  • 1. Data: 2002-08-05 10:02:05
    Temat: Absolwent w KRUS - jakie umowy wolno zawierac?
    Od: <j...@p...onet.pl>

    Szanowni Panstwo

    Jestem absolwentem wyzszej uczelni i nigdy nie placilem skladek ZUS.
    Obecnie wykonuje prace na umowy o dzielo, nie place ZUSu jako absolwent
    poszukujacy zatrudnienia.
    Zamierzam kupic ziemie i przystapic do KRUS.
    Po roku zamierzam rozpoczac prowadzenie pozarolnicza dzialalnosci
    gospodarcza i pozostac w KRUS.

    Wiem, ze aby to uczynic musze podlegac obowiązkowemu ubezpieczeniu
    spolecznemu rolnikow nieprzerwanie co najmniej 1 rok.

    Pytania:
    - Jakie wolno mi zawierac umowy o prace (zlecenia, dzielo) by nadal pozostawac
    w KRUS?
    - Na jaki okres moga to byc umowy?
    - Jak zmienia sie mozliwosc prowadzenia pozarolnicza dzialalnosci gospodarczej
    i pozostawanie w KRUS w przypadku okresowego podpisania umowy o prace?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi,
    pozdrawiam,

    Jaroslaw Kozlowski

    ---------------------------------
    e-mail: jkozlow@p...@o...pl

  • 2. Data: 2002-08-05 19:57:08
    Temat: Re: Absolwent w KRUS - jakie umowy wolno zawierac?
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik <j...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:6...@n...onet.pl...
> [...]
    gospodarczej
    > i pozostawanie w KRUS w przypadku okresowego podpisania umowy o prace?

    Nie za bardzo rozumiem, chodzi Ci o umowy zawierane z przyszłymi Twoimi
    pracownikami czy umowy zawierane przez Ciebie osobiście?
    Jak z pracownikami to nie słyszałem o ograniczeniach.
    Jeżeli chodzi o Ciebie to wszelkie umowy powodujące powstanie obowiązku
    ubezpieczeniowego wyłączają Cie na okres ich trwania z KRUS. Potem możesz
    wrócić. Czyli na pewno umowa o pracę, umowa zlecenie. Umowa o dzieło chyba
    nie.
    "> - Na jaki okres moga to byc umowy?" Na ile chcesz. Wtedy po prostu
    pracodawca płaci za Ciebie ZUS.

    "> - Jak zmienia sie mozliwosc prowadzenia pozarolnicza dzialalnosci
    gospodarczej
    > i pozostawanie w KRUS w przypadku okresowego podpisania umowy o prace?"
    Jak powyżej. Nie płacisz KRUS-pracodawca płaci za Ciebie ZUS, działalność
    dalej prowadzisz. Jeżeli Twoje wynagrodzenie jest wyższe od minimalnego
    (obecnie 760zł brutto) to płacisz tylko zdrowotne od DG. Innych składek ZUS
    nie płacisz. A jak jest niższe to płacisz ZUS od prowadzonej DG jak wszyscy.
    Jednym słowem - klapa. Jak wychodzisz z KRUS to płacisz normalnie. Czyli DG
    tak ale umowy o pracę już nie.
    Zobacz też na moje FAQ adres w podpisie
    a tu przepis:
    "Ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników
    Art. 5a. Rolnik lub domownik, który podlegając ubezpieczeniu w pełnym
    zakresie z mocy ustawy, nieprzerwanie co najmniej 1 rok, podejmuje
    pozarolniczą działalność gospodarczą
    !!!nie będąc pracownikiem i nie pozostając w stosunku służbowym !!!,
    podlega nadal temu ubezpieczeniu. Rolnik lub domownik
    może podlegać innemu ubezpieczeniu społecznemu wówczas, gdy złoży Zakładowi
    lub Kasie oświadczenie, że chce podlegać innemu ubezpieczeniu społecznemu z
    tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile spełnia w tym zakresie
    warunki określone w odrębnych przepisach.

    Na stronie KRUS
    http://www.krus.org.pl/?dzial=5 można przeczytać dokładnie odpowiedź na
    Twoje pytanie:
    "Przy ustalaniu podlegania ubezpieczeniu każde inne ubezpieczenie społeczne

    ma pierwszeństwo przed ubezpieczeniem rolniczym."

    pozdrawiam
    WS

    --
    My ICQ # 131633151