-
Data: 2004-03-09 20:21:52
Temat: Długie pytanie laika: jaka forma rozliczenia?
Od: "Adam " <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Witam!
Dorabiam sobie od czasu do czasu sprzedając używane przedmioty za
pośrednictwem internetu. Oferuję przede wszystkim książki, czasami jakieś
kolekcjonerskie starocie. Sporadycznie trafiają się również inne towary
(części i akcesoria komputerowe, drobny sprzęt elektroniczny itp.). Źródłem
mojego zaopatrzenia są różnego rodzaju targowiska i giełdy staroci, czasem
znajomi. Ponieważ widzę że jest tu możliwość zarobienia na życie, chciałbym
zająć się tym na szerszą skalę i otworzyć działalność gospodarczą - coś w
rodzaju internetowego (przynajmniej na początku) antykwariatu, czy też - jak
kto woli - sklepu z towarem z drugiej ręki. Wiem, że masa osób prowadzi taki
interes nie rejestrując działalności, i nieźle się ma, ja jednak wolałbym
żeby w moim wypadku wszystko odbywało się zgodnie z przepisami...
W związku z tym mam kilka pytań, na które nie potrafię znaleźć odpowiedzi - i
liczę tutaj na pomoc Szanownych Grupowiczów :)
1. Czy sprzedając używane przedmioty mam obowiązek doliczyć VAT? Jak się ma
ta sprawa w przypadku przedmiotów kolekcjonerskich?
2. Jak ująć dokonywane przeze mnie zakupy w kosztach? Przecież od takiego
przypadkowego sprzedawcy na giełdzie staroci nie dostanę faktury, ciężko też
do każdego drobnego zakupu wymagać od sprzedającego podpisania umowy kupna-
sprzedaży. A takie właśnie drobne zakupy stanowią podstawę mojego
zaopatrzenia (wartościowa książka czy stary komiks za 2 zł, warte 200 zł
wieczne pióro za 30 zł itd).
3. Jaką mógłbym wybrać formę rozliczenia, żeby wyszło mi najkorzystniej, i
żeby koszt wszystkich należnych podatków stanowił jak najmniejszą część od
końcowej ceny sprzedawanego przedmiotu? Czy mogę rozliczać się w formie
ryczałtu, czy przez księgę przychodów i rozchodów?
4. Czy siedzibą firmy może być moje mieszkanie prywatne? Jeśli tak, to czy
muszę w tym celu wygospodarować np. osobny pokój, czy mogę sobie rozliczyć
część kosztów energii elektrycznej, ogrzewania, telefony wykonywane w związku
z prowadzoną działalnością? Jakie przepisy to regulują?
Z góry dziękuję za wszystkie pomocne odpowiedzi. Będę też wdzięczny za
ewentualne namiary na jakieś dokumenty, gdzie mógłbym znaleźć odpowiedzi na
moje pytania.
Pozdrowienia
Adam
ps. z góry przepraszam wszystkich, którym moje pytanie wyda się banalne albo
naiwne, czy nawet głupie - nie prowadziłem wcześniej własnej firmy, tak więc
zagadnienia podatkowo-rozliczeniowe są mi raczej obce....
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
Następne wpisy z tego wątku
- 10.03.04 00:21 Gotfryd Smolik news
- 10.03.04 08:55 blubi
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro