-
1. Data: 2002-11-19 10:49:20
Temat: Koszty na przełomie roku
Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>
Witam,
Mam pytanie o księgowanie kosztów na przełomie roku.
Sytuacja jest taka:
Współpracujemy z przedstawicielami (osobne firmy), którzy pośredniczą przy
pewnych czynnościach. Rozliczamy sie z nimi okresowo. Z tyłułu wykonanych
przez nich czynności mamy określony dochód i płacimy im określoną prowizję.
Faktury od przedstawicieli otrzymujemy w miesiącu następnym po wykonaniu
usługi.
Księgowość ma wątpliwości dotyczące grudnia. Wg księgowej jeśli
przedstawiciel wystawi fakturę w styczniu za usługę wykonaną w grudniu, to
nie można będzie tej faktury zaksięgować w koszty w nowym roku.
Czy tak jest faktycznie i z czego to wynika?
--
Pozdrawiam,
Tomasz Stański
-
2. Data: 2002-11-19 10:52:35
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>
Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
wiadomości news:ard4u6$jb1$1@news.onet.pl...
> Witam,
> Mam pytanie o księgowanie kosztów na przełomie roku.
> Sytuacja jest taka:
> Współpracujemy z przedstawicielami (osobne firmy), którzy pośredniczą przy
> pewnych czynnościach. Rozliczamy sie z nimi okresowo. Z tyłułu wykonanych
> przez nich czynności mamy określony dochód i płacimy im określoną
prowizję.
> Faktury od przedstawicieli otrzymujemy w miesiącu następnym po wykonaniu
> usługi.
> Księgowość ma wątpliwości dotyczące grudnia. Wg księgowej jeśli
> przedstawiciel wystawi fakturę w styczniu za usługę wykonaną w grudniu, to
> nie można będzie tej faktury zaksięgować w koszty w nowym roku.
> Czy tak jest faktycznie i z czego to wynika?
Zaksieguj w grudniu przez bierne.
Karol
-
3. Data: 2002-11-19 10:58:48
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>
> Zaksieguj w grudniu przez bierne.
A mogę prosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienie.
Niestety nie jestem księgowym i niewiele mi to mówi.
I jeśli to istotne,to firma jest SA
--
Pozdrawiam,
Tomasz Stański
-
4. Data: 2002-11-19 11:04:09
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>
Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
wiadomości news:ard5fu$krg$1@news.onet.pl...
> > Zaksieguj w grudniu przez bierne.
>
> A mogę prosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienie.
> Niestety nie jestem księgowym i niewiele mi to mówi.
Przeciez masz ksiegowsc w spolce :-)
> I jeśli to istotne,to firma jest SA
IMHO nie.
Musialbym Ci zrobic dluzszy wyklad.
W skrocie:
Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
(przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to koszty
te beda KUP w momencie poniesienia.
Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.
Karol
-
5. Data: 2002-11-19 12:04:48
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>
> Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
> (przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
> zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
> Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
> Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to
koszty
> te beda KUP w momencie poniesienia.
> Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.
Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu zamknięcia
ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
koszty w starym roku.
Bierne to bym widział raczej wtedy, gdy wiadomo, że koszt zaistniał ale nie
ma jeszcze dokumentu w momencie zamknięcia ksiąg.
-
6. Data: 2002-11-19 12:26:26
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>
Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
wiadomości news:ard4u6$jb1$1@news.onet.pl...
> Witam,
> Mam pytanie o księgowanie kosztów na przełomie roku.
> Sytuacja jest taka:
> Współpracujemy z przedstawicielami (osobne firmy), którzy pośredniczą przy
> pewnych czynnościach. Rozliczamy sie z nimi okresowo. Z tyłułu wykonanych
> przez nich czynności mamy określony dochód i płacimy im określoną
prowizję.
> Faktury od przedstawicieli otrzymujemy w miesiącu następnym po wykonaniu
> usługi.
> Księgowość ma wątpliwości dotyczące grudnia. Wg księgowej jeśli
> przedstawiciel wystawi fakturę w styczniu za usługę wykonaną w grudniu, to
> nie można będzie tej faktury zaksięgować w koszty w nowym roku.
> Czy tak jest faktycznie i z czego to wynika?
