eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiBiuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją? › Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?
  • Data: 2013-01-04 11:55:26
    Temat: Biuro w mieszkaniu -> Zmiana pomieszczenia -> Co z amortyzacją?
    Od: Greg <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    PKPiR, VAT, zasady ogólne

    Prowadzę DG. Kilka lat temu przeznaczyłem na biuro jedno z pomieszczeń w mieszkaniu
    (cały jeden pokój o pow. 10 m2).
    W koszty DG wrzucam proporcjonalnie wydatki związane z utrzymaniem mieszkania
    (czynsz, energia elektr., odsetki od kredytu hipotecznego). Dokonuję również odpisów
    amortyzacyjnych. Posiadam spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Stawka
    amortyzacji - 2,5%.

    Dla celów amortyzacji wyliczyłem wartość początkową powierzchni biurowej, a więc
    wspomnianych 10m2.
    Pow. całego mieszkania = 70 m2.
    Pow. biura = 10 m2.
    Cena zakupu mieszkania = 300 000
    Wartość początkowa pow. biurowej = 300 000 / 70 * 10 = 42 857 zł

    Od takiej wartości początkowej naliczam miesięczne odpisy amortyzacyjne w wysokości =
    2,5% / 12. Okres amortyzacji = 40 lat.

    Dotychczasowe umorzenie = 5357 zł
    Wartość netto pow. biurowej = 42857 - 5357 = 37 500 zł

    Tak robiłem przez kilka lat.
    Obecnie muszę przeznaczyć ten pokój na inne cele. Wynająłem biuro na zewnątrz, ale
    oprócz tego wciąż będę wykonywał w domu jakieś prace. Tyle że już nie w tym pokoju. W
    związku z tym wyrzucam z powierzchni biurowej ten dotychczasowy pokój i chciałbym
    przeznaczyć na powierzchnię biurową część salonu (10 m2 z 25 m2).


    Pytanie:

    Zakładam, że na powierzchnię biurową przeznaczam część salonu o dokładnie takiej
    samej powierzchni jak dotychczas (tj. 10 m2 z 25 m2). Czy powinienem:
    - kontynuować dokonywanie odpisów od tej wartości początkowej obliczonej kilka lat
    temu (wyjść od wartości netto 37500 zł i kontynuować odpisy) czy też
    - obliczyć od nowa wartość początkową powierzchni biurowej (wyjdzie taka sama jak
    wtedy, tj. 42 857, ale bądź co bądź, jest to już INNA powierzchnia) i zacząć naliczać
    nowe odpisy, czyli zacząć nowy 40-letni okres amortyzacji?

    Innymi słowy, czy tę "nową" powierzchnię biurową mam potraktować jako zupełnie nową
    WNiP i liczyć wszystko od początku czy też przyjąć, że skoro pozostaje ona w tym
    samym lokalu, to jest to nadal ta sama WNiP (i kontynuować dotychczasowe odpisy)?


    Pytanie 2:

    Rozważam również opcję, w której nowa wartość powierzchni biurowej byłaby inna niż
    poprzednia (8 m2 w salonie zamiast dotychczasowych 10 m2 w osobnym pokoju).
    I znów: Czy kontynuować odpisy, ale już od odpowiednio skorygowanej powierzchni
    biurowej czy też policzyć ją od początku i zacząć naliczać od początku (dotychczasowe
    umorzenie = 0).

    Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia
    Pozdrawiam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1