - jako *zużytą*.

    nie kto inny ja Ty kazesz mi czytac ustawe tak, jak jest napisane bez
    zbaczania na inne art. i powolywania sie na analogie
    (vide-------->podatnik zarejestrowany i prawo wystawiania faktur), wiec
    dlaczego ja mam tutaj skakac na art,zwiazane zez zuzyciem? poza tym, w
    tym wypadku akurat, jest mowa o czym innym, ze VAT sie ni enalicza w
    zwiazku z rozpusta;>
    art.91 mowi o srodkach amortyzowanych nie zuzytych, nie mam tam miejsca
    na gdybanie, co by bylo, jakby sie zuzyl:wyraznie powiedziane jest, ze
    jak ST nie ma, to jest ust.6 ( tu juz skrotowo, porzadnie bylo wyzej)

    > W końcu impulsy telefoniczne zuzywasz - i VATem się z tego powodu
    > nie obciążasz; nie powoduje przychodu i nie podlega pod VAT.
    > Dlaczego z ST miałoby być inaczej ?

    impuls telefoniczny jest usluga telekomunikacyjna w skrocie mowiac
    wypita herbata jest uzywka
    a zuzyty ST nie miesci sie w art.91:>

> [...]
    > (ale się zmyły) :)
    > Korekta zaś dotyczy jedynie czynności które pod VAT podlegają

    no.......tylko tu ni emozna zastosowac przypadku, ze skoro rozporzadzono
    w sposob nie dajacy prawa zaliczenia ich do kup, bo to jestco innego -
    lacznie z ta kradzieza
    bo to jest wtorne niejako dzialanie czy isnienie
    w 1 kolejnosci rozporzadzono tym slusznie - zakupiono jako STm odliczono
    wiec VAT, sluzylo, tylko:
    .....nie zastosowalo sie do art. 91 i sie zepsulo wczesniej;>

> [...]
    > ST ? - jest. Jest opodatkowana VAT ? - jest.
    > A że za 1,50+33 gr VAT... no coż, taka wartość rynkowa...

    Tylko ten przepis istnieje dalej, i brzmi tak w odniesiemiu do samochodow
    48) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz
    kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte
    ubezpieczeniem dobrowolnym,

    notomiast reszta dotyczy calkiem czego innego
    5) strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych
    w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art.
    22h ust. 1 pkt 1,

    6) strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków
    trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek
    zmiany rodzaju działalności,

    nie widze powodu do takiego stosowania dochodowki, a tym bardzie
    stosowania go do VAT, tym bardzie, ze przypominam, nam sie te ST i WNiP
    zamortyzowaly calkiem

    natomiast co do wartosci rynkowej....pamietasz?w nowym VAT jest cena
    nabycia istotna przy pozostalym ST, nie rynkowa jak kiedys

    > ...a zaopiniuj... :)

    nie!!!;D

    zmierzasz do tego , ze nalezy potraktowac tak ST jako sprzedany ,
    zgodnie a ust.4
    i pewnie takie beda wszelki interpretacje tego
    ale my do tego dochodzimy myslaco
    a jak wczesniej bylo, ustawa nie jest od gdybania, tylko od wyczytania z
    wierszy a nie pomiedzy nimi