  • 11. Data: 2010-01-18 07:29:52
    Temat: Re: Biegly sadowy, DG, FV
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Piotrek pisze:
    > Przypuszczam, że chodzi o coś innego (i ja też o to pytałem).
    >
    > Jeśli dla tego przykładu:
    > - masz w zakresie działalności 62.09.Z
    > - odzyskujesz (jako biegły sądowy) dane z uszkodzonego dysku.
    >
    > Dlaczego (podstawa prawna) miałoby to nie być rozliczane w ramach DG?
    >
    > Przecież ekspertyza sądowa co do merytoryki raczej niczym się nie różni
    > od usługi wykonanej dla firmy XYZ.

    a nie chodzi o to, że jako osoba "prywatna", wykonując coś dla sądu, w
    ramach u.o.dz. wystawiasz rachunek na X zł, a wykonując to samo w ramach
    DG wystawiasz fakturę na X + 22% z którym to % (VATem) sąd nie ma co
    zrobić? (oprócz zapłacenia)?

    andy_nek

  • 12. Data: 2010-01-18 07:48:05
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-01-16 02:55, Xena wrote:
    > Z tego, że nie możesz prowadzić działalności jako biegły. Biegłym się
    > jest do konkretnej sprawy.
    > pozdrawiam Tatiana

    OK. Ale jak rozumiem sąd nie płaci z tytułu bycia biegłym tylko za
    wykonanie konkretnych czynności, które - załóżmy - wchodzą w zakres DG.

    Jakie szczegółowe przepisy wyłączają taki przychód z przychodów z DG?

    Piotrek

  • 13. Data: 2010-01-18 07:53:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-01-18 08:48, Piotrek wrote:

> [...]
    > wykonanie konkretnych czynności, które - załóżmy - wchodzą w zakres DG.
    >
    > Jakie szczegółowe przepisy wyłączają taki przychód z przychodów z DG?

    OK. Domyślam się, że chodzi o ustawę o ustroju sądów powszechnych +
    rozporządzenia.

    Piotrek

  • 14. Data: 2010-01-18 08:00:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jan 2010, Andrzej Kłos wrote:

    > a nie chodzi o to, że jako osoba "prywatna", wykonując coś dla sądu, w ramach
    > u.o.dz. wystawiasz rachunek na X zł,

    Chodzi zdaje się o to, że padła teza, iż wystawiasz fakturę.
    Taka konstrukcja *jest* możliwa, bo definicja "DG w rozumieniu VAT"
    różni się od "DG w rozumieniu podatku dochodowego".

    Natomiast przyznaję, że tak na pierwszy rzut oka w omawianym przypadku
    mam pewne wątpliwości co do "załapania się na VAT".

    Przypomnę kiedy "nie łapie się pod VAT" z okazji zwolnienia podmiotowego:
    +++
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    [...to powyżej jest spełnione...]
    jeżeli z tytułu wykonania tych czynnoœci osoby te sš zwišzane ze zlecajšcym
    wykonanie tych czynnoœci prawnymi więzami tworzšcymi stosunek prawny
    pomiędzy zlecajšcym wykonanie czynnoœci i wykonujšcym zlecane czynnoœci
    co do warunków wykonywania tych czynnoœci, wynagrodzenia i odpowiedzialnoœci
    zlecajšcego wykonanie tych czynnoœci wobec osób trzecich.
    ---

    Jak jest z "odpowiedzialnością zlecającego" w tym przypadku?
    Przypomnę: zapis jest uważany za zawikłany, wywodzono iż z ratio legis
    wynika, że *nie* może chodzić o odpowiedzialność bezwzględnie określoną
    w przepisach (dajmy na to odpowiedzialność za umyślnie wyrządzoną
    szkodę - bo jej podlega *każdy*, więc umowie nic do tego).

    > a wykonując to samo w ramach DG
    > wystawiasz fakturę na X + 22% z którym to % (VATem) sąd nie ma co zrobić?
    > (oprócz zapłacenia)?

    ...tak jak każdy, kto jest zwolniony lub nie podlega pod VAT?

    Taka uroda podatków, przynajmniej większości - powodują częściowo
    "pusty obrót" w budżecie, bo jednostki budżetowe muszą zapłacić ze środków
    budżetowych (również) podatki idące do budżetu, na rzecz innych
    podmiotów (niebudżetowych) wykonujących im usługi.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2010-01-18 08:01:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Jan 2010, Xena wrote:

    > w wiadomości: hipcap$jir$...@i...gazeta.pl,

    > Jako biegły sądowy wystawiasz fakturę, która nie jest fakturą na działalność.
    > Nie wrzucasz jej do dochodów z działalności, tylko osobno. Jak sąd ściąga
    > podatek, to potem wysyła Ci pita i rozliczas to w rozliczeniu rocznym. Mie
    > płacisz podatku dwa razy.

