  • 11. Data: 2010-07-24 15:14:34
    Temat: Re: Cud prawdziwy (faktury w PDF-ach:)
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-07-2010 o 15:54:06 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > Wychodząc od tego, że obecnie autentyczność i integralność faktury
    > papierowej może zostać zweryfikowana w zasadzie jedynie przez
    > oświadczenie wystawcy, to doprawdy trudno wymyślić powód dla którego
    > miałoby to nie wystarczyć w przypadku faktury "elektrycznej".
    >
    > Zwłaszcza, że można byłoby zaryzykować tezę, iż skróty, podpisy, etc tak
    > naprawdę zostały wymyślone w celu *automatycznej* weryfikacji
    > integralności danych.

    Ale dla faktury papierowej nie ma zapisanego expressis verbis nakazu
    zapewnienia integralności i autentyczności. Więc skoro taki nakaz istnieje
    dla PDFów, to musi oznaczać coś więcej niż tylko zapisanie i wysłanie PDFa
    emailem.

    --
    Tomek

  • 12. Data: 2010-07-24 15:14:49
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-07-2010 o 15:17:03 zly <b...@n...fm>
    napisał(a):

    > Nie pdf, a faktury. A jak gwarantujesz autentyczność faktury papierowej?

    Nie gwarantuję bo nie mam takiego obowiązku.

    --
    Tomek

  • 13. Data: 2010-07-24 16:42:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-24 17:14, Tomek wrote:

> [...]
    > zapewnienia integralności i autentyczności. Więc skoro taki nakaz istnieje
    > dla PDFów, to musi oznaczać coś więcej niż tylko zapisanie i wysłanie

    Wygląda na to (bazując na roboczym tłumaczeniu z linku, który podałeś),
    że faktura papierowa i w postaci elektronicznej są traktowe jednakowo,
    jeśli chodzi o weryfikację autentyczności i integralności: wystawca ma
    określić sposób weryfikacji.

    Czyli - jak rozumiem - kiedy wystawca zdefiniuje proces w sposób
    następujący "zadzwońcie do Ziutka, to on Wam powie" to będzie to bardzo
    dobra metoda weryfikacji. Zauważ, że w ustępie 2 są jedynie przykłady
    technologii: podpis i EDI.

    Piotrek

  • 14. Data: 2010-07-24 16:56:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-24 17:14, Tomek wrote:

> [...]
    > zapewnienia integralności i autentyczności. Więc skoro taki nakaz istnieje
    > dla PDFów, to musi oznaczać coś więcej niż tylko zapisanie i wysłanie

    No to dla elektrycznych też już nie ma nakazu używania jakiejkolwiek,
    konkretnej technologii.

    Click --> http://tinyurl.com/st10858

    Zwracam uwagę na punkt 11

    Dla nieklikatych:
    "The authenticity and integrity of electronic invoices can also be
    ensured by using certain existing technologies, such as Electronic Data
    Interchange (EDI) and advanced electronic signatures. However, since
    other technologies exist, taxable persons should not be required to use
    any particular electronic-invoicing technology."

    Piotrek

  • 15. Data: 2010-07-24 18:27:44
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-07-2010 o 18:42:02 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]
    > następujący "zadzwońcie do Ziutka, to on Wam powie" to będzie to bardzo
    > dobra metoda weryfikacji. Zauważ, że w ustępie 2 są jedynie przykłady

    A gdzie masz jakiekolwiek zapisy o integralności i autentyczności faktury
    papierowej?
    Bo ja znam tylko nakaz wystawienia i przechowywania.
    Jeśli więc e-faktura dalej ma "bonusowe" przepisy, to chyba nie dla zabawy

    --
    Tomek

  • 16. Data: 2010-07-24 18:28:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-07-2010 o 18:56:42 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]
    > other technologies exist, taxable persons should not be required to use
    > any particular electronic-invoicing technology."

    Ponawiam pytanie - jak planujesz przekonać kontrolera że to "OK" w bashu
    oznacza
    że faktura jest autentyczna i integralna :) ?

    --
    Tomek

  • 17. Data: 2010-07-24 18:36:42
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-07-2010 o 14:07:39 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > Zniesienie obowiązku podpisywania + brak obowiązku uzyskiwania zgody od
    > odbiorcy generalnie wystarczy.

