  • 1. Data: 2004-04-15 08:55:50
    Temat: Kontrola VAT i eksport usług - cdn.
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    Witam,

    Kupuję za granicą usługę tam wykonaną, a w Polsce sprzedaję ją Polakowi z
    zyskiem. On sobie jedzie za granicę i tam na jego rzecz te usługi są
    wykonywane przez kontrahenta zagranicznego.

    Kontrola VAT uznała, że taka usługa to NIE JEST EKSPORT, jako że
    ustawa mówi o usługach 'wykonanych przed podatnika poza granicą Polski', a
    ja takiej usługi nie wykonuję, bo de facto wykonują ją Chorwaci.

    Niespecjalnie umiem kontrolującym wytłumaczyć, że usługa to nie musi być
    tak materialna jak wyklepanie czegoś młotkiem. Miejsce wykonania tej usługi
    znajduje się ewidentnie za granicą, co potwierdzają umowy, różne papiery,
    korespondencja oraz tzw. fakty zdroworozsądkowe (z gatunku oczywistych - na
    to, że ziemia jest okrągła, też nie mam papieru z pieczątką, a jednak
    kontrolerzy w to nie wątpią - chyba ;). Umowa zostałą zawarta w Polsce, ale
    to akurat nic nie ma do rzeczy. Miejsce wykonania jest za granicą, a to, że
    ja tę usługę wykonuję kupując inną usługę za granicą (de facto wyręczając
    się kontrahentem zagranicznym, ale co z tego?), to moim zdaniem nie ma
    znaczenia dla sprawy.

    A poza tym to jest jeszcze inny temat. Opodatkowaniem podatkiem od towarów
    i usług podlega działalność prowadzona przez dany podmiot gospodarczy. W
    innym wypadku wszyscy musieliby płacić podatki za działalność wszystkich
    innych podmiotów na rynku. Jeżeli zatem kontrola się uprze przy swoim
    zdaniu, to ja im powiem, że w takim razie przepraszam, ale to nie podpada
    pod VAT, więc zaraz skoryguję fakturę zmieniając 0% na 'zw.' ;-) To tak
    trochę żartuję teraz, no ale przecież jak w takiej sytuacji zakwalifikować
    taką usługę? JAKOŚ to muszę sprzedać. Z VATem nie da rady, bo zysk nie
    starczy nawet na 1/4 VATu.

    Co myślicie na ten temat? Kontrolujący sami nie wiedzą co z tym zrobić,
    wzbudziłem wręcz małą sensację, zna mnie już chyba całe piętro na którym
    mieści się dział VAT. Twierdzą, że jeśli im przedstawię przekonujące
    argumenty, to może nawet się z nimi zgodzą. ;-)

    BTW - czy oni dostają jeszcze prowizję od tego, co naliczą? Bo jakoś tacy
    mili byli i nawet nie mieli uwag co do kilku innych błędów, na których
    mogli by parę złotych urwać (jakaś faktura w kosztach bez mojego NIPu i
    takie tam).
    --
    Samotnik