  • Data: 2002-04-02 14:06:00
    Temat: EKSPORT
    Od: "Ewa G." <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam, mam duży problem, jak poprawnie zaewidencjonować za naprawę silnika
    do statku. Zaprzyjaźniona firma z Łotwy, zleciła mojej firmie (sp. z o.o.)
    odnalezienie kogoś, kto zajmuje sie naprawami części do statków-konkretnie
    silników. Odnalazłam firmę na Śląsku. Pracownicy z tej firmy, pojechali na
    Łotwę, żeby rozmontować uszkodzony silnik ze statku.Silnik został
    przewieziony do Polski (odprawa celna) i naprawiony przez tę firmę ze
    Śląska. Do naprawy silnika, były sprowadzane części. Po zakończeniu prac,
    firma wystawiła mi fakturę, a ja następnie wystawiłam do Łotwy.Chodzi mi o
    stawkę vat na fakturach - firma śląskia dla mnie wystawiła fakturę z 22%
    vat za wszystkie prace związane z naprawą tego silnika. Wydaje mi się
    jednak, ze powinni wystawić z 0%, wiedząc,że silnik ten spowrotem wyjechał z
    kraju, czyli powinni to potraktować jak przerób uszlachetniający części do
    statków. Firma jednak nie zmieniła zdania i wystawiła mi faktury z 22%
    vat-u. Ja jednak nie wiem jak postąpić, czy odliczać vat? Bo jeżeli
    traktować to jak eksport towaru, to nie powinnam odliczać vat od tych
    faktur...Z kolei jak nie odliczę vatu i dam w koszty brutto, to czy będzie
    to poprawne z punktu widzenia pod.od osób prawnych?
    No i trzecie pytanie, czy ja mogę wystawić faktury do Łotwy z "zerową"
    stawką vat?.
    Wg leksykonu vat za "eksport usług" uważa się m.in: 1) usł.świadczone w
    kraju, jeżeli są bezpośrednio związane z eksportem towrów -tj. usługi :
    remontowe obiektów pływającychświadczone na rzecz nierezydentów (czyli na
    rzecz oraz zlecenie podmiotu zagraicznego), a także usługi polegające na
    naprawie, uszlachetnianiu,przerobie towarów przywiezionych na teren
    RP,jeżeli towary te zostaną wywiezione spowrotem z Polski.
    Proszę o pomoc, jak poprawnie wprowadzić fry zakupu oraz jak wystawić fry do
    Łotwy . Pozrawiam MAgda