-
1. Data: 2011-09-02 12:26:17
Temat: Koszty przed założeniem działalności gospodarczej
Od: Mane <m...@g...pl>
Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed
założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma
temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?
-
2. Data: 2011-09-02 12:35:08
Temat: Re: Koszty przed założeniem działalności gospodarczej
Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:26:17 +0200, Mane napisał(a):
> Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed
> założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma
> temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
> sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
> wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?
W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja
a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej - przed
rozpoczęciem DG i bez faktury z NIP.
Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. Ale z tego co wiem i to
ostatnio bywa możliwe.
-
3. Data: 2011-09-02 12:38:54
Temat: Re: Koszty przed założeniem działalności gospodarczej
Od: spp <s...@o...pl>
W dniu 2011-09-02 14:35, jureq pisze:
>> Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed
>> założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma
>> temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
>> sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
>> wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?
>
> W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja
> a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej - przed
> rozpoczęciem DG i bez faktury z NIP.
>
> Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. Ale z tego co wiem i to
> ostatnio bywa możliwe.
http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/interpretacje-pod
atkowe-orzecznictwo/97530,Odliczenie-VAT-z-faktur-ot
rzymanych-przed-rejestracja.html
Treść cytowanego wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do
nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było
posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania
faktur zakupu. A zatem, status podatnika czynnego (zarejestrowanego)
konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że
podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy - nabywa prawo do odliczenia
podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie
to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi
posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do
obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile
wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością
opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do
skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.
--
spp
-
4. Data: 2011-09-02 13:31:45
Temat: Re: Koszty przed założeniem działalności gospodarczej
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 2 Sep 2011, jureq wrote:
> Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:26:17 +0200, Mane napisał(a):
>
>> Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed
>> założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma
>> temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
>> sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
>> wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?
>
> W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja
> a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej
Oczywiście. W przypadku ST.
Za to pewien problem jest z wyposażeniem - ze względu na sprzeczność
założenia "nieprowadzenia DG" z warunkiem "nabycia w celu".
To samo ograniczenie dotyczy WNiP.
Sprzeczność ta jest odrębna od problemu VAT, który (korzystnie dla
podatników) rozwiązał się dzięki dyrektywom UE.
I, żeby nie było, prawdopodobne jest "przychylne spojrzenie" US
na tak zaliczone koszty, co wynikać może z faktu iż wydatki
które wynikają z samej rejestracji DG zalicza się również
w KUP, mimo pozornego naruszenia ww. zasady.
Pozorność wynika z faktu, że konieczność rejestracji wynika
z przepisów, a nie "prowadzenia".
> Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT.
...co już spp podważył :)
W zamian problemu formalnego który "od zawsze" był w ustawie
o PDoOF, a mnie oświeciły posty Orki dekadę temu, zasadniczo
się nie zmienił: warunkiem zaliczenia wydatku w koszty
jest (z wyjątkami, ściśle wyliczonymi w przepisach, do których
należy właśnie poddanie amortyzacji oraz remanent początkowy)
"nabycie w celu".
Zaś "nabywanie w celu" określa znamiona prowadzenia DG
(o czym było w paru flejmach), więc wyjdzie na deser że
podatnik raczył być rozpocząć DG przed datą zgłoszenia,
co narusza inne przepisy :[ (dla porządku: w przypadku VAT
obowiązująca data rejestracji nie dotyczy *czynności*
związanych z VAT, lecz konkretnie *sprzedaży*, w przypadku
PDoOF i innych przepisów takiego zawężenia nie ma, więc
podpada wszystko co kwalifikuje się do "zorganizowania").
Rzecz jasna nie ma przeszkód, aby istotną większość
wyposażenia, spełniającego warunek "kompletne i sprawne"
(bez względu na kwotę!) poddać amortyzacji :)
"wkrętak: 7,50zł, amortyzacja jednorazowa" :D
pzdr, Gotfryd