  • 1. Data: 2005-12-19 09:42:41
    Temat: Jak rozumieć słowa "zamieszkanie" i "zameldowanie" - dla ulgi podatkowej
    Od: "Slawek" <s...@i...pl>

    Witam

    Mam taki dylemat:

    Mieszkamy z żoną pod jednym adresem i wspólnie korzystamy z internetu.
    Jednak żona posiada mieszkanie po od babci, gdzie babcia mieszka i żona
    posiada tam telefon, z racji zameldowania na siebie. Nie korzysta tam jednak
    z niego żona tylko jej babcia. Internetu używamy oboje ale pod adresem
    mojego zameldowania. Z tego co wiem do ulgi za internet, dla małżonków
    rozliczających się wspólnie, potrzeba aby obie osoby zamieszkiwały pod
    jednym adresem. Ponieważ spotkałem się z różną interpretacją tego słowa
    przez urzęników więc mam pytanie czy zamieszkiwanie wspólnie pod jednym
    adresem pomimo innego zameldowania może być podstawą do odliczenia ulgi dla
    osób wspólnie rozliczających się i wspólnie korzystających z internetu ?

    Dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam Sławek

  • 2. Data: 2005-12-19 10:30:00
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    Slawek napisał(a):

> [...]
    > osób wspólnie rozliczających się i wspólnie korzystających z internetu ?

    UPDF mówi, ze odliczyć mozna kwoty "wydatków ponoszonych przez podatnika
    z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem
    zamieszkania....."
    Pojęcie miejsca zamieszkania jest IMHO różne od pojęcia miejsca
    zamledowania. WG. Kodeksu Cywilnego, "Miejscem zamieszkania osoby
    fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem
    stałego pobytu.". Więc chodzi tu o stan faktyczny. A zameldowanie jest
    obowiązkiem administracyjnym. Powinno być w sumie takie same jak miejsce
    zamieszkania, ale jeśli nie jest, to co najwyżej naruszasz
    administracyjny obowiązek meldunkowy.
    Dla organów skarbowych tez powinno być to co innego. W końcu np. NIP-3
    odróżnia miejsce zameldowania od miejsca zamieszkania a właściwość
    urzędu skarbowego zależy właśnie od miejsca zamieszkania (sam przez
    pewnien czas byłem zameldowany w innym mieście niż to, w którym
    rozliczałem się z US).
    Więc moim zdaniem - skoro ustawa wyraźnie mówi o miejscu zamieszkania -
    powinno decydować miejsce faktycznego zamieszkiwaniwania a nie
    zameldowania. Co oczywiście powinno być zgłoszone do US na wspomnianym
    NIP-3. Moim zdaniem odpowiedź na twoje pytanie brzmi "tak" (o ile
    faktura za internet wystawiona jest na nazwiska obojga małżonków).

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski