  • 21. Data: 2011-04-29 19:53:03
    Temat: Re: Faktura/rachunek zamiast umowy zlecenie/o dzieło?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Apr 2011, s...@a...pl wrote:

    > Jeśli masz na myśli dowód wewnętrzyny - to nie za bardzo widziałbym podstawę
    > prawną takiego działania.

    Zgadza się.
    Dla porządku można jednak dodać, że to co bywa nazwane "umową" nierzadko
    stanowi de facto stwierdzenie jej wykonania "samochód marki XXX wydałem,
    pieniędze przyjąłem // samochód XXX przyjąłem w stanie mi znanym" - takie
    coś *nie jest* umową (w rozumieniu prawnym).
    A wtedy pojawia się delikatna sprawa "innych dowodów" ;)
    (przypomnę: np. rozporządzenie o KPiR nie przewiduje, ale że narusza to
    ustawę dowodzi przykład choćby różnic księgowych, których rozp. o KPiR
    *również* nie przewiduje).

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2011-04-30 09:03:27
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 29 Kwi, 11:39, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

    > Oczywiście że nie. Te obowiązki ciąża na zleceniodawcy z mocy ustawy,
    > gdy zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej a
    > zleceniodawca ją prowadzi. I nie ma zmiłuj, obowiązek powstaje w związku
    > z wypłatą wynagrodzenia z danego tytułu a nie podpisaniem umowy.

    I to jest dla mnie właśnie kluczowa odpowiedź - "Te obowiązki ciąża na
    zleceniodawcy z mocy ustawy, gdy zleceniobiorca nie prowadzi
    działalności gospodarczej a
    zleceniodawca ją prowadzi.". Bo wynikałoby chyba z tego, że z reguły
    jeżeli zleceniobiorca prowadzi działalność to wystarczy, że wystawi
    fakturę/rachunek, a jeżeli nie prowadzi, to zleceniodawca musi
    dopełnić wszystkich tych obowiązków (składki ZUS, podatek, itd.)?

    > Dla jasności - fakt że zleceniobiorca wystawia fakturę VAT wcale nie
    > znaczy, że wykonuje zlecenie w ramach DG albo że w ogóle DG prowadzi.
    > Jeżeli na fakturze jest tylko imię i nazwiska zleceniobiorcy a nie ma
    > nazwy firmy czy innego określenia (np. Usługi Budowlane Jan Kowalski
    > wskazuje na przedsiębiorcę, regon daje pewność) to trzeba się upewnić
    > jaki jest status naszego zleceniobiorcy.
    > Do tego m.in. służy umowa.

    Ale czy w ogóle zleceniobiorca nie mający działalności może wystawić
    rachunek (czy to jest zgodne z prawem)? Faktury VAT chyba nie może,
    ale zwykły rachunek?

  • 23. Data: 2011-04-30 09:06:12
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On 29 Kwi, 21:46, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Ma prawo wezwać do okazania "wszelkich dowodów" zaistnienie zdarzenia
    > podatkowego.
    >   Akurat istnienie umowy nie jest IMHO jakoś szczególnie przekonującym
    > dowodem. W końcu nie dowodzi *niczego* poza wyrażeniem woli stron
    > i ma bardziej znaczenie cywilnoprawnej (w razie konieczności
    > "przymuszania" drugiej strony z pomocą sądu).

    >   Sprawić nie, ale stać się poszlaką - i owszem.
    >   To że w umowie będzie zapis o braku kierownictwa nie przesądza
    > o fakcie, że kierownictwa nie było :)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Oczywiście decyduje rzeczywistych charaktery wykonywanej usługi,
    ale czasami jakaś usługa może być trochę jakby pomiędzy
    umową zlecenie a umową o prace (ciężko jednoznacznie określić),
    więc odpowiednio przygotowana umowa zlecenie może w takiej sytuacji
    pomóc :))

  • 24. Data: 2011-04-30 17:33:22
    Od: <s...@a...pl>

    > Ale czy w ogóle zleceniobiorca nie mający działalności może wystawić
    > rachunek (czy to jest zgodne z prawem)?

    Nie tylko może, ale musi, jeśli zleceniodawca tego chce (art. 87 ordynacji
    podatkowej).

    > Faktury VAT chyba nie może,
    > ale zwykły rachunek?

    Jak jest watowcem to wystawia fakturę VAT, jak nie jest to rachunek.