  • 1. Data: 2006-09-09 12:34:19
    Temat: Dom Dziecka - przyjmowanie darów i urzędnicze pułapki.
    Od: "Mariusz" <m...@o...pl>

    Chyba wszyscy znamy historię piekarza, który oddawał za darmo niesprzedany
    chleb dzieciom z Domów Dziecka, a gdy dorwały się do niego "urzędasy", jego
    firma zbankrutowała.

    Ja stoję przed takim problemem, że chcę zbudować dla wychowanków Domu
    Dziecka pracownię komputerową, i mam zamiar znaleźć sponsorów na sprzęt
    sieciowy.

    Dostałem ostrzeżenie od życzliwego internauty:

    > Skonsultuj się ze znawcami burdelu wpanującego w urzędzie skarbowym, żeby
    > nie wejść na jakąś minę.
    >
    > Zapytaj na grupach prawniczych, czy taka działalność nie jest
    > dla urzędu skarbowego okazją do "wykazania się".

    Więc pytam. Proszę mi dokładnie i odpowiedzialnie powiedzieć, co mogę, a
    czego nie mogę, i czego muszę dopilnować.

    Czy mogę przyjąć komputer dla dzieci od życzliwego, prywatnego darczyńcy,
    który kupił sobie nowy, a starego nie potrzebuje? Czy są tu jakieś ukryte
    pułapki?

    Kto, z jakich powodów i w jakich okolicznościach ma prawo mieszać się i
    przyczepiać do tego co i kto komu ofiaruje?

    Co muszę zrobić ja, co musi uczynić firma / osoba prywatna, która oddaje
    nieodpłatnie nowy lub używany sprzęt komputerowy?

    Co mam zrobić, by czuć się bezpiecznie i w pełni w zgodzie z prawem?

    Bardzo proszę, pomóżcie mi, bo jestem wolontariuszem w tym Domu Dziecka i
    chcę pomóc, a nie zaszkodzić.

    Bardzo proszę o życzliwą, fachową i odpowiedzialną pomoc!

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Mariusz

  • 2. Data: 2006-09-09 13:38:53
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > chcę pomóc, a nie zaszkodzić.
    >
    > Bardzo proszę o życzliwą, fachową i odpowiedzialną pomoc!

    od strony podatków wygląda to tak:
    1. umowa darowizny z podaniem wartości darowizny i oświadczeniem
    obdarowanego o jej przyjeciu (w sieci na pewno znajdziesz); wartość powinna
    odpowiadac cenie nabycia lub kosztom wytworzenia
    2. darczyńca, jesli mial prawo odliczyc vat od zakupu przedmiotu darowizny,
    powinien ten vat teraz "zwrócic" (czego- zupelnie na marginesie- pan piekarz
    nie zrobił)
    3. jeżeli jest to państwowy dom dziecka, darczyńca nie może odliczyć tej
    darowizny od podstawy opodatkowania

    prosciej byłoby, gdyby darczyńcy przekazali pieniądze, wtedy pkt 1 i 2
    odpadają

    niemniej, jeśli darczyńcy postąpią w ten sposób, na pewno sobie nie
    zaszkodza

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-09-09 13:42:30
    Od: "Mariusz" <m...@o...pl>

> [...]
    powinna
    > odpowiadac cenie nabycia lub kosztom wytworzenia

    Tutaj jeszcze się zapytam / upewnię. Jeżeli, załóżmy, stanowisko komputerowe
    jest stare, i podobnych rzeczy już się nie sprzedaje (załóżmy komputer z lat
    90-tych), a ma jakieś walory edukacyjne, jeżli zostanie umiejętnie
    wykorzystany, jaką wartość podać (skoro niektórzy takie coś złomują)?

    > 3. jeżeli jest to państwowy dom dziecka, darczyńca nie może odliczyć tej
    > darowizny od podstawy opodatkowania

    Nie jest to dom państwowy. Jest to placówka katolicka, prowadzona przez
    fundację.

    > prosciej byłoby, gdyby darczyńcy przekazali pieniądze, wtedy pkt 1 i 2
    > odpadają

    A jeśli nie mamy do czynienia z firmą, tylko ze zwykłym szarym człowiekiem,
    który to, zwyczajnie stara się pozbyć starego komputera?