    Czyli nie wystarczy, bo w podlinkowanej dyrektywie o zmianie dyrektywy
    mamy:

    Articles 232 and 233 are replaced by the following:
    "Article 232
    The use of an electronic invoice shall be subject to acceptance by the
    recipient.

    --
    Tomek

  • 18. Data: 2010-07-24 18:44:09
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    napisał(a):

    > No to dla elektrycznych też już nie ma nakazu używania jakiejkolwiek,
    > konkretnej technologii.
    >
    > Click --> http://tinyurl.com/st10858

    Znalazłem jeszcze taką ciekawostkę:

    (28) in Article 247, paragraphs 2 and 3 are replaced by the following:
    "2. In order to ensure that the requirements laid down in Article
    233 are met, the
    Member State referred to in paragraph 1 may require that
    invoices be stored in the
    original form in which they were sent or made available,
    whether paper or electronic.
    Additionally, in the case of invoices stored by electronic
    means, the Member State
    may require that the data guaranteeing the authenticity of the
    origin of the invoices
    and the integrity of their content, as provided for in Article
    233, also be stored by
    electronic means.

    Czyli wygląda na to, że domyślnie można (można było?) sobie wydrukować
    e-fakturę i jest ok, chyba że MF zabroni?
    Odnośnie drugiej części, niezbyt rozumiem o co chodzi

    --
    Tomek

  • 19. Data: 2010-07-25 05:50:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-24 20:28, Tomek wrote:

    > Ponawiam pytanie - jak planujesz przekonać kontrolera że to "OK" w bashu
    > oznacza
    > że faktura jest autentyczna i integralna :) ?

    Zaraz, zaraz.

    Przecież nie masz przekonywać kontrolera tylko musisz zapewnić proces:
    opisać go i dostarczyć narzędzia (choćby to miał być numer telefonu do
    Ziutka).

    A kontroler może sobie ewentualnie ten proces *samodzielnie*
    zweryfikować, jeśli ma odpowiednie podstawy merytoryczne.

    Podejrzewam, że 99.99% kontrolerów takich podstaw nie ma i nie jest po
    prostu przygotowana do dyskusji na tematy techniczne. A jak spotkasz
    jakiegoś zapaleńca to w skrajnym przypadku możesz naopowiadać dowolnych
    cudów na patyku. O ile będziesz to robił sprawnie i z przekonaniem to
    zdasz egzamin. ;-)

    Zauważ, że dokładnie w ten sam sposób działa obecnie software do
    weryfikacji podpisu. Masz binarny komunikat, że jest OK lub nie.
    I jakoś kontroler nie wymaga od Ciebie policzenia na kartce papieru
    skrótu z faktury i weryfikacji podpisu.

    Piotrek

  • 20. Data: 2010-07-25 06:03:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-24 20:27, Tomek wrote:

> [...]
    > Bo ja znam tylko nakaz wystawienia i przechowywania.
    > Jeśli więc e-faktura dalej ma "bonusowe" przepisy, to chyba nie dla zabawy

    Aktualne brzmienie art. 233 jest następujace:

    "Article 233
    1. The authenticity of the origin, the integrity of the content and the
    legibility of an invoice, whether on paper or in electronic form, shall
    be ensured from the point in time of issue until the end of the period
    for storage of the invoice. Each taxable person shall determine the way
    to ensure the authenticity of the origin, the integrity of the content
    and the legibility of the invoice. This may be achieved by any business
    controls which create a reliable audit trail between an invoice and a
    supply of goods or services.
    [...]

    2. Other than by way of the type of business controls described in
    paragraph 1, the following are examples of technologies that ensure the
    authenticity of the origin and the integrity of the content of an
    electronic invoice:
    (a) an advanced electronic signature [...]
    (b) electronic data interchange (EDI) [...]"

    Z powyższego wynika, że zrównali kwity papierowe i elektroniczne i dali
    daleko idącą dowolność co do metod zapewnienia weyfikacji autentyczności
    i integralności (jako, że podpis i EDI są jedynie przykładami, a nie
    obligatoryjnymi metodami weryfikacji).

    Piotrek