    Tak bardziej z ciekawości - z czego wynika ten dość rzadki przypadek
    "podpadania pod DG w rozumieniu VAT" przy takiej umowie osobistej?
    Przepis zacytowałem w poście obok.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-01-18 08:04:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 17 Jan 2010, Piter wrote:

    > Użytkownik "Xena" <x...@o...pl> napisał

    > Tzn jest do inny dokument niż moje faktury które wystawiam innym klientom?

    Inny.
    Zakładając oczywiście, że tak ma być (bo tego nie wiem, nie podejmuję
    się określić, a do tego mam wątpliwości czy biegły to *ten* przypadek,
    niemniej przypadek podpadania pod DG w rozumieniu VAT a nie podpadania
    pod DG w rozumieniu podatku dochodowego jest możliwy).

    VAT jest wykazany jak na fakturze, dochodowy jest wykazany jak na
    rachunku "osobistym" (płatnikiem jest i potrąca go zleceniodawca).

    > Maja się na niej znajdować dane mojej działalności czy moje prywatne?

    Czekaj no... a to Ty działaność masz nieprywatną, że jej dane nie
    są "prywatne", i taka działalność nie jest Twoja DG osoby *fizycznej*,
    że to nie są Twoje dane?
    ;)

    > (np. adres zamieszkania

    Przecież na fakturze podaje się *zawsze* i *obowiązkowo* adres
    *podatnika* - czyli adres zamieszkania (adres prowadzenia DG
    można oczywiście wpisać, ale nie jest daną obowiązkową, równie
    dobrze można podawać numer buta :)) - wydawało się, że po
    narzekaniach taksowkarzy ta pozycja na kwitkach jest powszechnie
    znana.

    > czy numeracja faktur idzie razem z tymi dla innych klientów?

    Dopuszczalne jest tworzenie oddzielnych "ciągów" faktur wg
    jakiegoś obiektywnego kryterium, a przynajmniej jest dość powszechna
    oraz nikt nie podważył i nie wykazał przed NSA jej niedopuszczalności,
    nie widzę powodu żeby tym kryterium nie mogła być dziedzina lub
    forma wykonywania (tu: "w roli biegłego numeruję faktury odrębnie
    z prefiksem "B").
    Inaczej mówiąc: IMO (bez "H") - do wyboru, albo jednolicie,
    albo osobno.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2010-01-18 08:05:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 17 Jan 2010, Piter wrote:

    > Użytkownik "Xena" <x...@o...pl> napisał
    >
    > A co z Vatem? Vat płacę u siebie tak jak od każdej innej faktury?

    Tak. (o ile tak ma być, patrz sąsiednie posty).
    Dla porządku: jeśli księgowy zleceniodawcy woli sam wystawić dokument,
    to możliwe jest zawarcie umowy o wystawianie f-r "przez nich".
    Rozliczeń VAT to nie zmieni, ale "wszystko" przeliczy on (i VAT
    i dochodowy).
    Paragraf 6 polecam:

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2010-01-18 08:06:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 16-01-2010 13:32, s...@a...pl pisze:

    > ??? To kolejna dziedzina, w której obowiazują jakieś dziwne zakazy?
    > Policjant nie może tego, urzędnik tamtego, a biegły prowadzić DG. Tfu,
    > co za kraj.

    Nie ma żadnego zakazu. Zamiast się ekscytować wyrwanym z kontekstu
    zdaniem lepiej przeczytać uważnie.

    Można byc biegłym sadowym i mieć DG. To są dwie rozłączne sprawy.

    Wydawanie opinii na rzecz sądów i prokuratury nie jest działalnością
    gospodarcza. To jest działalność wykonywana osobiście, i to dosłownie.
    Sad powołuje biegłego z imienia i nazwiska i biegły ma opinię wydać
    samodzielnie.

    DG ma tyle związku z pełnieniem funkcji biegłego sądowego, że jak się
    już jest VATowcem to i za opinie trzeba naliczyć VAT.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 19. Data: 2010-01-18 10:15:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jan 2010, Piotrek wrote:

    > OK. Domyślam się, że chodzi o ustawę o ustroju sądów powszechnych +
    > rozporządzenia.

    ...ale do klasyfikacji podatkowej może mieć priorytet ustawa podatkowa :)
    I tu mamy zgryz: art.14 jest za art.13, przy "zbiegu" w art.14 musi
    być wyłączenie, jak nie ma to jest on "bardziej szczegółowy"...

    Takie pytanie: a co, jeśli sąd *musi* zwrócić się do firmy która
    jest osobą prawną, bo nie ma "osobistych" biegłych?

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2010-01-18 22:08:34
    Od: "Xena" <x...@o...pl>

    w wiadomości: hivt74$3ji$...@i...gazeta.pl,
    Piter <j...@w...pl> napisał(a):
    > Użytkownik "Xena" <x...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A co z Vatem? Vat płacę u siebie tak jak od każdej innej faktury?

    Vat płacisz jak od każdej innwj faktury, z tym, że obowiązek podatkowy
    powtaje w momencie zapłaty chociażby złotówki.
    pozdrawiam Tatiana
    --
    Lepiej jest być kanciastym Czymś niż okrągłym Niczym.
    /Christian Friedrich Hebbel/