  • 1. Data: 2003-11-02 00:51:18
    Temat: Jaki VAT dla firmy świadczącej usługę dostępu do internetu
    Od: "Indiana" <z...@k...com.pl>

    Witam,
    Wczoraj mój przyjaciel otrzymał fakturę z pewnej firmy tj. Spółdzielni
    Telekomunikacyjnej - fakturę za przyłączenie do sieci internetowej - cytuję
    z faktury:
    Instalacja łącza DSL - ilość 1 - SWW/KU/PKWiU KU: 45.31 - netto 100zł -
    VAT 7% 7zł brutto 107 zł
    Nadmienię, że kabel telefoniczny już był - położony w ubiegłym roku, a
    usługa zamknęła się do instalacji modemu u niego.

    Klasyfikacja usług 45.31 mówi tutaj o "Roboty związane z montażem instalacji
    elektrycznych i osprzętu elektrycznego" - a to ma się nijak do faktycznie
    przeprowadzonej usługi.
    źródło: http://podatki.pl/sklep/bazaip/pkwiu/index02.htm

    Trochę mnie to tknęło, ponieważ chcę w niedalekiej przyszłości świadczyć
    podobne usługi dostępu do Internetu. Byłem święcie przekonany, że wyłącznie
    dostęp do Internetu jest objęty 7% podatkiem, a wszelkie prace instalacyjne
    już 22%. Pogrzebałem trochę w sieci i nie za dużo się dowiedziałem.
    Zaglądnąłem z ciekawości na strony internetowe różnych dostawców usług i
    jest tam sporo różnorodności - jedni mają 22% a np TPSA w przypadku np SDI i
    Neostrady 7%.

    Czy może źle szukałem, czy faktycznie obowiązuje 7%VAT na tego typu
    instalacje.
    Jeżeli faktycznie 7% to w takim razie jakie PKWiU? Bo to w/w raczej mi tu
    nie pasuje. Bo w końcu instalacja elektryczna to nie instalacja modemu DSL.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-11-03 09:29:08
    Od: "MSP" <m...@g...pl>

    Użytkownik Indiana <z...@k...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bo1kg3$1mb$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > Jeżeli faktycznie 7% to w takim razie jakie PKWiU? Bo to w/w raczej mi tu
    > nie pasuje. Bo w końcu instalacja elektryczna to nie instalacja modemu

    Przeczytaj art. 51 ust.1, pkt.2, oraz załącznik nr 5 poz. 53 i 86 Ustawy o
    VAT

    Pozdrawiam
    MSP

  • 3. Data: 2003-11-04 00:27:05
    Od: "Indiana" <z...@k...com.pl>

    Sprawdziłem i mam wrażenie że mówimy o całkiem dwu różnych rzeczach
    mogę zatem prosić o jakiś sensowny komentarz do poniższego (!???)
    Jak to się ma do 7% podatku za dostęp do Internetu a w szczególności
    instalacji.

    USTAWA z dnia 8 stycznia 1993 r.
    o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

    > Przeczytaj art. 51 ust.1, pkt.2,

    Art. 51. 1. Opodatkowaniu podatkiem według stawki 7% podlega również
    sprzedaż:

    1) w okresie do 31 grudnia 1995 r. - surowców energetycznych i nośników
    energii wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy,

    2) w okresie do 31 grudnia 2003 r.:

    a) materiałów budowlanych i usług (robót) określonych w załączniku nr 5 do
    ustawy, z zastrzeżeniem art. 50,

    b) robót budowlano-montażowych oraz remontów związanych z budownictwem
    mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

    c) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem lokali
    użytkowych.

    > oraz załącznik nr 5 poz. 53 i 86 Ustawy o VAT

    53.
    28.75.27-25.40
    Pojemniki druciane - wyłącznie na śmieci

    86.
    bez względu na symbol PKWiU
    Budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków:

    1) Budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB ex1130) - z wyłączeniem
    budynków stałego zamieszkania kościelnych i związków wyznaniowych

    2) Budynki hoteli (PKOB ex1211) - z wyłączeniem samodzielnych
    restauracji i barów

    3) Budynki zakwaterowania turystycznego pozostałe (PKOB 1212)

    4) Budynki łączności, dworców i terminali (PKOB ex1241) - wyłącznie
    budynki stacji nadawczych radia i telewizji

    5) Ogólnodostępne obiekty kulturalne (PKOB 1261)

    6) Budynki muzeów i bibliotek (PKOB 1262)

    7) Budynki szkół i instytucji badawczych (PKOB 1263)

    8) Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej (PKOB ex1264) -z
    wyłączeniem klinik weterynaryjnych i stacji unasienniania

    9) Budynki kultury fizycznej (PKOB 1265)

    10) Budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności
    religijnych (PKOB 1272)

    11) Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione
    (PKOB ex1274) -wyłącznie obiekty miejskie użyteczności publicznej takie jak
    wiaty autobusowe, toalety publiczne, łaźnie itp.

