    From: "Sylwia" <n...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: 1-os DG, KPiR (memoriał), VAT - "drobne" wątpliwości
    Date: Thu, 16 Nov 2006 12:57:08 +0100

    Witam!

    Tak sobie czytam grupe (i archiwum), buszuję po necie (czyli dokształcam się
    ;-)) i naszły mnie pewne wątpliwości..

    1. Czy aby na pewno nie powinnam prowadzić "Ewidencji sprzedaży"?
    Z rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR mi to nie wynika, ale może
    kiepsko interpretuję. Księgę prowadzę sama (nie przez biuro), sprzedaż tylko
    i wyłącznie na Faktury VAT, brak kasy fiskalnej (nie podlegam). Posiadam
    więc:
    1. KPiR
    2. Ewidencja sprzedaży VAT
    3. Ewidencja zakupów VAT
    4. Ewidencja środków trwałych
    5. Ewidencja wyposażenia
    6. Książka kontroli
    Może być - czy jednak czegoś brakuje??

    2. Czy w Ewidencjach VAT musi być tzw. "przeniesienie z folio"?
    Pytanie dziwne, ale zaczynam się obawiać, że dla mnie bardzo istotne.
    Ewidencje VAT (zakupów i sprzedaży) prowadzę w komputerze (excel) i po
    prostu co miesiąc dokonuję stosownego wydruku (gdzie są wszystkie konieczne
    sumy wraz z podsumowaniem miesiąca) i wpniam w teczkę z napisem "Ewidencja
    .. VAT". Wypełniam VAT-7, płacę VAT, zapominam o sprawie.
    Do kolejnego miesiąca nie przenosze wartosci (sum) z poprzedniego miesiaca,
    tylko pod kolejnym numerem ujmuję aktualne faktury, sumuję miesiąc, drukuję
    itd.
    Tak robił mi program księgowy sprzed kilku lat i ja to tak ciągnę, ale
    ostatnio na żywo widziałam taką ewidencje i tam wartości z poprzeniego
    miesiąca były przenoszone na kolejny. Czy to jest konieczne?? Czy w takim
    razie od początku działalności (czyli czasami przez kilka lat, bo przecież
    VAT nie rozlicza się rocznie) trzeba ciągnąć te wartości?????

    3. Czy ewidencja może być w formie wydruków wpinanych do teczki?
    Z tego co się doczytałam: "Forma prowadzenia ewidencji VAT oraz jej urzędowy
    wzór nie zostały określone ani w ustawie o VAT, ani w aktach wykonawczy.
    Podatnik ma więc prawo do dowolnego ustalenia wzoru takiej ewidencji, w
    jakikolwiek sposób." - oczywoście przy założeniu, że zawiera niezbedne dane
    (za: http://www.pit.pl/pages/i/510.php).

    Proszę o sugestie, pozdrawiam, Sylwia