  • 1. Data: 2003-11-12 23:50:32
    Temat: Legalnie pracowalem w Stanach, podatki zaplacone, ale...
    Od: "Mike224" <m...@g...pl>

    1. czy musze cos dzialac w Polsce z US?

    2. jako, ze jestem studentem mam prawo odzyskac caly zaplacony podatek
    (federalny) czy w zwiazku z faktycznym odzyskaniem zaplaconego podatku nie
    bede mial problemow w Polsce? (za nie zaplacenie podatku.. absurd, prawda?)

    wlasnie kupuje mieszkanie, wiec za jakis czas pewnie sie zainteresuja
    jakie bylo moje zrodlo finansowania :|

    Mike

  • 2. Data: 2003-11-13 00:52:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Nov 2003, Mike224 wrote:

    >+ 1. czy musze cos dzialac w Polsce z US?

    Przejrzyj ustawę o podatku dochodowym ;) i *niestety* umowy
    zawarte między .pl a .us.

    Ogólna zasada jest taka:
    - ustalasz czy jesteś rezydentem.
    Jeśli nie to polskiego fiskusa interesują wyłącznie zaliczki które
    wpłaciłeś z dochodów w .pl i idziesz spać
    Jeśli tak - to czytasz resztę
    - sprawdzasz czy z danym krajem .pl ma umowę "o unikaniu
    podwójnego opodatkowania". Z .us ma.
    - sumujesz *wszystkie* dochody łapiące się pod podatek dochodowy;
    tu uwaga, bo jest cyrk i w różnych krajach różne rzeczy łapią
    się pod PD i np. polski spadek (w .pl podatek od spadku) łączy
    się *dla potrzeb skarbówki w USA* z ichnim dochodem, ale to
    dygresja: w każdym razie pilnuj się ;) Niemniej - zakładając
    że uda ci się ustalić co jest "dochodem" *sumujesz* wszystkie
    dochody z *wszystkich* krajów (w tym z krajów "bez umowy"),
    wyznaczasz podatek *według skali* - i od wyniku odejmujesz
    wszystkie podatki zapłacone w krajach z którymi mamy umowę
    "o unikaniu...".
    Dopłacasz różnicę :]

    Definicja rezydenta jest w ustawie :)

    pozdrowienia, Gotfryd