    Dziękuję za odpowiedź.
    Mariusz

  • 4. Data: 2006-09-09 14:16:32
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > 90-tych), a ma jakieś walory edukacyjne, jeżli zostanie umiejętnie
    > wykorzystany, jaką wartość podać (skoro niektórzy takie coś złomują)?

    dla celow vat - wartość nabycia
    dla celów podatku dochodowego - wartość rynkową

    > Nie jest to dom państwowy. Jest to placówka katolicka, prowadzona przez
    > fundację.

    czyli darczyńca może odliczyć całą kwotę darowizny;
    w niektorych przypadkach (zdaje się, ze powyżej 35 tys zl) może mieć
    obowiązek sporządzenia dodatkowej informacji podatkowej
    dodatkowo obdarowany w ciągu 2 lat od otzryamania darowizny, ma obowiązek
    przekazac darczyńcy sprawozdanie o wykorzystaniu tej darowizny

    nie mam pojecia ;)

    mam nadzieje że nic nie pominęłam ;)

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-09-09 19:15:34
    Od: "Mariusz" <m...@o...pl>

> [...]
    powinna
    > odpowiadac cenie nabycia lub kosztom wytworzenia

    Umowa darowizny: http://biznes.elfin.pl/wzory/umowa_darowizny.doc
    Może być?

    Poprosiłbym o link do wzoru poświadczenia o przyjęciu darowizny, bo z tym
    idzie mi gorzej. (czy w tym dokumencie musi zawierać się coś konkretnego,
    poza samym stwierdzeniem przyjęcia darowizny)

    Bardzo prosiłbym również o inne sprawdzone linki, które pomogłyby mi się
    pozbyć wszelkich wątpliwości w temacie darowizny sprzętu
    komputerowego/elektronicznego na rzecz Domu Dziecka.

    Z góry serdecznie dziękuję i pozdrawiam
    Mariusz

  • 6. Data: 2006-09-09 19:26:26
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

> [...]
    > który kupił sobie nowy, a starego nie potrzebuje? Czy są tu jakieś ukryte

    najlepiej wystawić fakture na symboliczną kwote
    telefon można kupić za złotówke to dlaczego komputera nie :-)

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-09-09 19:31:01
    Od: "Mariusz" <m...@o...pl>

    > najlepiej wystawić fakture na symboliczną kwote
    > telefon można kupić za złotówke to dlaczego komputera nie :-)

    Plus VAT? Jak to jest?

    Czy jest to dobra i pewna metoda? Gdzie mogę dowiedzieć się więcej na ten
    temat?

    Pozdrawiam serdecznie
    Mariusz

  • 8. Data: 2006-09-09 20:32:37
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Plus VAT? Jak to jest?
    >
    > Czy jest to dobra i pewna metoda? Gdzie mogę dowiedzieć się więcej na ten
> [...]

    Nie wiem czy to ci pomoże, ale niedawno była likwidacja pracowni
    komputerowej w szkole. Trzeba było mieć podkładkę, że sprzęt nie poszedł do
    kubła tylko zutylizowany.
    Szkoła ten sprzęt sprzedała uczniom za 10 zł od zestawu.
    W takim wpyadku szkoła ma podkładkę że sprzętu się pozbyła w cywilozowany
    sposób a ten kto kupił że nie ukradł

    --
    PawełJ

  • 9. Data: 2006-09-10 10:05:05
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:edv8dj$j06$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > Szkoła ten sprzęt sprzedała uczniom za 10 zł od zestawu.
    > W takim wpyadku szkoła ma podkładkę że sprzętu się pozbyła w cywilozowany

    To chyba najlepsze rozwiązanie.
    Masz sprzęt w kosztach, sprzedajesz go za 1,22 zł. Najlepiej mając podpis
    odbiorcy na fakturze.
    Uzasadnieniem straty poniesionej na sprzedaży jest znacznie wyższy od
    wartości sprzętu koszt jego utylizacji.
    Jak dla mnie to wygląda klarownie.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 10. Data: 2006-09-10 10:20:47
    Od: "Mariusz" <m...@o...pl>

> [...]
    > odbiorcy na fakturze.
    > Uzasadnieniem straty poniesionej na sprzedaży jest znacznie wyższy od

    Ok. Dziękuję pięknie.