eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiFormularzeDziałalność gospodarczaPodatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (PKPiR)

bezpłatny wzór: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (PKPiR)

Opis dokumentu

Bezpłatny wzór Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR) został przygotowany i udostępniony do pobrania przez ekspertów serwisu eGospodarka.pl w programie MS Excell ("xls" - z formułami liczącymi) oraz w formacie pdf.

Podstawowy szablon Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) przewiduje zapis do 20 operacji gospodarczych oraz uwzględnia ulgę B+R. Alternatywnie, w ramach dodatkowych plików do pobrania znajdujących się pod opisem formularza, udostępniamy również wersję Książki Przychodów i Rozchodów zawierającą 60 pozycji wpisów oraz formularze KPiR bez ulgi B+R.

Kto musi prowadzić Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów (PKPiR)?


Do prowadzenia księgi zobowiązani są przedsiębiorcy rozliczający się z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej lub płacący podatek liniowy, a którzy nie są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych.



Prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów - Jak wypełniać PKPiR?


1. Przy dokonywaniu zapisów w księdze, wynikających z prowadzonych przez podatnika:
a) ewidencji sprzedaży,
b) ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c) ewidencji pożyczek i zastawionych rzeczy,
d) ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług
- nie wypełnia się kolumn 3-5 księgi.

2. Kolumna 1 (L.p.) jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do księgi. Tym samym numerem należy oznaczyć dowód stanowiący podstawę dokonania zapisu.

3. W kolumnie 2 (Data zdarzenia gospodarczego) należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).

4. W kolumnie 3 (Nr dowodu księgowego) należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Jeżeli zapisów dokonuje się na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisywać numer zestawienia faktur.

5. Kolumny 4 i 5 (Kontrahent) są przeznaczone do wpisywania imion i nazwisk (nazw firm) oraz adresów kontrahentów (dostawców lub odbiorców), z którymi zawarte zostały transakcje dotyczące zakupu surowców, materiałów, towarów itp. lub sprzedaży wyrobów gotowych (towarów), gdy transakcje te udokumentowane są fakturami i paragonami. Kolumn tych nie wypełnia się w wypadku zapisów dotyczących przychodu ze sprzedaży na podstawie dziennych zestawień sprzedaży oraz dowodów wewnętrznych.

6. W kolumnie 6 (Opis zdarzenia gospodarczego) należy wpisać rodzaje przychodów lub wydatków. Określenie to powinno zwięźle oddawać istotę dokonanego zdarzenia gospodarczego, np. zakup blachy, zapłata za niklowanie obręczy, wypłata wynagrodzeń za okres ... .

7. Kolumna 7 (Wartość sprzedanych towarów i usług) jest przeznaczona do wpisywania przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług. Podatnicy prowadzący działalność kantorową w kolumnie tej wpisują miesięczną kwotę przychodu (sprzedaży wartości dewizowych) wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych. W przypadku prowadzenia działalności polegającej na udzielaniu pożyczek pod zastaw (w lombardach) do kolumny 7 wpisuje się na koniec miesiąca kwotę prowizji stanowiącą wartość spłaconych w danym miesiącu odsetek lub różnicę między kwotą uzyskaną ze sprzedaży zastawionych rzeczy a kwotą udzielonych pożyczek.

8. Kolumna 8 (Pozostałe przychody) jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika.

9. Kolumna 9 (Razem przychód (7+8)) jest przeznaczona do wpisywania łącznej kwoty przychodów zaewidencjonowanych w kolumnach 7 i 8.

10. Kolumna 10 (Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu) jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Podatnicy prowadzący działalność kantorową w kolumnie tej wpisują miesięczną kwotę zakupionych wartości dewizowych, wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych.

11. Kolumna 11 (Koszty uboczne zakupu) jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze.

12. Kolumna 12 (Wynagrodzenia w gotówce i naturze) jest przeznaczona do wpisywania wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i w naturze). Wynagrodzenia w naturze, jeżeli przedmiotem świadczeń w naturze są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej pracodawcy, wpisuje się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców, a w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Wpisu dokonuje się:

a) na podstawie listy płac lub innych dowodów, na których pracownik potwierdza własnym podpisem kwoty otrzymanych wynagrodzeń w gotówce i w naturze – w przypadku wypłaty wynagrodzenia w kasie,

b) na podstawie innych dowodów, np. dowodu potwierdzającego przekazanie wynagrodzenia na rachunek pracownika - jeżeli wynagrodzenie nie jest wypłacane w kasie.

