    From: Justyna Iwańska <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Amortyzacja samochodu używanego
    Date: Wed, 28 Sep 2005 14:16:12 +0200

    Pogubiłam się strasznie.
    Wedle mnie i tego co znalazłam w archiwum używany samochód amortyzuje
    się według stawki 40%, tak tez mówi ustawa Art. 22j.

    Art. 22j.
    > 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić
    > stawki amortyzacyjne
    > dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy
    > wprowadzonych do
    > ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być
    > krótszy niż:
    > 2) dla środków transportu, w tym samochodów osobowych, o których mowa
    > w art. 23 ust. 3a - 30 miesięcy,
    > 2. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uznaje się za:
    > 1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były
> [...]

    Chyba, że ja coś źle interpretuje.

    A to mówi księgowa:
    "To duże ryzyko ( w razie kontroli US)
    stosować podwyższoną amortyzację , mimo, że samochód
    jest używany.
    Nie da się ustawy o rachunkowości stosować wybiórczo. Trzeba przeczytać
    wszystkie paragrafy , które danego tematu dotyczą,
    dlatego Pani przytoczyłam paragraf (art.22i ust.22 pkt 2), który mówi w
    jakich sytuacjach można tę
    stawkę stosować.
    Trzeba wziąć przede wszystkim pod uwagę czy samochód jest wykorzystywany
    bardziej intensywnie w stosunku do warunków
    przeciętnych i czy wymaga szczególnej sprawności technicznej , dlatego
    napisałam , że ważne jest w umowie."

    Pomoże mi ktoś, jak to faktycznie powinno wyglądać?

    --
    Pozdrawiam,
    Justyna

    http://poznan4u.pl/pyrypy.php?s=su&u=708