    From: "Tomasz" <t...@n...go>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Ja zapłacić osobie z zagranicy?
    Date: Fri, 13 Feb 2004 13:32:43 +0100

    Witam.
    Prowadzę jednoosobowo DG (wybrałem zwolnienie z VAT).

    Chcę nawiązać współpracę z kilkoma fotografami z zagranicy. Mieli by wykonać
    kilka zdjęć, a po jakimś czasie (może to być nawet np. rok), jeżeli
    skorzystałbym z nich ja lub mój klient(a nie jest to pewne), otrzymaliby za
    to wynagrodzenie.
    Pytanie dotyczy oczywiście kwestii podatkowych: jak powinienem określić
    "stosunek prawny" pomiędzy mną i fotografem (chodzi o przekazanie praw
    autorskich)? Zakładam, że nie prowadzi on DG, pewnie nie spotkam się z nim
    nigdy, a cały kontakt będzie się opierał na internecie. Jakie umowy i kiedy
    powinienem zawrzeć aby zgodnie z prawem mógłbym się z nim rozliczyć? Powiem
    szczerze, że chciałbym uniknąć sytuacji kiedy wyślę jakąś umowę
    snail-mail'em i będe czekał w nieskończoność, kiedy fotki będe miał na swoim
    serwerze po 2 minutach. Najchętniej bym pieniądze przelał na jego konto, w
    KPiR wrzucił w koszty, jeżeli trzeba jakiś podatek - to zapłacił, "na
    podkładkę" dał umowę w języku angielskim z tym fotografem w sprawie
    przeniesienia praw autorskich i dalej korzystał z dobrodziejstw netu... Ale
    czy to możliwe w Polsce?
    Czy ma znaczenie gdzie mieszka fotograf (UE, USA, itd.)?

    Pozdrawiam
    Tomasz