W kolumnie tej ewidencjonuje się również wynagrodzenia wypłacane osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

13. Kolumna 13 (Pozostałe wydatki) jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika, należy wpisywać w tej kolumnie po zakończeniu miesiąca na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków wynikających z faktur zawierających numer rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w poszczególnych miesiącach, ustalona od początku roku podatkowego, nie może przekraczać kwoty wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu za ten sam okres, to jest kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach przez właściwego ministra.

Zapisów dotyczących kosztów podróży służbowej, w tym również diet właściciela oraz osób z nim współpracujących, dokonuje się na podstawie rozliczenia tych kosztów sporządzonego na dowodzie wewnętrznym, zwanym rozliczeniem podróży służbowej. Do rozliczenia należy dołączyć dowody (faktury) potwierdzające poszczególne wydatki. Jeżeli uzyskanie dowodu (faktury) nie było możliwe, pracownik musi złożyć pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania. Nie wymagają udokumentowania fakturami diety oraz wydatki objęte ryczałtem, a także koszty przejazdu własnym samochodem pracownika.

14. Kolumna 14 (Razem wydatki (12+13)) jest przeznaczona do wpisywania łącznej kwoty wydatków wykazanych w kolumnach 12 i 13.

15. Podatnicy, o których mowa w art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, dokonują, po zakończeniu miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10.000 euro wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, korekty zapisów dotyczących kosztów uzyskania przychodów o tę część naliczonego podatku od towarów i usług, którą odliczają od podatku należnego. Kwotę tę określa Minister Finansów w odrębnym rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 113 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT.

16. Kolumna 15 jest wolna. W kolumnie tej można wpisywać inne zaszłości gospodarcze poza wymienionymi w kolumnach 1-13. W kolumnie tej można również wpisywać wydatki odnoszące się do przychodów miesiąca lub roku następnego (lat następnych).

17. Kolumna 16 w przypadku Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów bez ulgi B+R a dla PKPiR z ulgą B+R kolumna 17 jest przeznaczona do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach 2-15. Kolumna ta może być także wykorzystywana np. do wpisywania pobranych zaliczek, obrotu opakowaniami zwrotnymi. W kolumnie tej mogą być także ewidencjonowane przychody faktycznie przez podatnika otrzymane. W przypadku wyboru w następnym roku podatkowym opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, limit otrzymanych przychodów w poprzednim roku podatkowym w kwocie stanowiącej równowartość 25.000 euro jest - zgodnie z art. 21 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - warunkiem korzystania z kwartalnego sposobu wpłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

18. Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy podkreślić, a dane z kolumn 7-14 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić. Podatnik może pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.

19. Jeżeli podatnik nie dokonuje podsumowania zapisów kolejnych miesięcy narastająco od początku roku, po zakończeniu roku podatkowego musi na oddzielnej stronie w księdze sporządzić zestawienie roczne. W tym celu należy wpisać do właściwych kolumn sumy z poszczególnych miesięcy i dodać je.

20. W celu ustalenia wartości poszczególnych składników spisu z natury materiałów i towarów handlowych według cen nabycia należy ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu (kolumna 11) w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zewidencjonowanych (w kolumnie 10) (suma kosztów ubocznych zakupu przemnożona przez 100 i podzielona przez wartość zakupu). O tak ustalony wskaźnik należy podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury. Podatnik może również dokonać wyceny wartości materiałów i towarów handlowych według cen zakupu, tj. bez podwyższenia tej ceny o wskaźnik kosztów ubocznych zakupu.

21. W celu ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym należy na oddzielnej stronie księgi:

1) ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 9);

2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów w sposób następujący:

a) do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć wartość zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i 11, a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na koniec roku podatkowego,

b) kwotę wynikającą z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków z kolumny 14 oraz pomniejszyć o wartość wynagrodzeń w naturze w tej części, w której wydatki (koszty) związane z wynagrodzeniami w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi przychodów i rozchodów (np. w gastronomii koszty zakupu materiałów i towarów handlowych zużytych do przygotowania posiłków dla pracowników zostały wpisane w kolumnie 10);

3) wartość osiągniętego przychodu (kolumna 9) pomniejszyć o wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodu, obliczonych zgodnie z objaśnieniami zawartymi w pkt 2; wynikająca z tego obliczenia różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w roku podatkowym.

22. Określony w ust. 21 sposób obliczenia dochodu dotyczy również podatników sporządzających spis z natury (np. na koniec miesiąca lub jeśli sporządzenie spisu z natury zarządził naczelnik urzędu skarbowego).

