  • 1. Data: 2004-02-25 19:36:16
    Temat: Dieta - czlonek zarzadu - jeszcze raz...
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Czy wobec ponizszego :

    "...Przepisy w sprawie diet i innych należności nie dotyczą zleceniobiorców
    i innych osób wykonujących pracę na rzecz spółki na podstawie innego tytułu
    prawnego. Tak więc nie ma zakazu prawnego wypłacania członkom zarządu nie
    będącym pracownikami świadczeń innych niż wynagrodzenia, nie można jednak w
    spółce zaliczyć tych wypłat w koszty uzyskania przychodu. W tym zakresie
    można się spotkać jednak z odmienną interpretacją Ministerstwa Finansów,
    zgodnie z którą ponoszone przez spółkę koszty związane z wynagrodzeniem
    członków zarządu, ich szkoleniem, dietami, delegacjami itp. stanowią koszt
    uzyskania przychodów ("Prezes i dyrektor w jednym", "Rzeczpospolita" z dnia
    15 maja 1996 roku).
    Jednakże interpretacja Ministerstwa Finansów została zakwestionowana przez
    Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 września 1996 roku III ARN 47/96 w świetle
    którego "Taka spółka nie może natomiast zaliczyć dla celów podatkowych w
    ciężar swych kosztów np. kwot wypłacanych udziałowcom z tytułu zawartych z
    nimi umów zlecenia lub umów o dzieło" (zob. : "Rzeczpospolita" z dnia 7-8
    czerwca 1997 roku oraz krytyczne uwagi do tego wyroku M.Tomczaka zawarte w
    artykule "Udziałowiec jako członek zarządu a koszty uzyskania przychodu" -
    "Rzeczpospolita" z dnia 10 lipca 1997 roku)..."

    Diety, delegacje wyplacane czlonkom zarzadu sp. z o.o. nie bedacymi
    pracownikami spolki mozna zaliczyc w KUP. Prosze o jednoznaczna odpowiedz.
    Jak ostatecznie wyglada sytuacja z zleceniobiorcami i innymi osobami
    wykonujacymi prace na rzecz spolki z innego tytulu prawnego? Czy dla nich
    diet i delegacji nie mozna kategorycznie zaliczyc w KUP?

    Podrawiam

    Baton

  • 2. Data: 2004-02-25 21:30:13
    Temat: Re: Dieta - czlonek zarzadu - jeszcze raz...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, Baton wrote:
    [...]
    >+ Jednakże interpretacja Ministerstwa Finansów została zakwestionowana przez
    >+ Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 września 1996 roku III ARN 47/96

    Mocno stare. Jestem przekonany iz gdzieś na HDD znajdę nowszą
    interpretację. Ale nie obiecuję wcześniej niż pojutrze... :(
    Może ktoś odszuka - na pewno były komentarze w GP lub RP :)
    Wyrok wyrokiem, ale zauważ że bywa tak iz NSA[7]/SN/TK wydają
    wyrok - i kończy się to nowelizacją przepisu tak aby "pasował"
    do stanu oczekiwanego :) a ustawa z '96 to tak o połowę (albo
    i bardziej) była chudsza od obecnej !
    [...]
    >+ Jak ostatecznie wyglada sytuacja z zleceniobiorcami i innymi osobami
    >+ wykonujacymi prace na rzecz spolki z innego tytulu prawnego? Czy dla nich
    >+ diet i delegacji nie mozna kategorycznie zaliczyc w KUP?

    Pamiętam ze jakeśmy się na grupie kłócili o to czy mozna koszty
    zleceniobiorcy zaliczyć w KUP zleceniodawcy (zamiast mu wypłacić
    i kazać odliczyć samemu) to ktoś mi z rękawa wyciągnął właśnie
    namiar na interpretację, stanowisko lub rozporządzenie (nie pamiętam).
    A tam był jednoznaczny zapis dotyczący kosztów wyjazdu właśnie !
    (przyznam że nie pamiętak czy obejmował *całą delegację*, razem
    z ryczałtami - chyba tak).
    groups.google.pl pewnie znajdzie...
    I być może pójdzie ci lepiej niż mi z moim HDD :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-25 22:15:58
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > I być może pójdzie ci lepiej niż mi z moim HDD :)

    O to chodzi: Dzienniku Ustaw nr 42, poz. 366 ?

    Komentarz:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/3.html?numer=906&d
    ok=906.3.3.2.4.1.0.1.htm

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2004-02-25 23:36:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, Baton wrote:
    [...]
    >+ Komentarz:
    >+ http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/3.html?numer=906&d
    ok=906.3.3.2.4.1.0.1.htm

    O tym myslałem. Ale widzę że o "drugiej stronie medalu" (uznania
    za koszt) nie ma słowa. I już nie wiem....

    BTW: DU zapodałeś bez roku ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-26 16:13:20
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...
    > O tym myslałem. Ale widzę że o "drugiej stronie medalu" (uznania
    > za koszt) nie ma słowa. I już nie wiem....

    Jakbys natrafil na 'trop' daj mi prosze znac. Sprawa jest dosc istotna.
    Przegladnalem dzisiajsza rzepe. Jest na ten temat, ale tylko od tej
    pierwszej strony medalu... :-)

    > BTW: DU zapodałeś bez roku ;) !

    Fakt. Poprawiam sie. 2003 :-)

    Pozdrawiam