>
>
> --
> Pozdrawiam,
> Tomasz Stański
-----------------------------------
Zgodnie z tym co piszesz dochody uzyskujecie w grudniu a koszt ( wystawiona
faktura ) jest w styczniu a więc zgodnie z zasadą łączenia kosztu z
przychodem roku którego dotyczy należy koszt księgować do roku obecnego a
nie do Stycznia 2003r.
Jolka
-
7. Data: 2002-11-19 12:58:39
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>
Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
news:ard9iu$pb7.4.
>
>
> Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu
zamknięcia
> ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
> koszty w starym roku.
Moi specjalisci od rachunkowosci troche krzywia sie na takie rozwiazanie
(faktura ze stycznia w dokumentach grudnia?).
Wydawalo mi sie, ze powinno sie to puscic jPK, ale trzeba zajrzec do UoR.
Niedlugo przyjda audytorzy, to bedzie sie mozna nad nimi popastwic
(dotychczas nie czepiali sie biernych).
Pozdrawiam,
Karol
-
8. Data: 2002-11-19 13:08:04
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>
Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
news:ard9iu$pb7$1@news.tpi.pl...
> > Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
> > (przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
> > zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
> > Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
> > Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to
> koszty
> > te beda KUP w momencie poniesienia.
> > Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.
>
>
> Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu
zamknięcia
> ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
> koszty w starym roku.
I wykazesz to w bilansie jako zobowiazanie wobec dostawcy?
Pozdrawiam,
Karol
-
9. Data: 2002-11-19 13:17:56
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>
> Musialbym Ci zrobic dluzszy wyklad.
> W skrocie:
> Jezeli znasz te koszty, ktore dotycza grudnia, to ksieguj je w grudniu
> (przez bierne, ksiegowe powinny wiedziec o co chodzi - jak nie wiedza to
> zloz oferte zarzadowi na wymiane ksiegowych :-)
> Mozna je potraktowac jaki KUP. Bo glownie do tego sprowadza sie problem.
> Jezeli zaksiegowanie w grudniu nie jest mozliwe z jakichs powodow to
koszty
> te beda KUP w momencie poniesienia.
> Musisz zajrzec do ustawy o PDOP. Art. 15 ust.4.
Dzięki za info. Jednak nie całkiem rozumiem zapisy tego art.
Może dokładniej opiszę moją sytuację.
Powiedzmy, że moja firma uzyskuje w grudniu 2002 przychody w wysokości
1000zł. Przedstawicielowi należy się prowizja w wysokości 5%, czyli za
grudzień bęzie to 50zł. Przedstawiciel wystawia fakturę za usługę, ale z
datą 10.01.2003r.
Czy fakturę tą można zaksięgować w koszty za styczeń?
Moja księgowa twierdzi, że nie, bo koszty dotyczą przychodów poprzedniego
roku podatkowego.
--
Pozdrawiam,
Tomasz Stański
-
10. Data: 2002-11-19 13:29:38
Temat: Re: Koszty na przełomie roku
Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>
> > Niekoniecznie przez bierne rozliczenia międzyokresowe. Do momentu
> zamknięcia
> > ksiąg a więc do 3 miesięcy od dnia bilansowego można spokojnie księgować
> > koszty w starym roku.
>
> Moi specjalisci od rachunkowosci troche krzywia sie na takie rozwiazanie
> (faktura ze stycznia w dokumentach grudnia?).
> Wydawalo mi sie, ze powinno sie to puscic jPK, ale trzeba zajrzec do UoR.
> Niedlugo przyjda audytorzy, to bedzie sie mozna nad nimi popastwic
> (dotychczas nie czepiali sie biernych).
Tak, pod warunkiem że z faktury jednoznacznie wynika, że koszty dotyczą
poprzedniego roku. VAT oczywiście odliczam za miesiąc otrzymania lub
następny. Poprzednio taki sposób ujmowania kosztów nie był kwestionowany
przez biegłego. Obecnie mam nowego audytora. Co ten powie, zobaczymy.
Może faktycznie, ze względu na zobowiązanie lepiej przeprowadzić to przez
RMK, ja się tym specjalnie nie przejmowałem ze względu na stosunkowo
niewielką wartość a z drugiej strony ze względu na fakt, że potwierdzenie
salda zawsze robiłem na 30-11.
Rozumiem, że jak do dnia badania otrzymasz fakturę to RMK stanowi KUP?