  • 1. Data: 2011-12-07 21:50:30
    Temat: Czy można nie księgować faktury zakupu
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Kupiłem zestaw narzędzi warsztatowych dla siebie, ale wziąłem fakturę
    na firmę (sprzedający sprzedaje tylko dla przedsiębiorstw). Teraz mam
    zagwozdkę.
    Czy muszę tę fakturę zakupu księgować, czy mogę ją po prostu wywalić?
    Czy grożą jakieś konsekwencje nieksięgowania faktury?
    Misiek

  • 2. Data: 2011-12-08 00:03:19
    Temat: Re: Czy można nie księgować faktury zakupu
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-12-07 22:50, Jacek pisze:
    > Kupiłem zestaw narzędzi warsztatowych dla siebie, ale wziąłem fakturę
    > na firmę (sprzedający sprzedaje tylko dla przedsiębiorstw). Teraz mam
    > zagwozdkę.
    > Czy muszę tę fakturę zakupu księgować,

    Nie musisz

    > czy mogę ją po prostu wywalić?

    Wloz do segregatora - przyda sie jako dowod zakupu w przypadku reklamacji

    > Czy grożą jakieś konsekwencje nieksięgowania faktury?

    Nie odliczysz sobie VATu i nie wrzucisz reszty w koszty.

    Pozdro

    Maseł

  • 3. Data: 2011-12-08 01:35:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/7/2011 6:03 PM, Maseł wrote:

> [...]
    >
    > Wloz do segregatora - przyda sie jako dowod zakupu w przypadku reklamacji

    > Nie odliczysz sobie VATu i nie wrzucisz reszty w koszty.

    oraz, w niektorych przypadkach, wrobisz swojego sprzedawcę w bajkę pod
    tytułem "lewa faktura" skoro w razie kontroli krzyżowej u ciebie jej nie
    znajdą.

  • 4. Data: 2011-12-08 08:09:00
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    W dniu 08.12.2011 02:35, witek pisze:

    > oraz, w niektorych przypadkach, wrobisz swojego sprzedawcę w bajkę pod
    > tytułem "lewa faktura" skoro w razie kontroli krzyżowej u ciebie jej nie
    > znajdą.

    Co za bzdura.

  • 5. Data: 2011-12-08 08:16:02
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > oraz, w niektorych przypadkach, wrobisz swojego sprzedawcę w bajkę pod
    > tytułem "lewa faktura" skoro w razie kontroli krzyżowej u ciebie jej
    > nie znajdą.

    Ten znowu straszy.

    Naprawdę sprzedawca odpowiada karnie czy też karnie-skarbowo za to, co
    nabywca zrobi z fakturą?

    MJ

  • 6. Data: 2011-12-08 08:26:55
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-08, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > oraz, w niektorych przypadkach, wrobisz swojego sprzedawcę w bajkę pod
    > tytułem "lewa faktura" skoro w razie kontroli krzyżowej u ciebie jej nie
    > znajdą.

    To w drugą stronę działa. Przerąbane masz jak faktura jest u Ciebie
    w kosztach, a sprzedawca o niej nie słyszał i jej nie ma.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2011-12-08 08:37:37
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    witek pisze:

    > oraz, w niektorych przypadkach, wrobisz swojego sprzedawcę w bajkę pod
    > tytułem "lewa faktura" skoro w razie kontroli krzyżowej u ciebie jej nie
    > znajdą.

    "lewa faktura" sprzedaży? Taka, od której odprowadzono VAT???

    Wrobienie działa chyba tylko w drugą stronę, jak kupujący ma fakturę a
    sprzedający nie ma.

    andy_nek

  • 8. Data: 2011-12-08 08:54:14
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 07 Dec 2011 19:35:05 -0600, witek
    <w...@g...pl.invalid> wrote:

    >oraz, w niektorych przypadkach, wrobisz swojego sprzedawcę w bajkę pod
    >tytułem "lewa faktura" skoro w razie kontroli krzyżowej u ciebie jej nie
    >znajdą.

    to jeszcze napisz co konkretnie mu grozi za wystawienie takiej
    faktury.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 9. Data: 2011-12-09 08:54:19
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > to jeszcze napisz co konkretnie mu grozi za wystawienie takiej
    > faktury.

    I jeszcze czym się różni faktura wystawiona przedsiębiorcy vs. osobie
    fizycznej.

    MJ

  • 10. Data: 2011-12-09 10:08:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Dec 2011, Michal Jankowski wrote:

> [...]

    IMO nic (uzasadnienie niżej), dla jasności.

    > I jeszcze czym się różni faktura wystawiona przedsiębiorcy
    > vs. osobie fizycznej.

    A jak osoba fizyczna jest przedsiębiorcą to co?
    (inaczej mówiąc: pytam dlaczego "vs")
    Co ja za to mogę że jest jak jest i w słowniku nie ma
    dobrego określenia na OFnpDGaRR ;)

    Ad rem:
    - tym że jest obowiązkowa
    - tym że musi zawierać NIP (co nie znaczy że nie może)
    Ale to szczegóły

    A teraz hit sezonu:
    - tym że nie musi być "nabita" na kasie rejestrującej.

    Oczywiście, sprzedawca nie ma możliwości sprawdzenia czy przedsiębiorca
    wykorzystuje zakup do celów DG, więc nie będzie za to świecił oczyma:
    "culpa caret, qui scit, sed prohibere non potest" czy jakoś tak.

    IMVHO, jest tak, że przedsiębiorca kupuje na cele DG i później
    zmienia przeznaczenie.

    Można więc pociągnąć dyskusję, czy i jakie obowiązku "papierkowe"
    pociąga za sobą takie zdarzenie ;)
    (przy czym IMVHO, poza przypadkiem nabycia czegoś co *również*
    bywa towarem handlowym w DG, skłonny jestem się zgodzić z wersją
    "nikt się nie przyczepi")

    pzdr, Gotfryd