  • 1. Data: 2002-03-25 21:10:31
    Temat: Emigracja w trakcie roku podatkowego - jak rozliczyć PIT?
    Od: "Piotr Slowinski" <piotr_slowinski@WYRZUC_TOo2.pl>

    Na wstepie, jako ze "trace dziewictwo" na tej grupie witam wszystkich!

    Na koniec marca zeszlego roku sciskajac spoconymi dlonmi Work Permit
    przekroczylem barierke Immigration Office na lotnisku London Stansted
    i w ten oto sposob rozpoczela sie moja emigracja z Polski do Wielkiej
    Brytanii.
    Przez pierwsze 3 miesiace 2001 pracowalem jednak w Polsce i
    pomimo istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    pomiedzy UK i Polska (niechaj smola w kotle ich tworcow nigdy nie ostygnie)
    Belka oczywiscie chce ode mnie pieniazki (w przeciwienstwie
    do Inspektora Podatkowego Jej Krolewskij Mosci,
    ktory od razu mnie zapewnil, ze oni nic od moich zlotowek nie chca).
    Wielce szczesliwie poznalem tutaj kolege (bez aluzji - jestem 100% hetero i
    mam syna!).
    Kolega przesiedzial tutaj niemal 2 lata na czyms w rodzaju oddelegowania
    ze swojej macierzystej firmy w Polsce. "U polskiej macierzy" byl na urlopie
    bezplatnym,
    jednakze mial oplacany ZUS i to byl przychod, z ktorego musial sie rozliczac
    w rocznym PITcie.
    Wielce fortunnie firma kolegi dba o swoich pracownikow i rozlicza ich
    PriceWaterhouseCoopers,
    wiec zakladam, ze informacje pochodzace od niego sa dosc pewne.

    A oto owe informacje w skrocie - od sumy polskich i brytyjskich zarobkow
    obliczam standardowo rocznego PITa - tak, jakby byly te pieniadze calkowicie
    zarobione w Polsce,
    ALE
    od wyliczonej sumy odliczam podatki zaplacone Jej Krolewskiej Mosci,
    NIESTETY
    tylko do pewnego (magicznie oliczanego) limitu.

    Tyle na razie wiem i bylbym szalenie wdzieczny,
    gdyby ktos zachcial mnie nieco scislej nakierowac
    na podstawe prawna i instruktaz - jak to w szczegolach wyglada.

    Pozdrowienia z West Sussex
    Piotr Slowinski