  • 4. Data: 2003-11-04 00:40:36
    Od: "Indiana" <z...@k...com.pl>

    Załącznik nr 3

    Wykaz towarów i usług,
    których sprzedaż lub świadczenie jest objęte stawką podatku w wysokości 7 %

    121.

    ex 64.20.1

    Usługi transmisji danych i wiadomości - wyłącznie usługi dostępu do
    sieci Internet świadczone na rzecz innych usługobiorców niż wymienieni w
    załączniku nr 2 w poz. 8

    Pytanie narzuca się samo, czy usługa (instalacja łącza) mająca na celu
    umożliwienie świadczenia usługi dostępu do Internetu jest zgodna z podaną
    wyżej definicją?
    Czy TPSA nie nad interpretuje nieco treść ustawy?
    Co z KU: 45.31 - tego jakoś nie bardzo się mogę doszukać zwłaszcza 7% - co
    to w ogóle jest?

  • 5. Data: 2003-11-04 10:03:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Nov 2003, Indiana wrote:
    [...]
    >+ elektrycznych i osprzętu elektrycznego" - a to ma się nijak do faktycznie
    >+ przeprowadzonej usługi.
    [...]
    >+ Zaglądnąłem z ciekawości na strony internetowe różnych dostawców usług i
    >+ jest tam sporo różnorodności - jedni mają 22% a np TPSA w przypadku np SDI i
    >+ Neostrady 7%.

    Tak dla czystego porządku: usługa udostępniania SDI nie jest
    na pewno związana z "instalacją elektryczną niskoprądową".
    Kabelek (telefoniczny) już jest !
    Co trzeba zrobić ?
    - skonfigurpować router i modemy.
    Nie, nie podejmuję się odpowiedzi na twoje pytanie, zwracam
    tylko uwagę że TPSA *przy łączach modemowych sprzęgniętych z telefonem*
    na pewno nie ujmuje "w tej cenie" drutu "do telefonu" :), co być może
    "twój" provider zrobił.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-11-05 09:04:18
    Od: "MSP" <m...@g...pl>

    Użytkownik Indiana <z...@k...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bo6rs8$bqq$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
    jak
    > wiaty autobusowe, toalety publiczne, łaźnie itp.

    Witaj,
    sorki, ale pomyliłam się-"czeski błąd"- powinna byc pozycja 83;))) a przez
    to, to głupotka wyszła....
    Nie mogłam wczoraj, bo początek miesiąca powoduje, ze papiery
    fruwają......;))) ale pofatygowałam sie wieczorem i pogrzebałam w kompie.

    Poniżej przesyłam Ci wyjaśnienia Izb Skarbowych-odpowiedzi na pytania
    podatników. Mam nadzieję, że rozwieje to Twoje wątpliwości i będzie
    potwierdzeniem tego, co napisałam wcześniej ..........

    1.
    "Nr Pytania: 933
    Lokalizacja: Wyjaśnienia urzędów skarbowych woj.mazowieckiego w zakresie
    przepisów prawa podatkowego
    Data: 2003-05-20
    .......Czy stowarzyszenie powinno być płatnikiem podatku VAT .......
    Odpowiedź:
    Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od
    towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.)
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega ......
    ....Opodatkowaniu podlega więc, na podstawie w/w przepisu np. montaż
    instalacji kablowej. Stawka wynosi 7% w przypadku montażu instalacji w
    obiektach budownictwa mieszkaniowego /art. 51 ust. 1 pkt 2 lt." b " cyt.
    ustawy/, przy czym podstawę opodatkowania przyjmuje się w trybie art. 15
    ust. 3 cyt. ustawy......

    2.
    Urząd Skarbowy Olsztyn, 2003.01.16
    w Olsztynie

    USIV/II/443-87/03

    Odpowiadając na pismo .........W myśl art. 51 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 8
    stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.
    U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.)
    w okresie do 31.12.2003 r. m.in. budowa i remont budynków wymienionych poz.
    86 załącznika nr 5 do wyżej cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od
    01.01.2003 r (poprzednio poz.76 załącznika nr 5) - podlega opodatkowaniu 7%
    stawka podatku od towarów i usług.
    Usługi instalacji sieci komputerowej oraz sieci radiowo - telewizyjnej
    w budynkach wymienionych w poz. 86 załącznika nr 5 do w/w ustawy - podlegają
    opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego
    wyżej przepisu...........

    Według mojej wiedzy-znam 3 providerów w województwie łódzkim, którzy stosują
    w/w zasady.
    Rzeczywiście TPSA rozgranicza na fakturach swoje usługi-na 22% i na 7%.
    W przypadku opłaty za łącza (za km), czyli tzw. dzierżawki-stosuje 22%,
    natomiast w przypadku dostarczania sygnału-czyli 64.20-7%. POLPAK np. z
    niezrozumiałych dla mnie względów (ale na technicznych aspektach się nie
    znam) stosuje stawkę 22% przy KWIU (sic!!!) a nie PKWIU!!!!!! :))) 64.20.
    Dla mnie dziwne.... NETIA z kolei daje 7%. Paranoja:)))

    Pozdrawiam
    MSP