23. Przykład obliczenia dochodu:

1) Przychód (kolumna 9) 455.600,75

2) Wysokość kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym:
a) wartość spisu z natury na początek roku podatkowego 58.678,28
b) plus wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów (kolumna 10) 289.288,56
c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu (kolumna 11) 10.320,40
d) minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego 46.524,32
e) plus kwota pozostałych wydatków (kolumna 14) 78.328,09
f) minus wartość wynagrodzeń w naturze ujętych w innych kolumnach księgi 4.826,00
Razem koszty uzyskania przychodu 385.265,01

3) Ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym:
a) przychód (pkt 1) 455.600,75
b) minus koszty uzyskania przychodów (pkt 2) 385.265,01
Dochód (a-b) 70.335,74

24. Zasady określone w ust. 1-23 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w imieniu podatnika przez biuro rachunkowe.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy. Wyszukaj i pobierz za darmo:



  • Ewidencja przebiegu pojazdu

    Wzór ewidencji przebiegu pojazdu dla samochodu osobowego.
    Ewidencja służy do zapisu faktycznego przebiegu prywatnego lub cudzego samochodu osobowego wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej.
    Jeżeli podczas kontroli urzędnicy stwierdzą brak ewidencji - wydatki związ...

  • Bilans

    Wzór bilansu, czyli syntetycznego zestawienia sporządzanego na określony dzień, które obejmuje po lewej stronie majątek (aktywa) firmy, a po prawej stronie kapitał (pasywa) firmy, czyli źródła finansowania majątku. Jest on niczym innym jak zestawieniem aktywów i pasywów na początek (tzw. bilans o...

  • Rachunek przepływów pieniężnych - metoda bezpośrednia

    Zadaniem rachunku przepływów pieniężnych jest pokazanie przepływu środków pieniężnych w jednostce z uwzględnieniem ich źródeł oraz ich wykorzystania. Pokazuje przy tym zmiany w elementach aktywów i pasywów wywołane przepływami tychże środków.
    Metoda bezpośrednia polega na wyliczeniu przepł...

  • Rachunek przepływów pieniężnych - metoda pośrednia

    Rachunek przepływów pieniężnych pokazuje przepływ środków pieniężnych w jednostce z uwzględnieniem ich źródeł oraz ich wykorzystania. Pokazuje przy tym zmiany w elementach aktywów i pasywów wywołane przepływami tychże środków. W metodzie pośredniej punktem wyjścia jest wynik finansowy (zysk netto...

  • Rachunek zysków i strat - wariant kalkulacyjny

    Rachunek zysków i strat informuje o efektywności poszczególnych rodzajów działalności oraz o ogólnymi wyniku finansowym przedsiębiorstwa. Wariant kalkulacyjny sporządza się w przypadku, gdy koszty ujmowane są tylko wg typów działalności (tj. w zespole 5 planu kont). Może on być także sporządzony,...

  • Rachunek zysków i strat - wariant porównawczy

    Rachunek zysków i strat informuje o efektywności poszczególnych rodzajów działalności oraz o ogólnymi wyniku finansowym przedsiębiorstwa. Wariant porównawczy sporządza się w przypadku, gdy koszty ujmowane są tylko w układzie rodzajowym (tj. w zespole 4 planu kont). Może on być także sporządzony, ...

  • Książka kontroli przedsiębiorcy

    Wzór książki kontroli przedsiębiorcy (zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej obowiązującymi od 07 marca 2009 r.)
    Książka kontroli informuje przede wszystkim o ilości przeprowadzonych kontroli oraz czasie ich trwania. Oprócz tego zawiera ona informacje także o org...

  • Formularz zgłoszenia niebezpiecznego produktu

    Od 1 maja 2004 roku przedsiębiorcy mają obowiązek informowania na odpowiednim formularzu Prezesa UOKiK w przypadku, kiedy korzystanie z produktu wprowadzonego przez nich na rynek może wiązać się dla konsumenta z niebezpieczeństwem. Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony ...

  • Formularz CEIDG-1

    Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Obowiązuje od 01.07.2011 r.
    Wniosek stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego. Należy go składać w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej przez osoby fizyczne ...

  • Ewidencja (rejestr) sprzedaży (dostawy) VAT

    Rejestr sprzedaży to podstawowa ewidencja, do której prowadzenia są obowiązani czynni podatnicy VAT, a w której wykazywana jest podstawa opodatkowania oraz wartość podatku należnego w podziale wg stawek podatku. Ewidencja jest niezbędna w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: